Ankan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

mateks
Skruvkunnig
Posts: 272
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 19 times
Been thanked: 31 times

Re: Ankan

Post by mateks » 11 Jun 2018 00:18

Tips, skaffa en fin mig-svets. Kempi evo 200 eller motsvarande Esab. Kostar en slant men blir genast mycket roligare då. :) Lättinställda som få och bra tryck i dom. Ska mycket till innan man känner att det behövs en 3-fas.

Jag brukar ta en lagom stor mutter och svetsa dit och fylla hela hålutrymmet i muttern så att skruven blir maximalt uppvärmd. Brukar släppa i dom flesta fall.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: Ankan

Post by lupobupo » 11 Jun 2018 00:23

mateks wrote:
11 Jun 2018 00:18
Tips, skaffa en fin mig-svets. Kempi evo 200 eller motsvarande Esab. Kostar en slant men blir genast mycket roligare då. :) Lättinställda som få och bra tryck i dom. Ska mycket till innan man känner att det behövs en 3-fas.

Jag brukar ta en lagom stor mutter och svetsa dit och fylla hela hålutrymmet i muttern så att skruven blir maximalt uppvärmd. Brukar släppa i dom flesta fall.
Samma teknik här, fast med en gammal esab miggy 125! .. Rekommenderas starkt
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 11 Jun 2018 05:01

Jo, idén var just att svetsa en mutter på stumpen men utan att behövs köpa ytterligare en stor dyr grej som skall förvaras. Jag har ingenstans att svetsa inomhus så användningen blir väldigt begränsad, kanske mest sånt här någon gång om året.
Därför skulle jag hellre ha några elektroder liggande i en låda framför en svets med glasflaska.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 11 Jun 2018 05:09

...gasflaska...

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2063
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Ankan

Post by irover » 11 Jun 2018 08:31

Går aldeles utmärkt med pinne med. Ta nån lätttänd elektrod typ 43.32 och testa. Pinnsvets ger starka fogar.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 272
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 19 times
Been thanked: 31 times

Re: Ankan

Post by mateks » 12 Jun 2018 23:26

L3upo wrote:
11 Jun 2018 05:01
Jo, idén var just att svetsa en mutter på stumpen men utan att behövs köpa ytterligare en stor dyr grej som skall förvaras. Jag har ingenstans att svetsa inomhus så användningen blir väldigt begränsad, kanske mest sånt här någon gång om året.
Därför skulle jag hellre ha några elektroder liggande i en låda framför en svets med glasflaska.
Ja men då måste du ju givetvis skaffa ett garage innan du köper på dig en svets. Gäller att ta saker i rätt ordning. :mrgreen:

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 13 Jun 2018 07:57

mateks wrote:
12 Jun 2018 23:26
L3upo wrote:
11 Jun 2018 05:01
Jo, idén var just att svetsa en mutter på stumpen men utan att behövs köpa ytterligare en stor dyr grej som skall förvaras. Jag har ingenstans att svetsa inomhus så användningen blir väldigt begränsad, kanske mest sånt här någon gång om året.
Därför skulle jag hellre ha några elektroder liggande i en låda framför en svets med glasflaska.
Ja men då måste du ju givetvis skaffa ett garage innan du köper på dig en svets. Gäller att ta saker i rätt ordning. :mrgreen:
Absolut. Det har stått på min att-bygga-lista i över 25 år men är man snålis så är man... 8-)
/Ove Sundberg


LeifB
Skiftnyckelslangare
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2018 15:11
Stad:: Hultsfred
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Ankan

Post by LeifB » 18 Aug 2018 00:34

Läste av en tillfällighet ditt problem med avbruten skruv.
Jag brukar fixa det så att jag lägger en kopparbricka eller kopparplåt med hål i som passar lite lagom över skruvänden över skruven.
Sedan svetsar jag med något Mig/TIG/Pinne i hålet på brickan. Det som fastnar det fastnar på skruven.
Huvudsaken är att den blir riktigt varmglödgad en stund. Sedan kan du ta bort den med en muttertång eller vad du har.
Skruven som brustit skall vara röd typ länge innan man ger sig på den då den svalnat.
Tror inte jag misslyckats nån gång med denna metod. Bäst är om den skruven sitter i aluminium annars mer värme.


LeifB

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 19 Aug 2018 21:26

Återupplivar en gammal surdeg. Ankan har ju stått rätt mycket över semestern så det har inte blivit av att ta tag i det.
2018 är ju året då alla gick ut i solskenet och blev klimatexperter så skall man tro på masspykosen så kommer jag aldrig att åka Lupo utan AC mer.

Emellertid har sommarens shopping resulterat i en Speedglass svetshjälm och en kartong OK 43.32 svetspinnar så i helgen tog jag tag i skiten igen.
Jag brukar inte har någon framgång med svetsa-mutter-på-avbruten-skruv-metoden men nu skulle den ut.

Svetshjälm där man ser vad man gör är verkligen da shit, oavsett svets. Lämpligare pinne till elsvetsen gjorde underverk och lite noggrannare förberedelser i form av en urborrad M8-mutter (10 mm hål) med en bricka under gav möjlighet att svetsa ordentligt mot sidan på stumpen.

