Lupo 3l motor i annan bil?

Här diskuteras alla bilfrågor oavsett märke!
Post Reply

Topic author
Tungfot97
Skruvmejselputsare
Stad:: Vimmerby
Bil: Volvo amazon

Lupo 3l motor i annan bil?

Post by Tungfot97 » 17 Aug 2019 20:13

Tjena, jag är en storfunderare. Har länge velat bygga den ultimata sparbössan till bil, alltså skattefri och så bränslesnål som möjligt. Har i nuläget en Volvo 360 jag vill göra något roligt med.

Min fråga:
Har någon i världshistorien satt en lupo 3l motor i en annan bil?
Det verkar ju vara den snålaste motorn genom tiderna, haft mopeder som dragit mer!

Varför köper jag inte bara en Lupo och kör med den?
Ja det skulle jag kunna göra, men jag har en förkärlek till gamla Volvos.

En lupo väger ju 910 kg och min Volvo 360 väger 1180 kg. Finns 50 kg onödig inredning plus att jag antar lupo motorn väger lite mindre än gjutjärns fyran som sitter nu.

Så ifall viktens skillnaden är en stor bov till högre förbrukning finns det gott om prylar att plocka ut ur Volvon!

Egentligen bör det ju inte vara svårare än vilket motorbyte som helst men hade ju varit kul att se ifall det finns någon annan lika stor snåljåp som mig!

Cabbe
Skruvkunnig
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 125 times
Been thanked: 32 times

Re: Lupo 3l motor i annan bil?

Post by Cabbe » 17 Aug 2019 21:44

intressant id'e. Är den 50+? Skattefri. Måste väl regbesiktas. Vet inte hur reglerna ser ut. Varför inte en gammal bagge för att knyta märket!? Kallas den hobbybil?

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 185 times
Been thanked: 226 times

Post by L3upo » 17 Aug 2019 21:49

Tungfot97 wrote:
17 Aug 2019 20:13
Tjena, jag är en storfunderare. Har länge velat bygga den ultimata sparbössan till bil, alltså skattefri och så bränslesnål som möjligt. Har i nuläget en Volvo 360 jag vill göra något roligt med.

Min fråga:
Det verkar ju vara den snålaste motorn genom tiderna, haft mopeder som dragit mer!

En lupo väger ju 910 kg och min Volvo 360 väger 1180 kg. Finns 50 kg onödig inredning plus att jag antar lupo motorn väger lite mindre än gjutjärns fyran som sitter nu.

Så ifall viktens skillnaden är en stor bov till högre förbrukning finns det gott om prylar att plocka ut ur Volvon!

Egentligen bör det ju inte vara svårare än vilket motorbyte som helst men hade ju varit kul att se ifall det finns någon annan lika stor snåljåp som mig!
Blanda inte ihop skattefriheten med besiktningsfriheten som Cabbe var inne på.
Om vi antar att du tänkte kunna besiktiga bilen så kommer byte från längsmonterad transaxeldrivlina till framhjulsdrivet och tvärställt förmodligen att göra den till amatörbyggt fordon. Är de skattefria?
Dessutom har du ju ett bränslebyte, 360 fanns väl aldrig med dieselmotor?

Allt går men det skall nog betraktas som ett amatörbygge från scratch.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 17 Aug 2019 21:52

Jag var inne på liknande tankar en gång men med 1.2TDi i en päronhalva. Helst en 92:a men realistiskt snarare en 93:a.
Det visade sig att måtten stämmer våldsamt illa både när det gällde drivpaketets höjd, spårvidden och framaxelns placering så jag lade ner det efter några skisser.

Just nu är jag mer intresserad av att sätta 3L-motor som inombordare i en lagom stor sportbåt men måste i så fall ha hjälp att pilla i styrboxen och svetsa avgaslimpa så nej, det lär inte heller bli verklighet.

Topic author
Tungfot97
Skruvmejselputsare

Post by Tungfot97 » 18 Aug 2019 01:38

L3upo wrote:
17 Aug 2019 21:52
Jag var inne på liknande tankar en gång men med 1.2TDi i en päronhalva. Helst en 92:a men realistiskt snarare en 93:a.
Det visade sig att måtten stämmer våldsamt illa både när det gällde drivpaketets höjd, spårvidden och framaxelns placering så jag lade ner det efter några skisser.

Just nu är jag mer intresserad av att sätta 3L-motor som inombordare i en lagom stor sportbåt men måste i så fall ha hjälp att pilla i styrboxen och svetsa avgaslimpa så nej, det lär inte heller bli verklighet.
Vad fasen är en päronhalva?

Volvon är ju bakhjulsdriven och har ju gigantiskt motorrum så justera in rätt höjd på motorn lär nog gå rätt bra.
Problemet blir väl snarare att hitta en växellåda från en rwd bil som passar 3L motorn.

Kommer säkert finnas någon som kan fixa en adapterplatta åt mig men lär ju springa iväg i pris då och kommer nog även få problem att få nya växellådan och original kopplingen att lira ihop.
Fast på 360n sitter växellådan på bakaxlen vilket kanske underlättar med kopplingen, vet egentligen inte hur drivlinan ser ut eller funkar!

Jag har ingen erfarenhet av vag motorer och ännu mindre om dieselmotorer.
Men har sett många stoppa i golf dieslar av olika slag i dom flesta modeller bakhjulsdrivna Volvo.
Men där finns ju lyxen att Volvo använde en Vw diesel i sina bilar så finns lite gemensamma delar som går använda sig av!

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 18 Aug 2019 07:17

Saab 92/93
Fast jag missförstod lite om du bara vill sätts 3L-motorn på transaxeln.
En av finesserna med Lupon är den höga utväxlingen, risken är stor att det blir surrigt i en bil som aldrig sålts med varken turbo, diesel eller kombinationen turbodiesel.. Jag tror faktiskt inte siffrorna blir lika fina om du åker med högre varv på landsväg.

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 25 times
Been thanked: 42 times

Post by mateks » 18 Aug 2019 08:58

Nog allt har man tänkt liknande tankar, dock i andra bilmodeller.

Är en finne som håller på med en A8 3L. Specen ser fin ut: Audi, spaceframe, aluminium, 3L-motor, smala hjul.

Ska du ha tag på adapterplatta så kan jag rekomendera https://www.advancedmechanics.se/
Han är grymt duktig på sånt där. Tror dock som L3upo att du ska fundera på vilken utväxling det kommer bli.
Attachments
FB_IMG_1566110811740.jpg
FB_IMG_1566110811740.jpg (182.41 KiB) Viewed 1054 times
FB_IMG_1566110804791.jpg
FB_IMG_1566110804791.jpg (202.41 KiB) Viewed 1054 times

Topic author
Tungfot97
Skruvmejselputsare

Post by Tungfot97 » 18 Aug 2019 16:04

Cabbe wrote:
17 Aug 2019 21:44
intressant id'e. Är den 50+? Skattefri. Måste väl regbesiktas. Vet inte hur reglerna ser ut. Varför inte en gammal bagge för att knyta märket!? Kallas den hobbybil?
30 år så går bilen som veteran och blir då skattefri. 50 år så behövs den inte besiktas.
Tanken är att ha bilen som vardagsbil och då tycker jag att en 80 tals Volvo funkar bra då komforten är bra och krocksäkerheten är hyffsad.
Ja, det kommer behöva regbesiktas, men är inga problem i bilar äldre än 92 eller 93. Nånstans där krånglade dom till det.

Topic author
Tungfot97
Skruvmejselputsare

Post by Tungfot97 » 18 Aug 2019 16:27

L3upo wrote:
17 Aug 2019 21:49
Tungfot97 wrote:
17 Aug 2019 20:13

Min fråga:

Blanda inte ihop skattefriheten med besiktningsfriheten som Cabbe var inne på.
Om vi antar att du tänkte kunna besiktiga bilen så kommer byte från längsmonterad transaxeldrivlina till framhjulsdrivet och tvärställt förmodligen att göra den till amatörbyggt fordon. Är de skattefria?
Dessutom har du ju ett bränslebyte, 360 fanns väl aldrig med dieselmotor?

Allt går men det skall nog betraktas som ett amatörbygge från scratch.
Nja amatörbygge har jag för mig har kravet att hela bilen ska vara ombyggd, ( andra bromsar, axlar och hjulupphängningar osv) kan blanda ihop med sfro registrering.

Konvertera till fwd känns bara knöligt och tråkigt. Finns gott om utrymme för en rarkställd motor i en 360.
Isåfall kan jag svetsa diffen på den och köra sönder den i vinter som planen från början var och skaffa en Volvo 460 som är 360ns holländska lillebror.

Skattefri är alla bilar över 30 år, alltså hela min vagnpark. Har faktist bara en bil i Familjen som betalas skatt på och det är morsans baugetteräser (renå clio) ;)

Fanns Volvo 300 med någon dieselmotor men den såldes inte i Sverige om jag förstått rätt och ifall dom gjorde det så är väl chansen att hitta en idag väldigt liten då dom flesta Volvo 340/360 började rosta bort redan på 90 talet.

Fast registrera en bil med utbytt motor till diesel är inga problem, är det som är inne och häftigt att göra i gamla Volvo bilar och A-traktorer nu.

Ända kravet på nya motorn är att den ska funnits i serie tillverkade bilar i Sverige tidigare, har något med avagsrening och krav att göra. Kan ej denna regel i huvudet.

Topic author
Tungfot97
Skruvmejselputsare

Post by Tungfot97 » 18 Aug 2019 16:57

L3upo wrote:
18 Aug 2019 07:17
Saab 92/93
Fast jag missförstod lite om du bara vill sätts 3L-motorn på transaxeln.
En av finesserna med Lupon är den höga utväxlingen, risken är stor att det blir surrigt i en bil som aldrig sålts med varken turbo, diesel eller kombinationen turbodiesel.. Jag tror faktiskt inte siffrorna blir lika fina om du åker med högre varv på landsväg.
Givetvis kommer utväxlingen bli väldigt stor skillnad på. Finns dock en uppsjö olika utväxlingar att pilla i bakaxlen, kanske inte just till 360 men då får det bli byte till en Volvo 240,740 eller 940 axel. Lite tråkigt för dom har ju stela bakaxlar medans 360n har delad vilket ger lte negativ camber, snyggt när man sänker bilen ;)

Tror du menar att Luopn har låg utväxling! Högre utväxling ju saktare går hjulen vilket leder till högre varvtal.

360n har förmodligen utväxling på 3,64:1 orginal men en snabb titt på bakaxeldelar.se så hittade jag en 3,15:1 till volvo.
Att detta räcker är jag tvekasm på, men har hört talas om någon diffklup ifrån Jeep som passar i volvoaxlarna, minns ej exakta utväxlingen men var något på 1,xx:1 och räknade lite på det och med resterande drivlina orginal på en volvo 740 skulle man kunna köra i 100 km/h på sjukt låga varv, i teorin iallafall.

Räcker det inte med att byta slutväxel så finns det ju andra växellådor med antingen annan utväxling eller fler växlar.
Sen kan man ju justera utväxlingen lite med olika rulldiametrar på hjulen också.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Post by irover » 19 Aug 2019 19:47

En passat tdi-låda där motorn sitter på längden?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 19 Aug 2019 20:44

irover wrote:
19 Aug 2019 19:47
En passat tdi-låda där motorn sitter på längden?
Fast Passat är väl rätt framhjulsdriven har jag för mig...? ;)

Hur ser den där transa-xeln ut?
Sitter "kardanen" mellan kopplingskåpan och växellådan så att säga?

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Post by irover » 20 Aug 2019 01:54

Bmw 1 serie diesel då?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Fluffy
Domkraftsansvarig
Stad:: Norrköping
Bil: Lupo 3L -02
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Post by Fluffy » 22 Aug 2019 15:23

Usch, nu låter jag tråkig men om man vill åka omkring så billigt som möjligt är väl en ide att göra som oss andra snåljåpar här på forat.
Ta en standard Lupo och kör.. Oavsett om du får till 360'n med Lupo-motor så är det ju ganska mycket annat som gör att den drar mer.

Smidigare att fixa till volvo-motorn och se hur snålt du kan få den att gå? Köra med 4st reservhjul, rensa bort tunga org. stolar mm

Post Reply