Växlingshydraulik och förmodat elfel

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
mss
Skruvmejselputsare
Posts: 2
Joined: 29 Oct 2019 09:12
Stad:: Falun
Bil: Lupo 3l

Växlingshydraulik och förmodat elfel

Post by mss » 29 Oct 2019 10:37

Lyckades i helgen rädda en lupo 3l som var påväg till skrot för att ägaren hade tröttnat
och tänkte nu ge mig på att försöka få den körbar igen. Jag har ingen erfarenhet av vag bilar sen tidigare
så ni får ha lite tålamod.
Bilen är en lupo 3l tillverkad 08 2004

I läge p/stop så visas 5 i displayen och bilen lägger av.
I läge r så blinkar symbolen bredvid växelväljaren och bilen går inte att varva.
I läge n så går bilen att starta och varva.
I läge d så visas 2 i displayen och vid gas så driver bilen, skuttar sen till och dör.
I läge manuell så är det samma som i d men det går heller inte att välja växel.

När bilen sedan slås av i läge n med tändningen avslagen så är bilen tyst när bromsen hålls ner. När pedalen släpps
så klickar/låter det i spaken samt att hydraulpumpen går och kopplingsarmen går fram och tillbaka ca 2.5 cm

Håller jag sedan ner pedalen och lägger i p eller r så blinkar det till i instrumenthuset till och från samt att det
låter som ett servo av något slag arbetar ovanför turbon. Även detta med tändningen avslagen.
Jag länkar till två filmer så att det blir lättare att förstå.

Vid ett tillfälle dog bilen plötsligt i läge n och gick inte att starta. Vid detta tillfälle så tändes inga lampor i
instrumenthuset när man vred av nyckeln och sedan på. Bilen startade sen som vanligt efter att minuskabeln
kopplats av och sen på igen

Jag är i full färd med att leta reda på en vag dator så man kan läsa ur eventuella koder men det lär nog dröja nån vecka.
Men fram tills dess så verkar det ju finnas skarpa hjärnor härinne som kanske har några förslag på i vilken ände man ska börja gräva.





User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2434
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 158 times

Re: Växlingshydraulik och förmodat elfel

Post by irover » 29 Oct 2019 10:58

Skulle tro att kopplingscylinder behöver bytas. Men du måste skaffa dator och testa göra grundinställning först. Du kan inte göra nånting utan vcds.

Tack för att du räddade livet på den!

Det där blinkandet är skumt. Kan relä 11 vara trasigt?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: Växlingshydraulik och förmodat elfel

Post by L3upo » 29 Oct 2019 11:11

mss wrote:
29 Oct 2019 10:37
Lyckades i helgen rädda en lupo 3l som var påväg till skrot för att ägaren hade tröttnat
och tänkte nu ge mig på att försöka få den körbar igen. Jag har ingen erfarenhet av vag bilar sen tidigare
så ni får ha lite tålamod.
Bilen är en lupo 3l tillverkad 08 2004

I läge p/stop så visas 5 i displayen och bilen lägger av.
I läge r så blinkar symbolen bredvid växelväljaren och bilen går inte att varva.
I läge n så går bilen att starta och varva.
I läge d så visas 2 i displayen och vid gas så driver bilen, skuttar sen till och dör.
I läge manuell så är det samma som i d men det går heller inte att välja växel.

När bilen sedan slås av i läge n med tändningen avslagen så är bilen tyst när bromsen hålls ner. När pedalen släpps
så klickar/låter det i spaken samt att hydraulpumpen går och kopplingsarmen går fram och tillbaka ca 2.5 cm

Håller jag sedan ner pedalen och lägger i p eller r så blinkar det till i instrumenthuset till och från samt att det
låter som ett servo av något slag arbetar ovanför turbon. Även detta med tändningen avslagen.
Jag länkar till två filmer så att det blir lättare att förstå.

Vid ett tillfälle dog bilen plötsligt i läge n och gick inte att starta. Vid detta tillfälle så tändes inga lampor i
instrumenthuset när man vred av nyckeln och sedan på. Bilen startade sen som vanligt efter att minuskabeln
kopplats av och sen på igen

Jag är i full färd med att leta reda på en vag dator så man kan läsa ur eventuella koder men det lär nog dröja nån vecka.
Men fram tills dess så verkar det ju finnas skarpa hjärnor härinne som kanske har några förslag på i vilken ände man ska börja gräva.




