2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Här diskuteras allt möjligt.
Post Reply

Topic author
Re-cycle
Oljenisse
Posts: 190
Joined: 28 Jan 2015 13:05
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by Re-cycle » 09 Feb 2016 19:22

...kom, trots de initiala ryktena, aldrig i VW Up, trist nog.

Undrar hur jobbigt det skulle vara att bygga om våra motorer till en sådan. Den minskade interna friktionen borde innebära att man skulle nå helt galet låga förbrukningssiffror om man bara håller sig till låga farter.
Iom PD-tekniken bör det väl räcka med att slipa om kamaxeln och pressa om veven till vertikaltwin istället för 120 graders trepip.

Vill man vara riktigt cool kan man ju korta blocket också istället för att bara tömma det på allt som har med en cylinder att göra men det är inte så många kilon vunnet på det. Mest coolhetsfaktorn.

Visst borde det här vara genomförbart?

Hade Up kommit med 800cc motorn hade jag köpt den imorrn men den kommer ju aldrig.

Rasar en cylinder på Lupon så.....

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by L3upo » 09 Feb 2016 21:42

Re-cycle wrote:...kom, trots de initiala ryktena, aldrig i VW Up, trist nog.

Undrar hur jobbigt det skulle vara att bygga om våra motorer till en sådan. Den minskade interna friktionen borde innebära att man skulle nå helt galet låga förbrukningssiffror om man bara håller sig till låga farter.
Iom PD-tekniken bör det väl räcka med att slipa om kamaxeln och pressa om veven till vertikaltwin istället för 120 graders trepip.

Vill man vara riktigt cool kan man ju korta blocket också istället för att bara tömma det på allt som har med en cylinder att göra men det är inte så många kilon vunnet på det. Mest coolhetsfaktorn.

Visst borde det här vara genomförbart?

Hade Up kommit med 800cc motorn hade jag köpt den imorrn men den kommer ju aldrig.

Rasar en cylinder på Lupon så.....
VW HAR byggt en 2 cyl 800 cc TDi och sålt... VW XL1.
Dessvärre kostade den uppåt en miljon och när batteriet var slut så drog den likt förbannat 0,3 liter/mil när Teknikens Värld provkörde den...
http://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtopi ... &hilit=XL1

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 456
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 57 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by perA2 » 09 Feb 2016 22:29

I den här tråden länkade jag till en galning i Deutchnyland som gjort en 2L(och en hel massa annat tokigt):

http://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtopic.php?f=18&t=500

/perA2


Topic author
Re-cycle
Oljenisse
Posts: 190
Joined: 28 Jan 2015 13:05
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by Re-cycle » 10 Feb 2016 19:15

Tack. Han har verkligen gjort det professionellt. Ser att det är alldeles för mycket jobb för att jag skall ha möjlighet att göra det men kul att se att det går. Märkligt att VW aldrig fick tummen ur med 2L. Tror många skulle vara intresserade.
...även om den kanske drog 0,25.

Verkar ju faktiskt som om de kunde hålla sig från att stoppa i en massa experimentellt krångel i UP. Extra synd att den aldrig fick 800cc Tdi motorn.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 986
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 71 times
Been thanked: 44 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by RiseAndShine » 11 Feb 2016 02:27

800cc motorn i Up kombinerad med förhöjd markfrigång, riktigt stora hjul och AWD skulle bli en storsäljare.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by L3upo » 11 Feb 2016 09:06

RiseAndShine wrote:800cc motorn i Up kombinerad med förhöjd markfrigång, riktigt stora hjul och AWD skulle bli en storsäljare.
Fast där antar du väl att den mindre motorn skulle resultera i markant lägre förbrukning? Jag är inte övertygad om att vinsten är så stor.
Inre friktion, mindre rörlig massa och sånt ger ju viss vinst men samtidigt behövs ju faktiskt en viss effekt även för att hålla en småbil rullande i 110 även om det råkar vara lite motvind.

