Hej,
På grund av att min motor har börjat vibrera kring 2000 varv använder jag inte 5:an längre (det är iRovers manuella konvertering jag kör med). Jag kollar alltid förbrukning på pumpen och märker att det är identisk förbrukning om jag använder 4.an eller 5:an som högsta växel ! Jag har mätt på minst 5 tankar körande på 4:an. Jag kör 10% stad 45% i 90km/h och 45% i 110km/h. Så det innebär kanske att det inte är förrän uppåt 130km/h 5:an ger mening. Lite överraskande !
Förbrukning mellan 4:an o 5:an
-
- Oljenisse
- Posts: 209
- Joined: 18 Oct 2016 23:09
- Stad:: Blekinge
- Bil: VW Lupo 3L
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 11 times
Re: Förbrukning mellan 4:an o 5:an
Hur långt, hur många trafikljus, med eller utan höjder?
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!
-
- Oljenisse
- Posts: 209
- Joined: 18 Oct 2016 23:09
- Stad:: Blekinge
- Bil: VW Lupo 3L
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 11 times
Re: Förbrukning mellan 4:an o 5:an
5:an ger mening i ECO-läge.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 31
- Joined: 06 Jul 2015 11:09
- Stad:: Malmö
- Bil: LUPO 3L
Re: Förbrukning mellan 4:an o 5:an
Jag ut ur Malmö förbi 10 trafikljus sedan ut på österlen på motortrafikled och landsväg, totalt 80km. Inte mycket höjdskillnader alls. Jag har ju inte Eco läget längre eftersom den är manuell
-
- Oljenisse
- Posts: 209
- Joined: 18 Oct 2016 23:09
- Stad:: Blekinge
- Bil: VW Lupo 3L
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 11 times
Re: Förbrukning mellan 4:an o 5:an
När vi bodde i Malmö och körte en sväng till Österlen - Simrishamn, Kivik, var snittet runt 0.32 på sommaren. På vinteren lite mer med vinterdäck. Precis nu kör lupon cirka 0.35 i snit med vinterdäck på en längre sträcka, men det skal vara i ECO-läge, annars blir det snabbt 0.2 extra. ECO-läge är nog tråkig körsel för de flesta, men plånboken blir jätteglad av det.

Precis. I ECO-läget växlas i 5:an redan vid 80 km/t. Jag har aldrig provad att köra med manuellkonverterad, men tror effekten är den samme som när ECO stängs av. När ECO stängs av blir många andra bilister på motorvägen förvånad när den liten bilen drar iväg. Lupon har jo också tip-tronic som standard, och det funkar precis som växlarna i lastbilar. Med tip-tronic går att trycka pedalen helt i botten innan du växlar. Det är dog inte särskilt ekonomisk att köra med tip-tronic.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!
-
- Oljenisse
- Posts: 209
- Joined: 18 Oct 2016 23:09
- Stad:: Blekinge
- Bil: VW Lupo 3L
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 11 times
Re: Förbrukning mellan 4:an o 5:an
Forresten, når jeg skriver et gennemsnit på forbruget af brændstof, så er det for en hel tankfuld.
Hver gang jeg tanker nulstiller jeg begge tælleværkerne. Isoleret set kan jeg køre med et snit på 0.29-0.30 den første tur, men snittet holder ikke til jeg skal tanke igen. 0.29 i snit opnås ved at køre ét langt stræk, med korrekt dæktryk, uden koldstarter, opbremsninger, overhalinger, og for mange højdeforskelle. 0.35-0.36 er et normalt snit for min Lupo om vinteren, som jeg tanker én gang hver anden måned. Om sommeren er det væsentlig oftere.
Hver gang jeg tanker nulstiller jeg begge tælleværkerne. Isoleret set kan jeg køre med et snit på 0.29-0.30 den første tur, men snittet holder ikke til jeg skal tanke igen. 0.29 i snit opnås ved at køre ét langt stræk, med korrekt dæktryk, uden koldstarter, opbremsninger, overhalinger, og for mange højdeforskelle. 0.35-0.36 er et normalt snit for min Lupo om vinteren, som jeg tanker én gang hver anden måned. Om sommeren er det væsentlig oftere.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!