AC vill inte starta

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

AC vill inte starta

Post by L3upo » 15 Jun 2020 19:47

Fick tillbaka en A2:a som varit på utlån sedan i våras och insåg att AC:n inte går igång.
Det finns någon form av tryck systemet men har bara testat via snabbt pystest.

Däremot finns det två felkoder som kanske kan bidra att skingra mysteriet:

00819 - High Pressure Sensor (G65)
30-00 - Open or Short to B+
00818 - Sensor for Evaporator Outlet Temperature (G263)
30-00 - Open or Short to B+


Det är väl ingen alltför vild gissning att systemet inte vill gå igång ifall det inte vet ifall det blir överryck och inte kan reglera mot tempen i förångaren. Verkar det rimligt?

Jag hade ju ur lådan i vintras så första tanken är väl att kontaktfel eller kabelfel. Det sitter ju en givare i botten på kompressorn och en på kondensorn. Den senare är ju garanterat på högtrycksidan så är det högtrycksgivaren som sitter framför kondensorn?
Kontakten klickar i och kablaget ser helt ut men det passerar ju å andra sidan genom att motorrum där det skruvats en del...
Förångargivaren antar jag sitter i kärnan av instrumentbrädan så den har jag ju definitivt inte kunnat komma åt av misstag.

Var sitter tempgivaren på förångaren?
Tänk vad praktiskt det vore om systemet visste i fall det var avbrott eller kortis...

Några uppslag? (förutom "lämna den på AC-verkstad", det är inte aktuellt i nuläget.) 8-)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: AC vill inte starta

Post by L3upo » 15 Jun 2020 21:00

Till framtiden: Det verkar som om det finns hopp om livet efter lite efterforskningar;
  • G65 går tydligen att byta utan att öppna kylslingan eftersom det sitter en ventil bakom (Givet att den inte ärgat fast då).
  • G263 kan gå att komma åt från förarsidan utan extremt mycket friläggning.
  • Ingen av dom är dyra, några hundra styck
jag klickade hem en av varje för att fortsätta felsökningen med givarna hängande i kablarna.
Byter den till felkod för låg signal (lågt tryck) då så drar jag dit nya tryckgivaren och hoppas att det löser problemet.

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 162 times
Been thanked: 41 times

Re: AC vill inte starta

Post by Cabbe » 15 Jun 2020 22:29

Har sen länge felkod G263 på min 1,4. beställde hem en , men sen har det inte blivit mer, då den inte körs. Såg en bra beskrivning på nätet, men inget har hänt. En fundering, vart tar kabelanslutningen vägen? Går den till kontrollpanelen för AC? (För att slippa ta sig dit där den sitter för all kolla)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: AC vill inte starta

Post by L3upo » 15 Jun 2020 22:53

Cabbe wrote:
15 Jun 2020 22:29
Har sen länge felkod G263 på min 1,4. beställde hem en , men sen har det inte blivit mer, då den inte körs. Såg en bra beskrivning på nätet, men inget har hänt. En fundering, vart tar kabelanslutningen vägen? Går den till kontrollpanelen för AC? (För att slippa ta sig dit där den sitter för all kolla)
Bra fråga men med tanke på att enheten sitter 2 dm ifrån är det väl en bra gissning.
Kylde den trots trasig G263?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2937
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 171 times
Been thanked: 404 times

Re: AC vill inte starta

Post by lupobupo » 15 Jun 2020 23:19

G65 är jättevanligt fel, fungerar inte den så öppnar den inte regleringsventilen på ACn.. Lyckas du byta den utan att ta loss fronten så får du gärna tipsa om hur du gick till väga :)

G263 brukar få kabelbrott inne i sensorarmen, så det är ofta intermittent fel som kommer och går. Med lite akrobatik går den att byta, men inget för en nackspärrsdag :)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 433
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 162 times
Been thanked: 41 times

Re: AC vill inte starta

Post by Cabbe » 15 Jun 2020 23:28

L3upo wrote:
15 Jun 2020 22:53
Bra fråga men med tanke på att enheten sitter 2 dm ifrån är det väl en bra gissning.
Kylde den trots trasig G263?
Nej (om det nu är det felet)

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2643
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 183 times

Re: AC vill inte starta

Post by irover » 16 Jun 2020 03:24

Jag har bytt G65 utan att ta loss fronten. Tillverkare en egen nyckel som jag kunde lirka ner.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: AC vill inte starta

