Hybrid-hyckleri

Här diskuteras allt möjligt.
User avatar

Topic author
irover
Hedersmedlem
Posts: 2434
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 158 times

Hybrid-hyckleri

Post by irover » 02 Nov 2019 17:28

Intressant artikel om hybrider versus dieselbilar.
Precis vad jag alltid tyckt.

https://www.bytbil.com/nyheter/hybridbi ... riet-15470
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 203
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by Paul3L » 02 Nov 2019 18:10

VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 903
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 60 times
Been thanked: 41 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by RiseAndShine » 03 Nov 2019 22:52

irover wrote:
02 Nov 2019 17:28
Intressant artikel om hybrider versus dieselbilar.
Precis vad jag alltid tyckt.

https://www.bytbil.com/nyheter/hybridbi ... riet-15470
Intressant artikel! Att en ny bil idag drar 1,08 liter/ mil fossil bensin (till 95 %) är ju stor skandal och att det dessutom är en s k bonus-bil gör saken än värre! Ingår det en skämskudde om man köper en Volvo XC90 T8 hybrid? I detta fall är det ju tal om rejäl greenwash.

Däremot tycker jag att den årliga skatten på VW Touareg på 11 254 kronor är berättigad och att den alltid borde vara lika hög och inte enbart under de tre första åren.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by L3upo » 04 Nov 2019 08:52

RiseAndShine wrote:
03 Nov 2019 22:52
irover wrote:
02 Nov 2019 17:28
Intressant artikel om hybrider versus dieselbilar.
Precis vad jag alltid tyckt.

https://www.bytbil.com/nyheter/hybridbi ... riet-15470
Däremot tycker jag att den årliga skatten på VW Touareg på 11 254 kronor är berättigad och att den alltid borde vara lika hög och inte enbart under de tre första åren.
Jag utgår från att du inser det uppenbara; att även din gamla Lupo skulle hamna på samma nivå?

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 903
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 60 times
Been thanked: 41 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by RiseAndShine » 04 Nov 2019 20:12

L3upo wrote:
04 Nov 2019 08:52
Jag utgår från att du inser det uppenbara; att även din gamla Lupo skulle hamna på samma nivå?
Nej, vad är det som är uppenbart? Jag kan inte se det.

Min Lupo -02 tillhör miljöklass 2005, vilket innebär att det är koldioxutsläppet som fordonsskatten beräknas på.

Bonus-malus och tillhörande fordonsskatter gäller enbart för nya fordon från och med 1 juli 2018.

Tittar man på https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... us/malus2/ och slår in koldioxidvärdet 86 (gram/ km och min Lupos värde) och diesel står följande:

"Fordonet släpper inte ut över 95 gram koldioxid och berörs därför inte av den förhöjda fordonsskatten.
(Din årsskatt blir 1 772 kr.)"

Det nya WLTP-systemet gäller nya bilar som säljs efter 1 januari 2020, och den höga skatten gäller i tre år.

Det klart att skulle Lupo testas efter WLTP istället för NEDC som tidigare och då kanske få koldioxidvärdet 99, motsvarande en dieselförbrukning på 3,8 l/ km ser det genom att använda länken ovan, ut på följande sätt:

"Din årsskatt blir 2 276 kr under de första tre åren.
(Efter år tre blir årsskatten 1 948 kr.)"

Så nej, någon "samma nivå" som VW Touareg kan det aldrig bli, men däremot något högre skatt än nu (som är 1 353 kr per år).

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by L3upo » 04 Nov 2019 20:27

RiseAndShine wrote:
04 Nov 2019 20:12
L3upo wrote:
04 Nov 2019 08:52
Jag utgår från att du inser det uppenbara; att även din gamla Lupo skulle hamna på samma nivå?
Nej, vad är det som är uppenbart? Jag kan inte se det.

Min Lupo -02 tillhör miljöklass 2005, vilket innebär att det är koldioxutsläppet som fordonsskatten beräknas på.

Bonus-malus och tillhörande fordonsskatter gäller enbart för nya fordon från och med 1 juli 2018.

Tittar man på https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... us/malus2/ och slår in koldioxidvärdet 86 (gram/ km och min Lupos värde) och diesel står följande:

"Fordonet släpper inte ut över 95 gram koldioxid och berörs därför inte av den förhöjda fordonsskatten.
(Din årsskatt blir 1 772 kr.)"

