Täta oljeläckage - samlingstråd

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2626
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 220 times
Been thanked: 269 times

Täta oljeläckage - samlingstråd

Post by L3upo » 21 Mar 2020 20:28

Ett ständigt uppdykande problem på våra bilar är väl det eviga oljedrällandet, speciellt när milen börjar bli många till antalet.
Jag har gjort några försök till och från men från och med nu kommer jag att lägga mer kraft på att få mina trepipor så täta det går.
Eller egentligen, vi tar väl med växellådan också när vi ändå är igång.

Alltså: Vad är det för vanliga ställen det läcker? Fyll gärna på med egna åtgärder.

I kväll tog jag tag i ett av de enklare ställena, tandempumpen.
20200321_180435.jpg
20200321_180435.jpg (458.44 KiB) Viewed 124 times
Det har drällt rätt mycket olja på kopplingskåpans baksidan mot torpeden och det har runnit ner mot robot och hastighetsgivaren.
Packningarna är två till antalet (038 109 293 med och utan A) och kostar strax under hundringen på Audi.

Pumpen sitter med två 6 mm insex och två 5 mm insex (varav en nås under kylvätskeröret).
(Lossa den dubbla slanghållaren som sitter på ventilkåpsskruven och de två 10 mm skruvarna till bränslerören först)

Då går det att vika ut pumpen utan att dela diesel- eller vakuumslangarna och komma åt att göra rent även i spåren.
Denna bilen har gått 35' och packningarna var helt platta i nivå med godset på pumpen men de nya stack ut så pass att jag fick pressa ihop dom med sista skruvvarvet, det kändes bra.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2626
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 220 times
Been thanked: 269 times

Re: Täta oljeläckage - samlingstråd

Post by L3upo » 21 Mar 2020 20:44

Insåg att jag inte plåtat men jag har även passat på att byta tre av fyra axeltätningar på växellådan.
Alltså packboxarna runt drivaxlarna och den på växelaxeln till roboten.
De två bakom kopparna till inre tripodknutarna skall nog helst bytas varje gång man tar ur dom (sitter med 6 mm insex i botten).
Alla tre är traditionella packboxar så själva monteringen är trivial (peta ur de gamla med en liten mejsel, knacka i de infettade nya m h a en passande hylsa) men jag vill absolut slå ett slag för att byta dom vid lämpligt tillfälle. Kanske passar det om man ändå skall byta olja i lådan?
Alla tre kan bytas med lådan kvar i bilen och notera att det är olika diameter på höger och vänster drivaxeltätning.

Sjunker oljenivån i lådan leder det till varierande grader av katastrof och det är ju rätt bökigt att kolla nivån/fylla på

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2558
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 168 times

Re: Täta oljeläckage - samlingstråd

Post by irover » 24 Mar 2020 23:56

Vi hittade dessa packningar till tandempumpen på carondo för halva priset jämfört med hos VW
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2626
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 220 times
Been thanked: 269 times

Re: Täta oljeläckage - samlingstråd

Post by L3upo » 25 Mar 2020 06:35

irover wrote:
24 Mar 2020 23:56
Vi hittade dessa packningar till tandempumpen på carondo för halva priset jämfört med hos VW
Finns på BDO24 också för några tior.

Post Reply