Post by L3upo » 16 Jun 2020 04:30

lupobupo wrote:
15 Jun 2020 23:19
G65 är jättevanligt fel, fungerar inte den så öppnar den inte regleringsventilen på ACn.. Lyckas du byta den utan att ta loss fronten så får du gärna tipsa om hur du gick till väga :)

G263 brukar få kabelbrott inne i sensorarmen, så det är ofta intermittent fel som kommer och går. Med lite akrobatik går den att byta, men inget för en nackspärrsdag :)
Sorry men jag kommer inte ens att testa utan prioriterar kondensorn och att inte schabbla bort köldmediet.
Jag är gruvligt trött på att skuva genom brevinkast numera.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2937
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 171 times
Been thanked: 404 times

Re: AC vill inte starta

Post by lupobupo » 16 Jun 2020 09:25

irover wrote:
16 Jun 2020 03:24
Jag har bytt G65 utan att ta loss fronten. Tillverkare en egen nyckel som jag kunde lirka ner.
Bild på den tillverkade nyckeln hade uppskattats!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2643
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 183 times

Re: AC vill inte starta

Post by irover » 18 Jun 2020 22:27

Om jag hittar den i röran ja
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: AC vill inte starta

Post by L3upo » 26 Jun 2020 22:16

Liten update:
idag sänkte jag ner ena sidan av fronten för att komma åt givaren ordentligt och tur var nog det. Då kan man komma åt med en tång som försiktigt greppar om röret så att man inte vrider sönder det.
20200626_183509.jpg
20200626_183509.jpg (388.24 KiB) Viewed 167 times
Lite pyste det när jag vred loss den gamla men den nya (den vänstra) ser lite annorlunda ut, frågan är om det finns flera utföranden?
20200626_190512.jpg
20200626_190512.jpg (256.07 KiB) Viewed 167 times
Med den nya öppnas ventilen långt innan det finns tätning så det avbröt jag direkt.
Det finns två ventiler att köpa men båda anses passa som ersättning för 8E0 959 126.

Denna ser dock mer ut som originalet så en sådan får det bli.
Jag vill inte riskera att släppa ut allt köldmedium med den jag fått hem.
8E0959126.jpeg
8E0959126.jpeg (7.39 KiB) Viewed 167 times
Någon som kan bringa klarhet i vilka varianter som är till vad?

ETKA anger samma artikelnummer (8E0 959 126) såväl till 2001 som 2002 (lite oklart vilket modellår det är på bilen).

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2937
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 171 times
Been thanked: 404 times

Re: AC vill inte starta

Post by lupobupo » 27 Jun 2020 01:28

L3upo wrote:
26 Jun 2020 22:16
Liten update:
8E0959126.jpeg
Någon som kan bringa klarhet i vilka varianter som är till vad?

ETKA anger samma artikelnummer (8E0 959 126) såväl till 2001 som 2002 (lite oklart vilket modellår det är på bilen).
Jag brukar köra med "hella 6ZL 351 028-401" till A2orna:
högtrycksgivare.png
högtrycksgivare.png (137.55 KiB) Viewed 160 times
Den är av den "nya" typen och pyser ytterst kort vid montering.

När det gäller modellåret så är det markerat i chassinummret (tionde tecknet).
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: AC vill inte starta

Post by L3upo » 05 Jul 2020 22:31

Hellagivaren gjorde skillnad, knappt ett pys när jag drog fast den och nu går det att läsa vilotryck på 3,3 bar (totalt 4,3) vid 18,5 grader och stillastående system.
Med gående system, LO och samma utetemp toppade det med 9,2 bar på högtrycksidan. Jag får kolla trycket igen om det blir lite sommarvärme någon mer gång. Dock hittar jag inte någon bra förklaring på HVAC/grupp 007
20200705_203757.jpg
20200705_203757.jpg (261.28 KiB) Viewed 51 times
En skaplig killgissning är väl att 13 grader är börvärde i kupén, 3 grader förångartemp och 24 grader kanske motortemp (nystartad motor).
Hur nära kom jag?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2937
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 171 times
Been thanked: 404 times

Re: AC vill inte starta

Post by lupobupo » 06 Jul 2020 00:09

L3upo wrote:
05 Jul 2020 22:31
En skaplig killgissning är väl att 13 grader är börvärde i kupén, 3 grader förångartemp och 24 grader kanske motortemp (nystartad motor).
Hur nära kom jag?
1 av 4
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply