A2nkan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 13 Jan 2020 21:28

Ok, får kolla på det. Så länge den inte uppvisar några symptom har jag två andra bilprojekt som nog har förtur till min tid.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 29 Jan 2020 13:36

L3upo wrote:
13 Jan 2020 21:28
Ok, får kolla på det. Så länge den inte uppvisar några symptom har jag två andra bilprojekt som nog har förtur till min tid.
Mitt i kaoset i bilpoolen har A2nkan börjat kinka igen vid kallstarter så jag kollade i alla fall Engine/004:4, Torsion Value.
5.5-6 är väl vad jag förstår käpprätt så kvällens miniprojekt får bli att justera ner det närmare nollan.
Hoppas kunna kalla hem några extra hästar från deras långa sköna semester, jag har saknat dom... :D

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 29 Jan 2020 17:49

L3upo wrote:
29 Jan 2020 13:36
L3upo wrote:
13 Jan 2020 21:28
Ok, får kolla på det. Så länge den inte uppvisar några symptom har jag två andra bilprojekt som nog har förtur till min tid.
Mitt i kaoset i bilpoolen har A2nkan börjat kinka igen vid kallstarter så jag kollade i alla fall Engine/004:4, Torsion Value.
5.5-6 är väl vad jag förstår käpprätt så kvällens miniprojekt får bli att justera ner det närmare nollan.
Hoppas kunna kalla hem några extra hästar från deras långa sköna semester, jag har saknat dom... :D
Tjoho, det gjorde skillnad. :D
Jämt fart, hög växel och gaspådrag leder nu till "Nu hugger vi i!" men förut var det mer av "host, stör inte när jag vilar mig". Hoppas glädjen består över nästa kallstart.

För arkivet: värde runt sex sänktes till typ noll genom att flytta fram kammen relativt remhjulet en smula. Kammen låg alltså aningen sent.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 30 Jan 2020 10:37

Morgonens kallstart gick utan anmärkning och jag kan nog stänga fallet.
Dock skulle det vara intressant att förstå lite mer vad det faktiskt handlar om.

Symptomen vid kallstart (även vid plusgrader) var att den hoppade igång för att sekunden senare gå ner i varv och stanna helt.
Omstart gjorde att den fick stabil låg tomgång men ingen lust att varva eller köra. Efter ytterligare 20-30 sekunder på tomgång gick det att köra iväg. Bilen var trött och tvekade lite vid gaspådrag från konstant fart även när den var helt varmkörd.

Allt det där är nu borta och den går hur fint som helst direkt efter start nu när jag korrigerat Torsion Value till rimliga värden.
Totalt flyttade jag kammen några mm (sett genom ett ovalt skruvhål) så det är klart inom en remkugge.

Hur beräknas värdet? Är det offset inom toleranser mellan kamgivare och vevgivare? Något annat sätt finns väl inte för ECU:n att veta vad som pågår?

Vad är det som hände mellan omstart och körbarhet under den halva minut på tomgång när bilen motvilligt börjar röra sig?
Kan det vara så enkelt att uppvärmningen av förbränningsrummen helt enkelt gör att den klarar sig på fel bränslemängd eller finns det någon adaption inblandad? Väldigt känsligt är det i alla fall och de gånger jag bytt rem tidigare har det det räckt att kontrollera värdet men denna gången blev det för stort.

Jag skall gå igenom alla de andra bilarna och se hur de ligger till, det känns inte självklart att det ligger helt stilla under remmens hela livslängd.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2955
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 177 times
Been thanked: 406 times

Re: A2nkan

Post by lupobupo » 30 Jan 2020 11:11

L3upo wrote:
30 Jan 2020 10:37
Morgonens kallstart gick utan anmärkning och jag kan nog stänga fallet.
Känns inte så vetenskapligt. Avvakta ett par veckor innan du drar några slutsatser
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 04 Feb 2020 18:58

lupobupo wrote:
30 Jan 2020 11:11
L3upo wrote:
30 Jan 2020 10:37
Morgonens kallstart gick utan anmärkning och jag kan nog stänga fallet.
Känns inte så vetenskapligt. Avvakta ett par veckor innan du drar några slutsatser
Vetenskapligheten ökar för varje dag. Den beter sig exemplariskt, stabil tomgång efter 1 sekund oavsett varm eller kall motor och har fått orken tillbaka precis som den ska. Drog 0.33 RME senaste tanken med 10 mil i stan och resten motorväg och då går den på för breda vinterdäck.
20200204_184805.jpg
20200204_184805.jpg (187.71 KiB) Viewed 1438 times

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 991
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 73 times
Been thanked: 44 times

Re: A2nkan

Post by RiseAndShine » 05 Feb 2020 22:42

Vilken vacker poesi med "100% RME" på väggen i bilden ovan! Helt i klass med CARPE DIEM! Någon som vet om det finns att köpa som "väggord" och målat i gult? :D

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 06 Feb 2020 06:52

RiseAndShine wrote:
05 Feb 2020 22:42
Vilken vacker poesi med "100% RME" på väggen i bilden ovan! Helt i klass med CARPE DIEM! Någon som vet om det finns att köpa som "väggord" och målat i gult? :D
Det skall väl i då fall vara vattenskuret i 20 mm aluminium?
Annars kan man folieskära texten i mindre storlek och ha på tankluckan. Då slipper man ev bränslestölder.

Post Reply