Först av allt; guldstjärna för din vilja att rädda en 3L! :D Det är dessutom en sen modell som det inte är lika gott om.
Totalt i Sverige finns ca 1000 3L kvar och alla förtjänar ett långt liv. 8-)

Därefter; välkommen in i forumvärmen.

Slutligen; du kommer att lösa problemet och här finns såväl tålamod som massor av kunskaper.

Du lär behöva datorn eftersom bilen nog behöver en grundinställning låter det som. Då synkroniseras växelroboten med lådans fysiska lägen, gaspedalen och växelföraren. Dessutom provar den sig fram till var dragläget ligger.

Att det klickar i växelföraren när du trycker ner bromsen är som det ska. Det sitter en solenoid som släpper spaken när du trycker ner bromsen och samtidigt släcks fot-på-pedalen-lampan. Då vet du att halva bromsljuskontakten fungerar i alla fall (den har två halvor och behövs för grundinställningen).

Medan du väntar på dator kan du kolla att lederna mellan robot och växellåda inte glappar alltför mycket. Kolla också att armarna på roboten sitter fast på axlarna. (De kan gå att dra åt en smula med en torx-skruv).
Är allt OK där ökar chansen att grundinställningen går igenom när du får datorn.

Du behöver även kolla att backljuskontakten fungerar om grundisen skall gå igenom. Lägg i backen direkt genom att dra i växelföraren under bilen så skall backljusen tändas.

Funkar allt detta och batteriet är fulladdat så är du redo att köra igenom grundinställning.

Det finns några felsökningstrådar som liknar din situation så sök gärna runt i forumet så får du svar på en massa frågor du inte ens visste du behövde ställa. 8-)

Edit; man borde kolla på videos innan man svarar. Det ser lite ut som tivoli på kontrollamporna så du kanske skall räkna med ytterligare något elfel. De borde lysa när du slagit på tändningen så kanske tändlåskontakt eller relä kan hamna på listan också.
Det är såklart lösbart det också.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2434
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 158 times

Re: Växlingshydraulik och förmodat elfel

Post by irover » 29 Oct 2019 11:30

ja tändlåskontakten kan ju vara trasig också.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
mss
Skruvmejselputsare
Posts: 2
Joined: 29 Oct 2019 09:12
Stad:: Falun
Bil: Lupo 3l

Re: Växlingshydraulik och förmodat elfel

Post by mss » 31 Oct 2019 09:53

Relä märkt 109 har jag mätt upp och det verkar fungera som det ska. Är det något mer relä som kan va orsak och ska mätas upp när man ändå är där och gräver?

Är kopplingscylinder något som ingår i ett kopplingspaket till en sån här eller är det bara det vanliga med lamell, urtrampningslager och tryckplatta? Bilen har ju haft en del grejer åtgärdade kring lådan för ca 3200 mil sen av vad jag har läst mig till en kunnig verkstad. Kan man anta att dom även har tagit en ordentlig koll på själva roboten när dom ändå varit ur med lådan eller ska man grotta ner sig i leder och armar iaf innan man fått tag i en dator?

För att förtydliga så är det tyst vid växelväljaren när pedalen är nedtryckt. Det är så fort pedalen släppts som det är ett upprepat konstant klickande trots att tändningen är avslagen. Dock så släcks fot på pedalen lampan när pedalen är nedtryckt så det är ju iaf positivt.

Har jag förstått det här med datorer och kablar rätt? Om jag fixar in VagCom 409.1 på en dator och köper en kabel märkt VagCom KKL så ska det gå att göra en grundinställning med dessa grejer eller lär man köpa en svindyr kabel för att få det att fungera?

Skulle den här kabeln fungera?
https://se.grandado.com/products/usb-ka ... v4EALw_wcB
Attachments
dghrfhytr.jpg
dghrfhytr.jpg (220.08 KiB) Viewed 158 times

Post Reply