Nu har jag inga exakta siffror men om man spekulerar lite så ger en 3L-motor maximalt knappt 30 hästar vid strax under 2000 varv. Nu behöver vi ju inte tokgasa vid planflykt i 90-100 så faktiskt uttagen effekt är ju klart lägre. Kanske 20 hästar? Det går ju att räkna på energiinnehållet i diesel och våra 45% verkningsgrad (ok vid max effekt) men poängen är att om man tar ut samma 20-30 hästar ur den tvåcylindriga motorn så får man nog helt enkelt kompensera med en smula högre laddtryck.

Vi som kört i Limp-mode vet ju att utan turboreglering så gör bilen i princip bara 100 men törsten ökar ju inte.

Det kan alltså vara under acceleration man kan vinna något men det bygger ju på att man accepterar ännu sämre prestanda och det kräver ju lite tålamod och starka nerver i storstadstrafik. 8-)

Min poäng är att för en liten bil runt ett ton så kanske en väl optimerad motor på dryga litern ligger hyggligt nära optimum så länge vi vill ha anständiga prestanda uthärdliga i vardagen.

Å andra sidan kan vi ju konstatera att "kostnaden" för att hyvla från 3 till 2 dl/mil är betydligt högre än att gå från 5->4.
Låt oss anta att man kan hitta en halv dl genom att offra en cylinder och lite prestanda, resten får man nog leta efter bland ändrat körbeteende, aerodynamiska trick, ännu extremare däck, undvika stadskörning o s v.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by L3upo » 11 Feb 2016 10:18

Det finns ju ett annat spår man kan gå om man vill starta jakten mot nollpunkten som jag funderat lite kring, 3Laddhybrid...

Tanken var att inte gå all-in och elkonvertera som några gjort, inte minst med A2:or, utan bara labba lite med hjälpmotor för att åstadkomma någon form av ständig nerförsbacke. OM man för ett ögonblick bortser från en massa praktiska utmaningar och förluster så skulle konceptet se ut ungefär så här:

Bakaxeln byggs om så att nav, bromsar och lager ersätts med en elektrisk navmotor med inbyggd broms. Det finns en hel del överkomligt i rimliga prisklasser och kräver måttliga ombyggnader som dessutom går att göra på en extra bakaxel medan bilen fortfarande är orörd.

Dessa navmotorer kombineras med en rätt enkel reglering och några batterier av enklare typ.
Use caset jag tänkt runt är pendling, d v s en kallstart, en matarväg och 30 minuter på motorväg/landsväg, inte helt olika en del andra riktiga laddhybrider som går mindre än 10 mil innan strömmen är slut.

Om det krävs runt 20 hästar att driva bilen framåt på landsväg så skulle man ha max hälften av den effekten på navmotorerna.
Inkoppling skulle ske lagom mjukt och triggas av givaren till gaspedalen och bara gå att aktivera i plusgrader. Det kan vara knepigt i halka att koppla in och ur bakhjulsdrift... :?

Låt oss anta 12V-system (högre spänning ger samma resonemang men mindre förluster). OM motorerna totalt ger 10 hästar är det 7,3kW eller 613A. Om en halvtimmes ständig nedförsbacke räcker så behöver vi alltså drygt 300Ah vid 12V. Detta är nåbart med fyra vanliga fritidsbatterier och den totala mervikten stannar vid drygt 100-150kg

Besparingen lär inte vara halva soppamängden eftersom generator och annat kräver sitt men antag att man kan plocka av en dl/mil.
Då har man ju faktiskt en 2L åtminstone under landsvägsdelen... 8-)

Nu tillkommer det en del förluster och möjligen kan man tänka sig att justera såväl batterimängd som navmotorernas storlek men å andra sidan skulle allt fungera som före. Motorn skulle bara uppleva en behaglig medvind på motorvägen... :lol:

Ekonomiskt är det sannolikt helt lönlöst, det är bara utmaningen som skulle vara drivkraften

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 162 times
Been thanked: 41 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by Cabbe » 11 Feb 2016 20:54

L3upo wrote:Det finns ju ett annat spår man kan gå om man vill starta jakten mot nollpunkten som jag funderat lite kring, 3Laddhybrid...

Tanken var att inte gå all-in och elkonvertera som några gjort, inte minst med A2:or, utan bara labba lite med hjälpmotor för att åstadkomma någon form av ständig nerförsbacke.
Nu tillkommer det en del förluster och möjligen kan man tänka sig att justera såväl batterimängd som navmotorernas storlek men å andra sidan skulle allt fungera som före. Motorn skulle bara uppleva en behaglig medvind på motorvägen... :lol:

Ekonomiskt är det sannolikt helt lönlöst, det är bara utmaningen som skulle vara drivkraften

Spännande ideer, ser fram emot att se underverket! :D

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 986
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 71 times
Been thanked: 44 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by RiseAndShine » 12 Feb 2016 06:01

VW har ju tidigare visat Twin Up, med den i tråden omtalade motorn och med ett batteripack som ska räcka för 5 mils körning. Vikten landar på hela 1205 kg och det är nästan 300 kg mer än en vanlig Up. Kanske bättre att plocka ut batterierna om man skaffar sig en sådan (om den någonsin kommer ut på marknaden), för först då gissar jag att det är möjligt att köra snålare än med Lupo 3L, beräknat på enbart dieseldrift.


Topic author
Re-cycle
Oljenisse
Posts: 190
Joined: 28 Jan 2015 13:05
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by Re-cycle » 12 Feb 2016 18:46

Twin-Up är fullständigt ointressant.

Citerar från Teknikens Värld.
I stället för det 5,5 kWh stora batteriet i XL1 har Twin-Up fått ett batteri med 8,6 kWh och en 33 liter stor dieseltank, 23 liter större än i XL1. Den lilla tvåcylindriga dieselmotorn är densamma och ger 48 hästkrafter men elmotorn ger numera även den 48 hästkrafter, i stället för de tidigare 27 hästarna. Max sammanlagd effekt är 74 hästkrafter och det skickas till framhjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda.

Volkswagen verkar fysiskt oförmögna att bygga en snål småbil som inte är nedlusad med krånglande idiotlösningar och kostar vansinnespengar både att köpa och underhålla. Vet inte varför. De har ju tekniken. De KAN vara bäst i världen - de vill bara inte.

Vilda hästar (inte ens 48 av dem) skulle inte kunna få mig att börja köra en bil med sjustegad dubbelkopplingslåda tillverkad av samma företag som 'gav' oss Lupons växelsystem. Riktigt så intresserad av långa promenader är jag inte.


XT Claes
Oljenisse
Posts: 115
Joined: 08 Jan 2015 20:34
Stad:: Habo
Bil: Audi A2 1,2TDI
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by XT Claes » 12 Feb 2016 22:45

Finns väl ingen anledning att uppfinna hjulet en gång till?
https://peterankreus.wordpress.com/2011 ... ra-timmar/

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2643
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 183 times

2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by irover » 27 Feb 2016 02:25

Typiskt jänkare. Bygger ny hybridteknik men kör fortfarande omkring med stela bakaxlar från 1900-talets början. Dom är helt efterblivna. :D
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 162 times
Been thanked: 41 times

Re: 2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by Cabbe » 26 Feb 2020 23:28

För 10 år sen.....
https://www.ndtv.com/photos/business/el ... oto-103299

Kanske läge att börja pilla om man har en risig motor? eller låda...

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: 2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by L3upo » 27 Feb 2020 07:41

Cabbe wrote:
26 Feb 2020 23:28
För 10 år sen.....
https://www.ndtv.com/photos/business/el ... oto-103299

Kanske läge att börja pilla om man har en risig motor? eller låda...
Det är ju dock så förtvivlat svagt business case att konvertera en bil man praktiskt taget åker gratis i. 8-)

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 986
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 71 times
Been thanked: 44 times

Re: 2 cyl. 800cc Tdi-motor...

Post by RiseAndShine » 27 Feb 2020 08:03

Istället för att nyttja teknik som funnits länge för att sänka förbrukning/ utsläpp, har man som VAG försökt fuska sig fram och på så sätt fått dåligt rykte och fått betala åtskilliga miljarder i böter i det som kallas dieselgate och som fortfarande har konsekvenser för dem och andra.

Hur man tänkte är obegripligt, men den enkla sanningen är förmodligen att man hoppades på ekonomiska vinster genom att ta genvägar. Att leverera en värdig uppföljare till 3L hade man exempelvis kunnat ägnat sig åt istället, för det hade garanterat inte varit några större problem om man hade försökt.

Post Reply