Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2610
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 176 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by irover » 14 May 2020 13:34

Servot är mycket bra på A2 och har trevlig feedback, dock inte lika trevlig som lupo 3L. Du borde testa en modern bil med elektriskt servo så får du se vad avsaknad av vägkänsla innebär. 😉
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2706
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 285 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by L3upo » 14 May 2020 14:23

irover wrote:
14 May 2020 13:34
Servot är mycket bra på A2 och har trevlig feedback, dock inte lika trevlig som lupo 3L. Du borde testa en modern bil med elektriskt servo så får du se vad avsaknad av vägkänsla innebär. 😉
I beg to differ. Det finns väl inget modernt med servon på A2 what so ever?
Ingen progressivitet och minimalt med kommunikativa egenskaper så som på modernare bilar med intelligent servostyrning, jag skulle nöja mig med halva servoverkan över 80 knyck.

Den verkar kalibrerad för fickparkering men blir är alldeles för ambitiös i landsvägsfart vilket gör uppträdandet nervöst.
En servolös A2 vinner grenen i motorvägsfart men kräver lite mer ansträngning vid parkering på torr asfalt, påtagligt lik en servolös Lupo men med lägre ljudnivå.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 349
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 32 times
Been thanked: 46 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by mateks » 14 May 2020 21:43

Och jag som älskar eltrucks-servot. Aldrig provat en bil som haft så behaglig styrning. Går så lätt och fint och är mer flytande runt sitt mittenläge än andra bilar. Vanliga bilar vill oftare streta tillbaka mot mittenläget och sen hålla sig där och gör mer motstånd så fort man vill styra lite grann. Nackdelen är att den känns lite nervös i högre farter när det svänger, ungefär som en hoj med brant gaffelvinkel.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2610
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 176 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by irover » 16 May 2020 10:39

Hydrauliska servon ger mycket bättre feedback än elektriska. A2an har hydrauliskt. Porsche tog bort hydrauliken och satte dit elektriskt servo försäljningen störtdök. En 911 är 50% styrning och 50% motor.

Givetvis är avsaknaden av servo bäst men det funkar bara på lätta bilar med smala hjul

Har inte kört nån modern bil med bra elservo. Visa mig en ska jag ändra åsikt.

En annan sak som hjälper A2 är förstås den låga vikten den hänger med bra i kurvorna. Min 90HP 1.4 med sportdämpare var visserligen stötig men låg som ett strykjärn i kurvorna.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


veltro
Skruvmejselputsare
Posts: 10
Joined: 11 Nov 2015 09:46
Stad:: Nossebro
Bil: A2 1.2 tdi 3L
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by veltro » 17 May 2020 09:33

A2 är mega sidovindskänslig
öppningsknappen till tanklocket sitter på fel ställe på B-stolpen;
när man stiger ur så trycker en kroppsdel (låret) på knappen o öppnar,
blivit tvingande vana att promenera runt o stänga .

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2706
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 285 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by L3upo » 17 May 2020 09:47

veltro wrote:
17 May 2020 09:33
A2 är mega sidovindskänslig
öppningsknappen till tanklocket sitter på fel ställe på B-stolpen;
när man stiger ur så trycker en kroppsdel (låret) på knappen o öppnar,
blivit tvingande vana att promenera runt o stänga .
Jo, knappen är känslig för man spreading... :lol:

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 427
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 161 times
Been thanked: 40 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by Cabbe » 17 May 2020 09:54

Händer ganska ofta.....

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 968
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 69 times
Been thanked: 44 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by RiseAndShine » 18 May 2020 00:09

veltro wrote:
17 May 2020 09:33
öppningsknappen till tanklocket sitter på fel ställe på B-stolpen;
Ja, högst besynnerlig placering av denna öppningsmekanism! Har aldrig sett något liknande för på alla andra bilar jag sett, så har den suttit så tankluckan inte oavsiktligt kan öppnas.

För de som inte vet: på Lupo öppnar man en olåst lucka och får sedan använda nyckel för att öppna tanklocket. Det säkraste, men krångligaste och dyraste, vore både låst lucka och tanklock. Om det finns på någon bilmodell är mer än jag vet.

Man kanske tänkte att det ändå finns så lite drivmedel att stjäla i en A2 3L, speciellt med lilla tanken på 21 liter, att det inte spelar så stor roll om luckan ibland står öppen. :)


veltro
Skruvmejselputsare
Posts: 10
Joined: 11 Nov 2015 09:46
Stad:: Nossebro
Bil: A2 1.2 tdi 3L
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by veltro » 22 May 2020 11:23

Vidare så tycker att denna osmidiga lösning med motorhuv utan gångjärn är en miss!
Det är inte alltid lätt att hitta en lämplig o säker yta att placera huven på.
Även vi 3L förare har ont i armen ibland därmed huvlyft smärtar :(

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 427
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 161 times
Been thanked: 40 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by Cabbe » 22 May 2020 16:34

Om vi ska fortsätta gnälla, Visningen av eko-läget i instrumentet är lite svår att läsa, bakom mätarnålen och i solsken. bra att veta vilket läge om man står i uppförsbacke och bilkö. Men alla andra fördelar väger upp det tusenfalt!

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 968
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 69 times
Been thanked: 44 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by RiseAndShine » 22 May 2020 18:17

veltro wrote:
22 May 2020 11:23
Vidare så tycker att denna osmidiga lösning med motorhuv utan gångjärn är en miss!
Det är inte alltid lätt att hitta en lämplig o säker yta att placera huven på.
Även vi 3L förare har ont i armen ibland därmed huvlyft smärtar :(
Du kanske vet det, men på Lupon finns en gasfjäder, vilket är långt bättre än en vanlig metallpinne (som ibland används på bilar än idag och antagligen p g a budgetskäl). Någon motorhuv behöver man alltså inte ta av, utan den lyfter sig snällt av sig självt till stor del och håller sig öppen. :)


veltro
Skruvmejselputsare
Posts: 10
Joined: 11 Nov 2015 09:46
Stad:: Nossebro
Bil: A2 1.2 tdi 3L
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by veltro » 22 May 2020 19:19

RiseAndShine wrote:
22 May 2020 18:17
veltro wrote:
22 May 2020 11:23
Vidare så tycker att denna osmidiga lösning med motorhuv utan gångjärn är en miss!
Det är inte alltid lätt att hitta en lämplig o säker yta att placera huven på.
Även vi 3L förare har ont i armen ibland därmed huvlyft smärtar :(
Du kanske vet det, men på Lupon finns en gasfjäder, vilket är långt bättre än en vanlig metallpinne (som ibland används på bilar än idag och antagligen p g a budgetskäl). Någon motorhuv behöver man alltså inte ta av, utan den lyfter sig snällt av sig självt till stor del och håller sig öppen. :)
Nej, visste inte, klingar som ok lösning.

Post Reply