Felkod p1557 samt skumma värden i VCDS.

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Alexsve
Skruvmejselputsare
Stad:: Nyköping
Bil: Lupo 3l
Been thanked: 1 time

Felkod p1557 samt skumma värden i VCDS.

Post by Alexsve » 25 Nov 2019 09:54

Igår så började bilen gå i limp mode och det visade sig vara felkod p1557 som låg bakom detta. Den indikerar för högt laddtryck.

Felkoden dök upp efter att jag servat bilen där kamrem,olja samt allt filter byttes.

Armen på turbon till laddtrycksregleringen rör sig utan problem. Vakuumslangarna ser hela och fina ut.
Däremot så verkar det som att värdena för EGR och laddtrycket inte stämmer överens än det specificerade. Att just för högt laddtryck orsakar felkod förstår jag men jag undrar om de felaktiga egr-värden kan få laddtrycket att spöka?

Detta är värdena vid gaspådrag i uppförslutImage

Och dessa värden får jag när när jag håller jämn gas i ca 85 blås.Image

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 145 times
Been thanked: 371 times

Re: Felkod p1557 samt skumma värden i VCDS.

Post by lupobupo » 25 Nov 2019 21:29

Om du rycker ut sladden till magnetventilen för egr:en, händer samma sak då?
Om du rycker ut sladden till dito för turbon, vad händer då med värdena?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Alexsve
Skruvmejselputsare

Post by Alexsve » 25 Nov 2019 21:40

Har provat med turbon magnetventil utan framgång. Ska även koppla ur egr ventilens magnetventil imorgon och se.

Jag plockade loss actuatorarmen från turbon idag och märkte att armen som går in turbon rör sig helt fritt fram och tillbaka i nästan 90 grader. Även i sidled glappar den ca 8-9mm vilket knappast kan vara normalt?

Provade att låsa armen i öppet respektive stängt läge och laddtrycket skenade iväg lika mycket oavsett.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 25 Nov 2019 21:58

Om du låst armen i stängt läge och laddtrycket skenar (förutsatt att givaren visar rätt) så är det dags att plocka av (och dela) turbon för att kolla vad som är trasigt
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Alexsve
Skruvmejselputsare

Post by Alexsve » 25 Nov 2019 22:20

Jag börjar misstänka att det är något inne i turbon. Att armen har lossnat från ringen som styr bladen till vgt:n. Frågan är om det är möjligt att reparera eller ska jag satsa på en bättre beg. turbo?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 26 Nov 2019 14:44

Alexsve wrote:
25 Nov 2019 22:20
Jag börjar misstänka att det är något inne i turbon. Att armen har lossnat från ringen som styr bladen till vgt:n. Frågan är om det är möjligt att reparera eller ska jag satsa på en bättre beg. turbo?
Som jag skrev i inlägget ovan. Dela på den och kolla efter vad som faktiskt är trasigt. Innan man gjort det så är allt bara spekulationer.

Köper du en begagnad turbo så är det rätt stor risk att du får börja med att dela och rengöra den. Det är mer regel än undantag att de antingen är igensotade eller ihoprostade.

Topic author
Alexsve
Skruvmejselputsare

Post by Alexsve » 27 Nov 2019 22:30

Ok tack för tipset. Ska kolla den när jag kommer hem till helgen.

Dock har nya problem dykt upp då jag bytte kamaxelgivaren då bilen har blivit segstartad ibland vid varm motor samt indikerat felkod p3007. Kamremmen byttes även förra veckan och allting ställdes in enligt instruktionerna och kamaxeln står rätt också.

Efter givarbytet så vägrade bilen starta direkt med nya givaren. Startar dock när man kopplar ur givaren.

I vcds visar den 1.1 i torsion value vilket verkar stämma rätt bra men bilen vägrar fortfarande att starta samt nu visar sig felkod p3008 som indikerar Camshaft signal out of range någonting trots att kammen står rätt.

Så jag satte tillbaka gamla givaren och bilen startade direkt men nu visar sig samma symptom även med gamla givaren och bilen startar numera endast med kamaxelgivaren urkopplad.

Post Reply