Det nya WLTP-systemet gäller nya bilar som säljs efter 1 januari 2020, och den höga skatten gäller i tre år.

Det klart att skulle Lupo testas efter WLTP istället för NEDC som tidigare och då kanske få koldioxidvärdet 99, motsvarande en dieselförbrukning på 3,8 l/ km ser det genom att använda länken ovan, ut på följande sätt:

"Din årsskatt blir 2 276 kr under de första tre åren.
(Efter år tre blir årsskatten 1 948 kr.)"

Så nej, någon "samma nivå" som VW Touareg kan det aldrig bli, men däremot något högre skatt än nu (som är 1 353 kr per år).
Överambitiöst svar men dock på en fråga som ingen ställt. :lol:

Nej, problemet är politiskt. Målet var att de "rika nybilsköparna" med skattetvång skulle välja vissa bilar som sedan när de blivit begagnade skulle vara tillgängliga för andra ägaren och nedåt. Om 4-6 år gamla begagnade Euro6-bilar skulle ha avsevärt högre skatt än gamla Euro4/Euro5 skulle man få en styreffekt som skulle lägga de svamprökande lådcyklisterna i fosterställning.

Det skulle leda till att de tvångsmässigt skulle vilja straffbeskatta äldre bilar och då kan du skrota uträkningen du knåpat ihop.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 903
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 60 times
Been thanked: 41 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by RiseAndShine » 04 Nov 2019 22:27

L3upo, du har ju gjort ett antagande med en begagnad Lupo som inte ens med WLTP skulle innebära mer än runt 600 kr mer i skatt per år. Att sukta efter en 18 år gammal Lupo p g a lägre skatt än en några år gammal bil, låter ambitiöst även i mina öron. Men det klart att nu är vi ju på ett Lupo 3L-forum. :)

Om det är något överlag som det på sikt kan bli straffskatt på och då beräknat efter koldioxidutsläpp, så är det bilar som enbart kan köras på fossilt drivmedel.

3L borde dock klara sig lindrigt undan även om 10-20 år eller så länge de finns. Som det är nu blir ju bilar som är 30 år och uppåt skattebefriade.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by L3upo » 04 Nov 2019 22:38

RiseAndShine wrote:
04 Nov 2019 22:27
L3upo, du har ju gjort ett antagande med en begagnad Lupo som inte ens med WLTP skulle innebära mer än runt 600 kr mer i skatt per år. Att sukta efter en 18 år gammal Lupo p g a lägre skatt än en några år gammal bil, låter ambitiöst även i mina öron. Men det klart att nu är vi ju på ett Lupo 3L-forum. :)

Om det är något överlag som det på sikt kan bli straffskatt på och då beräknat efter koldioxidutsläpp, så är det bilar som enbart kan köras på fossilt drivmedel.

3L borde dock klara sig lindrigt undan även om 10-20 år eller så länge de finns. Som det är nu blir ju bilar som är 30 år och uppåt skattebefriade.
Fastna inte i dagens skatteregler, det handlar om en kedjereaktion som skulle fortplanta sig ner från fyraåringar ner till 30-åringar.
De värsta aktivisterna vid makten gror ett maniskt hat mot bilar med förbränningsmotorer oavsett bränsle.

Det vore visserligen politiskt självmord men om den höga skatten skulle bestå över tid så blir även gamla Luposar måltavla.
Aktivisterna i Rosenbad hindras förmodligen bara av att de då skulle åka ur Riksdagen.


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 547
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 13 times
Been thanked: 38 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by Nikel » 05 Nov 2019 16:39

L3upo wrote:
04 Nov 2019 22:38
RiseAndShine wrote:
04 Nov 2019 22:27
L3upo, du har ju gjort ett antagande med en begagnad Lupo som inte ens med WLTP skulle innebära mer än runt 600 kr mer i skatt per år. Att sukta efter en 18 år gammal Lupo p g a lägre skatt än en några år gammal bil, låter ambitiöst även i mina öron. Men det klart att nu är vi ju på ett Lupo 3L-forum. :)

Om det är något överlag som det på sikt kan bli straffskatt på och då beräknat efter koldioxidutsläpp, så är det bilar som enbart kan köras på fossilt drivmedel.

3L borde dock klara sig lindrigt undan även om 10-20 år eller så länge de finns. Som det är nu blir ju bilar som är 30 år och uppåt skattebefriade.
Fastna inte i dagens skatteregler, det handlar om en kedjereaktion som skulle fortplanta sig ner från fyraåringar ner till 30-åringar.
De värsta aktivisterna vid makten gror ett maniskt hat mot bilar med förbränningsmotorer oavsett bränsle.

Det vore visserligen politiskt självmord men om den höga skatten skulle bestå över tid så blir även gamla Luposar måltavla.
Aktivisterna i Rosenbad hindras förmodligen bara av att de då skulle åka ur Riksdagen.
Det handlar inte om Miljö utan en ursäkt för att få in mer pengar och det synns ju rätt tydligt eftersom mattematiken i det hela inte riktigt fungerar.
Hade varit mer rimligt om det räknades ut genom en kombination av CO2 utsläpp och genomsnitts förbrukning efter 10 mil av blandad körning.
Då hade systemet fungerat.

Har man en Hybrid som har en liten Diesel som går billigt så blir det billigt.
Medans en disel med Micromotor också blir billigt.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 329
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 26 times
Been thanked: 42 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by mateks » 05 Nov 2019 18:44

Känns som att hybrid-tänket missbrukas nått så fruktansvärt. Här har vi däremot en vettig hybrid med rätt fokus rakt igenom!
Attachments
3055_large.jpg
3055_large.jpg (57.22 KiB) Viewed 1014 times


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 547
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 13 times
Been thanked: 38 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by Nikel » 05 Nov 2019 20:09

mateks wrote:
05 Nov 2019 18:44
Känns som att hybrid-tänket missbrukas nått så fruktansvärt. Här har vi däremot en vettig hybrid med rätt fokus rakt igenom!
Jag har en bekant som har en VW PASSAT GTE och han är nog en av få som faktiskt använder en Hybrid som det är tänkt.
Har har 2.5 mil till jobbet och kommer dit utan att starta motorn.
Han berättade att han Tankade fullt i December och nästa gång i Juli :lol:

Men det är ytterst få som får stjärnorna att linjera sig så bra att det fungerar :roll:

User avatar

Topic author
irover
Hedersmedlem
Posts: 2434
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 158 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by irover » 05 Nov 2019 21:46

Ja vad är det för idé att bygga en bil som går typ 4 mil på el? Så mycket extra krångel och komplexitet det medför. Slöseri med energi och resurser.

Världen skulle behöva en ny lupo 3l. Den hade sålt som smör.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 547
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 13 times
Been thanked: 38 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by Nikel » 06 Nov 2019 10:09

irover wrote:
05 Nov 2019 21:46
Ja vad är det för idé att bygga en bil som går typ 4 mil på el? Så mycket extra krångel och komplexitet det medför. Slöseri med energi och resurser.

Världen skulle behöva en ny lupo 3l. Den hade sålt som smör.
Lupo är rätt populärt diskussionunderlag på jobbet.
Alla frågar hur jag får plats och min kamrat Tor Andre svara år mig varje gång.
Den är riktigt bra att åka i och gott om plats.

Tor Andre är lite över 2 meter lång och väger 150 kg.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by L3upo » 06 Nov 2019 10:52

mateks wrote:
05 Nov 2019 18:44
Känns som att hybrid-tänket missbrukas nått så fruktansvärt. Här har vi däremot en vettig hybrid med rätt fokus rakt igenom!
Just den där blir ju lite fånig när den drar precis som en A2:a när batteriet tagit slut.
Inte mycket pang för den pengen trots att den är sjusiffrig.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 903
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 60 times
Been thanked: 41 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by RiseAndShine » 06 Nov 2019 22:16

Apropå Lupons förnämliga utrymmen speciellt för de två där fram, kan man inte säga det samma om Toyota Prius (årsmodell 2018) för där finns på passagerarsidan inget höj- och sänkbart säte (inte ens som tillval). Detta får till följd att om man är över medellängd hamnar man på tok för högt upp. Jag tror inte Tor Andre skulle gillat det. :)

Post Reply