Glappt innanför höger inte styrled

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 01 Jun 2020 08:26

Min servolösa 2002:a hade glappat upp i inre styrled trodde jag. Det som egentligen hänt är att den glappat upp i styrväxelns yttre bussning på höger sida. Har jag fattat rätt att det inte går att justera åt utan växeln måste bytas eller bussningen. Tar man tag i styrstaget så glappat växeln fram, bak, upp, ner i körriktningen. På grund av vinkeln mot spindeln så glappat hjulet som att det skulle vara inre styrled.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 01 Jun 2020 09:22

Har prövat att justera. Var lite glappt på vänster sida och det försvann men det högra jätteglappet är kvar.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by L3upo » 01 Jun 2020 10:09

Vad är största problemet? Att det slamrar eller att Hammarmannen™ har synpunkter?
Kan man tänka sig att det kan haverera och bli plötsligt allvarligt på riktigt?


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 02 Jun 2020 17:13

Alla tre. Tror iofs. Inte att det ska katastrofalt haverera. Kuggstången är en homogen detalj. Lederna kan paja men det kan dom ju ändå. Finns reservdelar till stryrväxel? Jag har donatorbil men är det enklare att laga så väljer jag det.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2646
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 184 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by irover » 02 Jun 2020 23:21

Lättare att byta styrväxel till en som är glappfri.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 03 Jun 2020 22:32

Misstänkt det... Då får det bli så. Inget jag ser fram emot :)
Tur att jag inte gör mig av med grejer så ofta.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2646
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 184 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by irover » 05 Jun 2020 01:27

Inte så svårt som det låter. Man sänker framvagnen lossar 4 bultar sen sitter styrväxeln med 4 bultar underifrån plus en kardanknut bakom pedalerna i bilen. Lossar de yttre styrlederna och drar ut den i sidled.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 11 Jun 2020 19:29

På gång nu iallafall. Gammelbilen startade så fint efter två år utan batteri. Kunde ta en provtur innan jag pallade upp. Växlade fint. Kul att prova automat igen!
Bytte expansionskärl mellan de två idag för att se om den blinkande temperaturlampsn ville sluta men tyvärr. Fortsättning följer.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 20 Jun 2020 19:57

Här är jag nu. Räknar med att få ut växeln ikväll. Tyvärr hade skruvarna upp i rambalkar rostat fast så svetsmuttern på insidan vreds loss. Fick kapa av skruvskallarna.
Attachments
IMG_20200620_195511.jpg
IMG_20200620_195511.jpg (265.57 KiB) Viewed 249 times


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 20 Jun 2020 22:10

Fick släppa båda motorfästena mot karossen samt plåten hydraulpump sitter fast i och fjäderben. Nu är den ute. Synd jag inte har vänster inre styrled komplett också. Har iallafall två fräscha inte leder. Någon annan service jag borde göra med växel lös?


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 29 Jun 2020 15:43

Av de fyra skruvarna som håller subframe I chassi så lossnade 1(en!!). Av de övriga så lossnade svetsmuttern på båda främre och på de bakre så gick en helt sonika av. Det här är ju helt sjukt. Jag tänker inte skrota en fullt fungerande lupo bara för styrväxelns skull. Tänkte att jag skulle komma åt de främre skruvarnas svetsmuttrar via gummitäckbrickorna i ramsnokarna men icke. De sitter i lösa grejer utan åtkomst på annat sätt än att borra ur svetspunkterna eller möjligen ta upp ett hål i sidan som sen svetsas igen alternativt borra från ovansidan med hålsåg så jag kommer åt. Men jag vet ju inte ens om svetsmuttern har en form som gör att en hylsa passar.
Jag får öva på gamla lupon. Den har jag gett upp hoppet om att få fart på.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 29 Jun 2020 18:15

En lustig detalj är att en helt ny stryrväxel verkar kosta knappt 1100kr plus frakt.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2646
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 184 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by irover » 01 Jul 2020 09:38

kanske lagerrensning? Har du länk till styrväxeln?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2763
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by L3upo » 01 Jul 2020 10:11

irover wrote:
01 Jul 2020 09:38
kanske lagerrensning? Har du länk till styrväxeln?
Eftermarknad verkar faktiskt inte kosta så mycket mer
Denna t ex https://www.bildelaronline24.se/general-ricambi/7824870

Original torde ligga runt 9KSEK om man räknar om de tyska priserna från online-teile.com


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 343
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Glappt innanför höger inte styrled

Post by seiko » 01 Jul 2020 17:21

L3upo wrote:
01 Jul 2020 10:11
Eftermarknad verkar faktiskt inte kosta så mycket mer
Denna t ex https://www.bildelaronline24.se/general-ricambi/7824870

Original torde ligga runt 9KSEK om man räknar om de tyska priserna från online-teile.com
Den jag fick som förslag på popupannons var från mekster. Inte för att jag tror det är någon skillnad. Hade jag vetat om det priset så hade stryrväxeln på Gammel lupon fått sitta kvar.
Det stod att man skulle trycka i fett i växeln i någon tråd på forumet. Men inte vart. Ska man ta ur locket på justeringen och lägga i en klick där eller är det någon annan stans?

Post Reply