När jag bit för bit fyllt muttern satt jag och myste en stund i det röda skenet innan jag räknade till 10 000 i väntan på att det skulle kallna.
Lite extra hjälp med kylspray på slutet blev det också innan skruven accepterade att sluta åka Lupo för gott.
DSC_3577.JPG
DSC_3577.JPG (307.86 KiB) Viewed 607 times
Vad har jag då åstadkommit? Tja, egentligen bara flyttat tillbaka klockan till början av juni då jag "bara" skulle skifta givare.
När jag klappat ihop allt med ny ABS-givarskruv i rensade gängor, ny givare, nollat felkoderna och provkört så verkar problemet ha försvunnit.

Visserligen har jag bara provkört 3.5 mil så det är lite tidigt att stänga ärendet men den gamla givaren strulade betydligt tidigare än så. Jag får logga signalen för att kolla att det stämmer men det verkar som om den gamla givaren tappade signalen p g a interna fel som uppträdde i ökande frekvens under 4-5 minuters körning tills ABS-enheten tappade tålamodet. I morgon får jag väl åka en sväng till Stockholm för att testa ordentligt. 8-)

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: Ankan

Post by lupobupo » 19 Aug 2018 22:10

L3upo wrote:
19 Aug 2018 21:26
Vad har jag då åstadkommit? Tja, egentligen bara flyttat tillbaka klockan till början av juni då jag "bara" skulle skifta givare.
När jag klappat ihop allt med ny ABS-givarskruv i rensade gängor, ny givare, nollat felkoderna och provkört så verkar problemet ha försvunnit.
Att åstadkomma en tidsmaskin är väl inte så illa pinkat? :) Tack för update!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


mateks
Skruvkunnig
Posts: 272
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 19 times
Been thanked: 31 times

Re: Ankan

Post by mateks » 19 Aug 2018 22:17

Det är go känsla när man får bort eländiga (el i änden) skruvar! :)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 20 Aug 2018 17:51

Ytterligare en provtur på 50 mil och allt fungerar utmärkt. *)
Intermittenta fel av religiös karaktär är rätt osäkra att felsöka...

*) Ett lite udda inlägg här på forumet :lol:

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 23 Oct 2018 20:39

Det är väl korkat att våga skriva det men ...

...2 månader och ytterligare 500 mil senare har Ankan levlat sig uppåt i populäritet i min lilla bilpool och är nu ohotad etta.
Audi A2 i all ära i sin tyska lite korrekta torrhet men Lupo, det är något helt annat det! 8-)
DSC_3755.JPG
DSC_3755.JPG (254.08 KiB) Viewed 300 times
Ett lagom morrande och mysigt brum från maskinrummet, de 41 små hästarna står lite mer redo än kusinerna från Audi, den servolösa styrningen förlänger ryggmärgen ända ner i de små rappa hjulen och de spatiösa innerutrymmena ger vibbar av vardagsrum (nåja).
Den vita lilla krabaten älskar såväl motorväg som små kurviga asfaltvägar men inte så mycket stan.
Jag tror till och med att det smårisiga batteriet repat liv efter att ha legat på dödsbädden innan jag bytte spridartätningarna.
ABS-givaren sköter sig, adaptionen i kopplingen ligger stabilt som klippiga bergen och de fyra eftermonterade 6,5-tummarna tillsammans med den tjuvsäkra stereon (gammal, sliten men en gång mycket bra) som matar Blåtand A2DP via kabel och USB-pinne låter kanon även på motorväg.

Med 95% lands- och motorväg utan extrem eco-körning slurpar den nu i sig 0,34 liter RME på kinesiska skitdäck och felvisningen är nere på sista siffrans avrundning på datorn.

Kort sagt: den perfekta bilen. :D

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 08 Dec 2018 19:18

Saltperioden är här och det är dags att ställa undan stålplåtsnålisarna för lite underhåll tills vägarna torkat upp till våren.
Ankan läggs in på veterinärmottagningen för att beta av alla småkrämpor.
DSC_4347.JPG
DSC_4347.JPG (938.28 KiB) Viewed 33 times
En av dessa är att bakrutespolaren dräller vatten inne i luckan men tyvärr inte på rutan och felet visade sig vara luft:
DSC_4345.jpg
DSC_4345.jpg (52.39 KiB) Viewed 33 times
Alltså 20 cm luft mellan slangen och nippeln :D

Nippeln och röret genom motorn är helt. Slangen är elastisk, typ silikon, och går att trä upp på nippeln men jag har inte lyckats få det tätt.
I ETKA ser det ut så här
Screen Shot 2018-12-08 at 18.42.50.png
Screen Shot 2018-12-08 at 18.42.50.png (231.38 KiB) Viewed 33 times
Kan det vara så enkelt att klammern (23) saknas och att det kan räcka för att få det att bli tätt?
Så små slangklämmor finns ju knappast och buntband räcker inte för att få det tätt när jag provat.
Eller har (7) försvunnit?
Några tips?


mateks
Skruvkunnig
Posts: 272
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 19 times
Been thanked: 31 times

Re: Ankan

Post by mateks » 08 Dec 2018 19:28

Prova med najtråd!

Post Reply