A2nkan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 991
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 73 times
Been thanked: 44 times

Re: A2nkan

Post by RiseAndShine » 09 Dec 2019 01:59

L3upo wrote:
08 Dec 2019 18:37
Remmen är nästan ny och den som monterat den har inte skjutit stolpe ut utan snarare självmål på straff.
Hur bär man sig åt för att ta hål i ny kamrem vid montering? Helt obegripligt.
Är det en bilverkstad som monterat denna kamrem måste det ju gå att reklamera, även om bilen bytt ägare.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 09 Dec 2019 05:09

RiseAndShine wrote:
09 Dec 2019 01:59
L3upo wrote:
08 Dec 2019 18:37
Remmen är nästan ny och den som monterat den har inte skjutit stolpe ut utan snarare självmål på straff.
Hur bär man sig åt för att ta hål i ny kamrem vid montering? Helt obegripligt.
Är det en bilverkstad som monterat denna kamrem måste det ju gå att reklamera, även om bilen bytt ägare.
Hade det varit en verkstad hade nog fakumet att den inte startar efter bytet varit skäl för reklamation...

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 30 Dec 2019 14:17

Ny rem, justering efter alla konstens regler men fortfarande startvägran med kamaxelsensor out of range.
Testat två olika kamaxelgivare med samma resultat.
Bägge begagnade men den som sitter nu funkade när den togs ur Plutos motor.

Fler uppslag?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2955
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 177 times
Been thanked: 406 times

Re: A2nkan

Post by lupobupo » 30 Dec 2019 15:26

Är tabbarna hela som den läser av?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 30 Dec 2019 17:19

lupobupo wrote:
30 Dec 2019 15:26
Är tabbarna hela som den läser av?
Var ute och kollade mot den lösa motorn och alla fem tabbarna är felfria.
Urkopplad kamgivare ger 'no signal' men inkopplad ger 'out of range'. Det tyder väl på att kablaget bör vara OK.

Har en givare till jag kan prova med utan att rycka en ur en rullande bil.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2955
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 177 times
Been thanked: 406 times

Re: A2nkan

Post by lupobupo » 30 Dec 2019 17:59

L3upo wrote:
30 Dec 2019 17:19
Har en givare till jag kan prova med utan att rycka en ur en rullande bil.
Har du ett två-kanaligt oscilloskop som du kan koppla in på kamxel + vevaxelgivare? Då kan du se svart på vitt vad den håller på med.

Ett kabelfel kan säkerligen ge out of range som resultat, lite beroende på hur "störningarna" ser ut. Dvs om den tolkar en störning som en korrekt signal.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 30 Dec 2019 18:27

lupobupo wrote:
30 Dec 2019 17:59
L3upo wrote:
30 Dec 2019 17:19
Har en givare till jag kan prova med utan att rycka en ur en rullande bil.
Har du ett två-kanaligt oscilloskop som du kan koppla in på kamxel + vevaxelgivare? Då kan du se svart på vitt vad den håller på med.

Ett kabelfel kan säkerligen ge out of range som resultat, lite beroende på hur "störningarna" ser ut. Dvs om den tolkar en störning som en korrekt signal.
Tyvärr saknas det i verktygslådan så jag får fortsätta grotta i kablaget och med andra givare.Jag har en ny extra vevaxelgivare att prova med.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 02 Jan 2020 15:14

Sådärja.
Ytterligare ett byte av kamaxelgivare löste problemet och bilen hoppade igång direkt. :D

För framtida referens: "Out of range" betyder inte alltid att kamremmen står fel utan sannolikt var signalnivån fel.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2955
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 177 times
Been thanked: 406 times

Re: A2nkan

Post by lupobupo » 02 Jan 2020 16:44

L3upo wrote:
02 Jan 2020 15:14
Ytterligare ett byte av kamaxelgivare löste problemet och bilen hoppade igång direkt. :D
De som inte fungerade, vilka fabrikat? Alla VW original?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 02 Jan 2020 18:45

lupobupo wrote:
02 Jan 2020 16:44
L3upo wrote:
02 Jan 2020 15:14
Ytterligare ett byte av kamaxelgivare löste problemet och bilen hoppade igång direkt. :D
De som inte fungerade, vilka fabrikat? Alla VW original?
Lite svårt att svara på.
Nr 1 bör ha varit original av fakturapärmen att döma.
Den slutade funka i samband med det rätt misslyckade rembytet som ledde till att bilen såldes.

Nr 2 satt i Nikels Pluto när lådan rasade och lär ha funkat då. Ser ut som VW men inte säker.

Nr 3 är billigaste på BDO24, en Ridex, som löste problemet.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 13 Jan 2020 11:26

På grund av det hastigt påkomna haveriet på en annan A2 så blev det bråttom att rota fram och kasta in A2nkan i bilpoolen.
20200113_102922.jpg
20200113_102922.jpg (128.5 KiB) Viewed 2062 times
Inga problem och dagens Upp&Hoppa-notering blev 0,0 helt utan hokus pokus.
Dock, en liten skönhetsfläck;
När man startar den, kall som varm, så händer det att den tappar tomgången efter någon sekund.
Efter ännu en omstart går den utmärkt. Inga felkoder, ingen motorlampa.

Var borde man börja leta?

I övrigt noterar jag att det är den utan konkurrens snålaste A2:a jag kört. På landsväg fladdrar det mellan 2.4 och 3.0, det är inte svårt att snitta 2.9 enligt datorn och den visade ganska rätt senast jag kollade i somras. Då är det med 175 mm breda dubbdäck och halvdålig termostat.

Vår grova asfalt, för breda Hakka8 i nyskick, svensk konsumentdiesel och för låg motortemp borde vara faktorer som gör att man inte kommer i närheten av nominella siffror men denna bilen tycks klara det nästan. Magiskt.


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 596
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 13 times
Been thanked: 51 times

Re: A2nkan

Post by Nikel » 13 Jan 2020 16:47

Kolla om du har vatten i Dieselfiltret.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2669
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 189 times

Re: A2nkan

Post by irover » 13 Jan 2020 19:53

Bubblor i bränslet?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 13 Jan 2020 21:05

Nu har det inte hänt de sista tio starterna så jag får avvakta med felsökningen tills det kommer tillbaka.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2955
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 177 times
Been thanked: 406 times

Re: A2nkan

Post by lupobupo » 13 Jan 2020 21:18

L3upo wrote:
13 Jan 2020 21:05
Nu har det inte hänt de sista tio starterna så jag får avvakta med felsökningen tills det kommer tillbaka.
Inte nödvändigtvis. Bubblor syns långt före det blir så stora problem så det märks på annat sätt.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply