3L/1.2TDI - Bränsle

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.
Post Reply

Topic author
Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

3L/1.2TDI - Bränsle

Post by Axel Andersson » 21 Mar 2020 07:02

Har ingen större erfarenhet av diesel och undrar om de olika diesel kvalitéerna som finns att tanka.
För och nackdelar, erfarenheter etc.

Finns kanske tidigare trådar att länka till?

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2764
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by L3upo » 21 Mar 2020 11:30

Det finns många trådar om det men de är ganska stökiga så du får väl fråga dig vad du vill optimera på.

Just nu är ju oljan tokbillig så den vanliga dieseln på svenska mackar ger lägst milkostnad.
Dock har Sverige lagstadgat krav på inblandning av biodiesel så i praktiken är det 5, 10 eller upp till 50% biodiesel inblandad överallt.
Det sänker energiinnehållet lite så hittar man blankdiesel (100%) eller reser i Europa så är det ju bättre kvalitet men stökigare än att tanka på närmaste mack.

Våra motorer är dessutom byggda för FAME/RME, alltså 100% rapsdiesel. Den innehåller 5% mindre energi men funkar som politisk hatsköld om man befinner sig i olämpligt sällskap. Viss rengörande effekt sägs det ha också men det är inte helt glasklart huruvida det är bra eller bara drar med sig skit till bränslefiltret. I dagsläget är RME dyrare än vanlig mack-diesel men normalt ligger den typ en krona under vilket kompenserar för energiinnehållet och lite till.

Vill man köra HVO100 så funkar det ju också och kostar ingen prestanda (men väl pengar). Ger nästan samma hatsköld vid fikabordet men funkar inte mot veganer p g a sitt animaliska innehåll. ;)

Somliga framhåller Circle K och deras diesel med diverse tillsatser. Du får väl prova om du märker skillnad, jag gör det inte.
Alltså:
Vill du optimera på kostnad så är det vanlig mackdiesel som gäller nu men vanligen RME om du har det nära.
Vill du optimera på effekt och motorgång så är det Europa-diesel, Blankdiesel eller HVO som gäller
Vill du optimera på bekvämlighet tankar du precis var som helst bara det är diesel.

Energifabriken säljer HVO100 vid Atteviks i Nybro om du vill prova men de har bara lastbilsmunstycke så försiktighet, tratt och oömma kläder är bra. :D


Topic author
Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by Axel Andersson » 21 Mar 2020 17:59

Tack för ett mycket bra svar, du har talang att skriva, dags för lite prosa och poesi?

Jag begrundar detta, max ekonomi är inte viktigt för min del, jag önskar att det fungerar bra.
Får helt enkelt prova lite, det finns ju alternativ.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2646
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 184 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by irover » 21 Mar 2020 18:37

Tanka på mackar med hög omsättning, så du inte riskerar få föroreningar i dieseln det kan räcka med en enda tank med smutsig diesel att förstöra spridarna.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by Axel Andersson » 21 Mar 2020 19:14

Ok, tack för tips.
Är spridarna dyra?
irover wrote:
21 Mar 2020 18:37
Tanka på mackar med hög omsättning, så du inte riskerar få föroreningar i dieseln det kan räcka med en enda tank med smutsig diesel att förstöra spridarna.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2764
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by L3upo » 21 Mar 2020 19:55

Axel Andersson wrote:
21 Mar 2020 19:14
Ok, tack för tips.
Är spridarna dyra?
Du vill inte veta... 8-)


Topic author
Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by Axel Andersson » 21 Mar 2020 19:59

L3upo wrote:
21 Mar 2020 19:55
Axel Andersson wrote:
21 Mar 2020 19:14
Ok, tack för tips.
Är spridarna dyra?
Du vill inte veta... 8-)
Jaså, det ligger på den nivån...........

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2764
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by L3upo » 21 Mar 2020 20:07

Axel Andersson wrote:
21 Mar 2020 19:59
L3upo wrote:
21 Mar 2020 19:55


Du vill inte veta... 8-)
Jaså, det ligger på den nivån...........
Jag vet inte om det faktiskt säljs så många fabriksnya längre men jag har för mig att det handlar om 18' för alla tre.
Kanske ännu mer nu när kronan vissnat.


Topic author
Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by Axel Andersson » 21 Mar 2020 20:13

L3upo wrote:
21 Mar 2020 20:07
Axel Andersson wrote:
21 Mar 2020 19:59


Jaså, det ligger på den nivån...........
Jag vet inte om det faktiskt säljs så många fabriksnya längre men jag har för mig att det handlar om 18' för alla tre.
Kanske ännu mer nu när kronan vissnat.
Låter svettigt, och det finns inga alternativ till original?

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2764
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by L3upo » 21 Mar 2020 20:30

Axel Andersson wrote:
21 Mar 2020 20:13
L3upo wrote:
21 Mar 2020 20:07


Jag vet inte om det faktiskt säljs så många fabriksnya längre men jag har för mig att det handlar om 18' för alla tre.
Kanske ännu mer nu när kronan vissnat.
Låter svettigt, och det finns inga alternativ till original?
Vanligast är väl begagnade då men det är ju ett vågspel, man vet ju inte hur slitna de är.
jag har inte petat så mycket med mina spridare men det finns säkert någon annan som kan utveckla saken.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 987
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 71 times
Been thanked: 44 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by RiseAndShine » 21 Mar 2020 22:55

För att tala klarspråk så är det mest miljö- och klimatsmarta man välja, drivmedel med så hög andel förnyelsebart innehåll som möjligt. Och då är det främst RME 100 och HVO 100 som gäller.

Jag har i flera år blandtankat enbart RME och HVO i alla möjliga förhållanden och det har fungerat utmärkt utan några problem.

RME smörjer och rengör bättre än HVO, men gör bilen något slöare. HVO däremot gör bilen piggare än vanlig diesel och släpper ut en del mindre fossilt koldioxid (beräknat på hela livscykeln) än RME.

När det gäller igensättning av bränslefilter är min erfarenhet att har man länge mest kört på fossil diesel (som ägaren gjort innan mig) kan man få byta filter i förtid (som jag fick göra en gång), om man börjar tanka större mängder RME. För övrigt har jag sedan dess aldrig haft problem med bränslefiltret och behövt byta i förtid.

Om ambitionen är att bidra med så lite utsläpp som möjligt till omvärlden och att hålla rent i bilens inre, är fönyelsebart drivmedel att föredra framför fossilt.


Topic author
Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: 3L/1.2TDI - Bränsle

Post by Axel Andersson » 22 Mar 2020 18:28

RiseAndShine wrote:
21 Mar 2020 22:55
För att tala klarspråk så är det mest miljö- och klimatsmarta man välja, drivmedel med så hög andel förnyelsebart innehåll som möjligt. Och då är det främst RME 100 och HVO 100 som gäller.

Jag har i flera år blandtankat enbart RME och HVO i alla möjliga förhållanden och det har fungerat utmärkt utan några problem.

RME smörjer och rengör bättre än HVO, men gör bilen något slöare. HVO däremot gör bilen piggare än vanlig diesel och släpper ut en del mindre fossilt koldioxid (beräknat på hela livscykeln) än RME.

När det gäller igensättning av bränslefilter är min erfarenhet att har man länge mest kört på fossil diesel (som ägaren gjort innan mig) kan man få byta filter i förtid (som jag fick göra en gång), om man börjar tanka större mängder RME. För övrigt har jag sedan dess aldrig haft problem med bränslefiltret och behövt byta i förtid.

Om ambitionen är att bidra med så lite utsläpp som möjligt till omvärlden och att hålla rent i bilens inre, är fönyelsebart drivmedel att föredra framför fossilt.
Tack för info och synpunkter, det uppskattas.

Post Reply