30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Dokumenterade guider om hur du gör både det ena och det andra.

Topic author
FrallanVW
Skiftnyckelslangare
Posts: 50
Joined: 10 Nov 2020 14:31
Stad:: Horby
Bil: 2000 Lupo 3L
Has thanked: 23 times
Been thanked: 17 times

30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by FrallanVW »

Min 3L tog längre och längre tid på sig att "glöda" förvärma.
Bytte glödstift, ingen skillnad.
Ingen kod eller varning på VAG Com.....
MEN, så efter lite sökning här på forumet så hittade jag rotorsaken.
Ackumulatorn tanken eller "Bomben" som en del kallar den. Den håller inte sitt mottryck och det tar nästan 30 s innan elmotorn har fått upp oljetryck till växlingsroboten.
Blev något förvånad av att läsa att den reservdelen inte fanns längre.
Hittade tipset om Danska 3L och Ib Skou som säljer en adaptor så vanlig BMW Audi ackumulator kan användas.
Sagt och gjort.
SMS Ib.
Betalade via Paypal cirka 400 SEK med frakt till Sverige.
Köpte ackumulator från Autodoc.
Bytte rakt upp och ner. Borde inte behövt varken gängtejp eller tåtningsvätska.
Men så gjorde jag. Lite låsvätska högst upp på adaptern och på ackumulatorn med.
Av med den gamla, väntade lite tills oljenivån steg upp och skruvade i den nya.
Bilen startar utan tvekan och växlar utmärkt.

Ib Skou: +45 20210379
Attachments
IMG_0514.jpg
IMG_0514.jpg (112.12 KiB) Viewed 3677 times
IMG_0501.jpg
IMG_0501.jpg (114.29 KiB) Viewed 3677 times

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2977
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 219 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by borttagenanvändare-40184 »

Det ska bli intressant att se om det funkar i längden. Den är ju gjord för bromsvätska och inte hydraulolja kan ju finnas en risk att gummit i den inte tål det sistnämnda.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

youqe
Skruvkunnig
Posts: 303
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 31 times
Been thanked: 51 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by youqe »

irover wrote: 09 Dec 2020 16:36 Det ska bli intressant att se om det funkar i längden. Den är ju gjord för bromsvätska och inte hydraulolja kan ju finnas en risk att gummit i den inte tål det sistnämnda.
Om jag jämför med min audi 100 med bromsbomb så vill jag nog tro att den bomben jobbar med hydraulvätska snarare än bromsvätska . Finns det verkligen någon tryckacc som jobbar med bromsvätska?

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2977
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 219 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by borttagenanvändare-40184 »

Vet inte. Är det grön olja i bromsarna på de med klockan?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

youqe
Skruvkunnig
Posts: 303
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 31 times
Been thanked: 51 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by youqe »

På min audi 100 är det vanlig bromsvätska i bromssystemet precis som på de flesta bilar som inte är citroen DS eller cx typ, och hydraulsystemet, pump o acc, används helt separat som servoassistans vid huvudbromscylindern istället för ett vacuumservo. Och för servostyrningen förstås.
User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3490
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Linköping
Bil: 6 x A2+2 x 3L
Has thanked: 308 times
Been thanked: 382 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by L3upo »

Vad är acken till för Audi?
Passiv forumläsare sedan 2022-01-03

youqe
Skruvkunnig
Posts: 303
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 31 times
Been thanked: 51 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by youqe »

För att säkra att bromsservot funkar några inbromsning även om motorn inte går, samma som vid vacuumservo. Ursäkta mig trådskaparen, klart off-topic.
User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3490
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Linköping
Bil: 6 x A2+2 x 3L
Has thanked: 308 times
Been thanked: 382 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by L3upo »

youqe wrote: 10 Dec 2020 21:54 För att säkra att bromsservot funkar några inbromsning även om motorn inte går, samma som vid vacuumservo. Ursäkta mig trådskaparen, klart off-topic.
Ok, det var inte så jag menade, jag undrade snarare vilken Audi som den där acken är avsedd för?
De jag varit i kontakt med har varit så sjukt dyra att de inte vore superintressanta för oss.

För övrigt har bomben ytterligare en funktion, i alla fall på typ 44 med femma, där pumpen gav så litet flöde att det inte räckte för panikbroms utan att pedalen pulserade ner till full bromsverkan.
Passiv forumläsare sedan 2022-01-03

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2977
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 219 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by borttagenanvändare-40184 »

Det är väl gamla Audi samt bmw 5 6 och 7 serie som den sitter på.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

Topic author
FrallanVW
Skiftnyckelslangare
Posts: 50
Joined: 10 Nov 2020 14:31
Stad:: Horby
Bil: 2000 Lupo 3L
Has thanked: 23 times
Been thanked: 17 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by FrallanVW »

Intressant! Ska rapportera vad som händer. Kör ju bilen 300-350 mil i månaden nu.
Senast en 0.31 runda Stockholm-Skåne. Nu vet jag att det går att köra snålt. Frun har ju kör 29000 mil med bilen tidigare.
Förvånad över att den fortfarande har den ekonomin kvar. Vinterdäck och 2.2 bar. Inget hokus pokus.

Topic author
FrallanVW
Skiftnyckelslangare
Posts: 50
Joined: 10 Nov 2020 14:31
Stad:: Horby
Bil: 2000 Lupo 3L
Has thanked: 23 times
Been thanked: 17 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by FrallanVW »

20-30 s tryckuppbyggnad krävs nu innan den startar...... så något är det som inte blev bra.
User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3490
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Linköping
Bil: 6 x A2+2 x 3L
Has thanked: 308 times
Been thanked: 382 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by L3upo »

FrallanVW wrote: 19 Oct 2021 15:17 20-30 s tryckuppbyggnad krävs nu innan den startar...... så något är det som inte blev bra.
Om pumpen går länge och den stannar vid nominellt tryck betyder ju det att tryckacken fungerar.
En ack som har hål i gummimembranet blir ju helt stum och då nås maxtrycket på nolltid (samt att den inte orkar med något innan trycket är borta).
Är gastrycket (kväve) bakom membranet för lågt så övervinner pumpen det också på kort tid men inte heller då räcker trycket till något.

Jag tolkar den långa laddtiden som att det läcker vid oringarna i fästet, d v s acken trycker ur sig oljan när bilen står parkerad och laddas från atmosfärtryck varje omstart. 20-30 sekunder från noll till arbetstryck är inte uppseendeväckande länge men designen är sådan att trycket egentligen skall hållas kvar över natten eller längre.
Passiv forumläsare sedan 2022-01-03

LupoRichard
Skiftnyckelslangare
Posts: 86
Joined: 18 Feb 2019 19:32
Stad:: Örebro
Bil: 2xLupo 3L,1999,2003
Has thanked: 15 times
Been thanked: 5 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by LupoRichard »

Vilka är ”o-ringar a i fästet”?
User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3375
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 253 times
Been thanked: 513 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by lupobupo »

LupoRichard wrote: 12 Mar 2022 23:47 Vilka är ”o-ringar a i fästet”?
Det är den o-ringen som sitter på "bomben". Den har artikelnummer 6N0142435
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

LupoRichard
Skiftnyckelslangare
Posts: 86
Joined: 18 Feb 2019 19:32
Stad:: Örebro
Bil: 2xLupo 3L,1999,2003
Has thanked: 15 times
Been thanked: 5 times

Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"

Post by LupoRichard »

Jag får testa att byta den. Fat bomben är inte gammal direkt
Post Reply