Ankan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2122
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 172 times
Been thanked: 198 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 08 Dec 2018 21:55

Ingen som har en fungerande spolning i en öppnad lucka som kan ta en bild...?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2637
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 132 times
Been thanked: 335 times

Re: Ankan

Post by lupobupo » 08 Dec 2018 22:39

L3upo wrote:
08 Dec 2018 21:55
Ingen som har en fungerande spolning i en öppnad lucka som kan ta en bild...?
Mörkt ute så det blir ingen kvalitetsbild direkt:
IMG_20181208_224051.jpg
IMG_20181208_224051.jpg (302.66 KiB) Viewed 903 times
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 837
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 55 times
Been thanked: 39 times

Re: Ankan

Post by RiseAndShine » 09 Dec 2018 05:23

Du kanske vill att spolningen bak fungerar, men annars är ett tips att helt enkelt ta bort allt och plugga hålet med passande plugg i metall eller glas. Det sparar ju både vikt, spolarvätska, torkarblad och bilen blir snyggare. Jag gjorde detta för flera år sedan och sålde delarna något defekta på Tradera och jag har aldrig saknat spolningen bak sedan dess.
Bensinupproret 3.0 : )

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2122
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 172 times
Been thanked: 198 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 09 Dec 2018 09:47

RiseAndShine wrote:
09 Dec 2018 05:23
Du kanske vill att spolningen bak fungerar, men annars är ett tips att helt enkelt ta bort allt och plugga hålet med passande plugg i metall eller glas. Det sparar ju både vikt, spolarvätska, torkarblad och bilen blir snyggare. Jag gjorde detta för flera år sedan och sålde delarna något defekta på Tradera och jag har aldrig saknat spolningen bak sedan dess.
Tack men nej tack, tveklöst ett av de mest korkade förslag på "lösning" jag fått.
Sitter man i en pytteliten bil med mediokra nackstöd och form som grisar ner bakrutan direkt så är det otroligt viktigt att kunna ha järnkoll bakåt, speciellt när man kör mycket på Sveriges mest trafikerade motorväg genom Stocholm.
Antingen för att kunna förbereda sig på en påkörning (lägga huvudet mot nackstödet) eller för att kunna agera taktiskt vid nödbromsning.

Händer det något som kräver akut inbromsning är min andra åtgärd alltid att kolla bakåt och då är innerspegeln närmast i synfältet.
Märker jag att bilen bakom kommer att riskera köra på mig kan jag t ex välja att köra av vägen hellre än att bli påkörd bakifrån, givet då att det finns plats. Been there, done that.

Jag visste faktiskt inte att fanns människor som på fullt allvar vill spara spolarvätska genom att försämra bakåtsikten.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2248
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 143 times

Re: Ankan

Post by irover » 09 Dec 2018 10:38

Jag tycker också torkaren bak är idiotisk. Skulle gärna plocka bort den. Den repar dessutom glaset och förstör. Använder alltid yttre backspeglar ändå så mig spelar det ingen roll hur jag ser ut genom bakrutan..
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2122
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 172 times
Been thanked: 198 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 09 Dec 2018 12:44

irover wrote:
09 Dec 2018 10:38
Jag tycker också torkaren bak är idiotisk. Skulle gärna plocka bort den. Den repar dessutom glaset och förstör. Använder alltid yttre backspeglar ändå så mig spelar det ingen roll hur jag ser ut genom bakrutan..
Tja det är ju både tillåtet och möjligt att låta bli att starta den om det är torrt och grisigt. Att däremot plocka bort den så den inte ens kan ta snöslask känns ju rätt bakvänt.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 837
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 55 times
Been thanked: 39 times

Re: Ankan

Post by RiseAndShine » 09 Dec 2018 22:44

L3upo, det var så klart ingen lösning på ditt problemet att ta bort hela bakrutespolningen, men ändå något man kan överväga. Att lägga runt 1 000 kr på en ny torkarmotor (begagnade är inte direkt så mycket billigare) var inte aktuellt för min del och dessutom har jag toning på rutan bak, så eventuell fukt syns ändå inte så mycket. Har man kört lastbil är man extra van att bara använda backspeglarna.
Bensinupproret 3.0 : )

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2248
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 143 times

Re: Ankan

Post by irover » 10 Dec 2018 06:30

Det är just snöslasket som repar bakrutan. Är du rädd för att bli påkörd bakifrån är det bättre att hålla avstånd framför och använda varningsblinkers om det bromsar in snabbt. Som i Deutschneyland.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2122
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 172 times
Been thanked: 198 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 10 Dec 2018 06:51

irover wrote:
10 Dec 2018 06:30
Det är just snöslasket som repar bakrutan. Är du rädd för att bli påkörd bakifrån är det bättre att hålla avstånd framför och använda varningsblinkers om det bromsar in snabbt. Som i Deutschneyland.
Tvärtom,, det är när det är torrt det repar. Blötsnö gör det knappast. Hålla avstånd framåt gör jag redan men Essingeleden bjuder fler överraskningar än så. Jag föredrar att se vad som finns bakom bilen hellre än att slå på vatningsblimkers och hoppas att bakomvarande skall hinna göra något klokt av det. Vi får se om det hinner bli repigt, Bilen är ju bara 17 år men när den blir gammal kanske man tänker på det - eller inte.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2248
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 143 times

Re: Ankan

Post by irover » 10 Dec 2018 11:06

Håller inte med. Slasket är fullt av grus och skit.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2122
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 172 times
Been thanked: 198 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 04 Jan 2019 23:10

Ankan är inlagt på veterinärsmottagningen för att åtgärda rätt påtaglig inkontinens.
Den har markerat revir på parkeringarna så länge att det börjar bli irriterande.

Det droppar riktigt från minst två ställen som i sin tur drällt ner stora delar av drivpaketet.
Ena stället är bakom vevaxelremskivan till multiribben där det droppar friskt tills motorn svalnat.

Andra stället kommer antagligen från (den relativt nybytta) ventilkåpspackningen och det har runnit ner och spridit sig i fartvinden över motor och låda. Den biten är den enkla men drället bakom remdrivningen är klurigare.

Första ansatsen var att vevaxeltätningen var boven men när jag skalat mig in till den ser det faktiskt inte ut så, eller ...?
DSC_4463.JPG
DSC_4463.JPG (382.98 KiB) Viewed 714 times
Nog borde det ha drällt runt mer? Nu ser det ut att ha kommit rinnande uppifrån tycker jag.
Kollar jag uppåt så finns det rätt mycket oljedräll i rutmönstret bakom remmen men själva remmen är inte överdrivet kladdig.
DSC_4466.JPG
DSC_4466.JPG (342.08 KiB) Viewed 714 times
DSC_4477.jpg
DSC_4477.jpg (270.58 KiB) Viewed 714 times
Nu lutar det åt antingen packboxen bakom kamremshjulet eller något så simpelt som att ventilkåpspackningen läckt uppe på krönet ovanpå lagerbocken. Jag har ingen avdragare för remhjulet så det är lite omständigt att inspektera där bakom.

Några uppslag vad jag bör göra som nästa steg. Borde jag riva av remhjulet bara för att kolla ordentligt?
Någon i Östergötland som sitter på en passande avdragare?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2248
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 143 times

Re: Ankan

Post by irover » 05 Jan 2019 02:46

Det ser väldigt mycket ut som kamaxeltätningen...
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2122
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 172 times
Been thanked: 198 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 15 Jan 2019 21:45

irover wrote:
05 Jan 2019 02:46
Det ser väldigt mycket ut som kamaxeltätningen...
Efter ytterligare dissekering är jag nog beredd att avskriva kamaxeltätningen efter att ha sett den:
DSC_4534.JPG
DSC_4534.JPG (474.89 KiB) Viewed 578 times
Läppen är torr närmast axeln och den enda oljan som syns är längst ner mot godset. Kan ha kommit från sidan.
Även axeln är torr och hade packboxen läckt hade det säkerligen åkt med runt men axeln är torr (och lite rostig).
DSC_4535.JPG
DSC_4535.JPG (161.37 KiB) Viewed 578 times
Jakten går vidare.

Vad skall det vara för åtdragningsmoment på mittskruven på kamhjulet?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2637
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 132 times
Been thanked: 335 times

Re: Ankan

Post by lupobupo » 15 Jan 2019 23:15

L3upo wrote:
15 Jan 2019 21:45
Vad skall det vara för åtdragningsmoment på mittskruven på kamhjulet?
100Nm
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 337
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 115 times
Been thanked: 26 times

Re: Ankan

Post by Cabbe » 15 Jan 2019 23:46

Kan det vara ytterkant på tätningen?

Post Reply