A2nkan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: A2nkan

Post by L3upo » 27 Nov 2019 23:02

L3upo wrote:
27 Nov 2019 22:36
Jo, en annan notering. Vevaxelremskivan satt med XZN i stället för de förbannade insexskruvarna som är så sköra.
RemhjulXZN.jpeg

Är det något som hör till den sena årsmodellen eller är det en välgärning från någon tidigare mek?
Det är oerhört praktiskt i alla fall och en bra idé att byta ut skruvarna.
Artikelnummer N91048802

Alexsve
Skruvmejselputsare
Stad:: Nyköping
Bil: Lupo 3l
Been thanked: 1 time

Post by Alexsve » 27 Nov 2019 23:31

L3upo wrote:
27 Nov 2019 22:30
Då skall vi se vad farbror Frej tar fram.
Kamlägesgivarens kontakt var urkopplad men kontakten satt på plats löst vilket lurade mig men oavsett det så har jag felsökt lite grundligare nu.

Kontroll av kamremsläget gav visserligen att det var en liten smula fel men inte mer än att det gick att justera med övre hjulet:
DSC_6414.JPG
Bilden togs med nedre hjulet låst med verktyget och felet är typ en kugge eller nog mindre än så.
Det gick att justera utan att släppa remspänningen genom att låsa övre innerhjulet på rätt plats mot 3Z-markeringen med pinnen, lossa justerskruvarna, vrida nedre remhjulet till rätt position och dra åt skruvarna igen.
Alltid något. Spelet i skruvhålen räckte till med andra ord.

Nu är det ju lite annorlunda mot när man monterar och spänner en ny rem men nog tänker jag väl rätt?
Båda hjulen är låsta i rätt position. Den nedre med strecket på kuggen mot pilen på verktyget som sitter med tappen i hålet på bröstkåpan och det övre hjulet med dubbelflänsen (på bilden) mot 3Z(ylinder)-märket.

Det borde väl vara tillräckligt nära?
Med kamlägesgivaren inkopplad startar bilen fortfarande inte utan ger felkod:
19464 - Camshaft Position Sensor (G40) Signal Out Of Range
P3008 - 00-00 - -

Någon form av signal ger den ju uppenbarligen för kopplar jag ur den och nöter tills motorn går igång med vevaxelvärdet så sätter den följande (helt rimliga) felkod:
19463 - Camshaft Position Sensor (G40) No Signal
P3007 - 35-00 - -

Kamlägesgivaren ser ut att sitta där den ska tycker jag:
DSC_6417.JPG

Plåtflänsarna från inre kamremshjulet fyller väl ungefär det utrymmet så det kokar väl ner till att signalen kommer ur synk med vevaxeln.

Nu har jag lite slut på idéer. Hur fel det än gått för förra ägaren vid kamremsbytet så kan ju inre övre hjulet inte stå på annat sätt tycker jag.
Nedre hjulet har en ganska tydlig märkning det också och bilen hoppar igång och går OK på enbart vevaxelsensorn.
Jag tycker inte heller att det borde vara idé att testa en annan kamaxelgivare, den får ju signal men inte vid rätt synk, eller...?

Några uppslag?
Har exakt samma problem som dig. Uppstod i samband med att jag bytte kamaxelsensorn trots att kammen står rätt och att vcds visar rätt värden gällande kamvinkeln.

Ska felsöka i helgen så får se vad felet kan vara.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 28 Nov 2019 09:21

Alexsve wrote:
27 Nov 2019 23:31

Har exakt samma problem som dig. Uppstod i samband med att jag bytte kamaxelsensorn trots att kammen står rätt och att vcds visar rätt värden gällande kamvinkeln.

Ska felsöka i helgen så får se vad felet kan vara.
Jag noterade det. En fråga som vi bägge behöver svar på är om svag signal från givaren faller under "Out of Range"?

Alexsve
Skruvmejselputsare

Post by Alexsve » 28 Nov 2019 10:38

Out of range bör infalla under feljusterad kamaxel med en vinkel utanför det spannet som kamaxelgivaren klarar av att registrera.

Konstigt då allting står rätt och även torsion value visar 1.1 i VCDS.

Beställde en ny kamaxelgivare igen och vevaxelgivare igår för det är inte helt omöjligt att det är den som spökar och ger fel värden till ecu:n som möjligtvis får för sig att kamaxeln står helt fel gentemot vevaxeln.

Men det är fortfarande konstigt att bilen var stendöd så fort den nya kamaxelgivaren åkte på men att den startade när jag monterade den gamla givaren fast då fick jag -2.2 istället för 1.1 i torsion value. Efter ett tag så vägrade bilen starta även med den gamla givaren.

Här du kollat efter eventuella kabelbrott? Kunde inte hitta några på min iallafall.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 28 Nov 2019 14:05

Alexsve wrote:
28 Nov 2019 10:38
Out of range bör infalla under feljusterad kamaxel med en vinkel utanför det spannet som kamaxelgivaren klarar av att registrera.

Konstigt då allting står rätt och även torsion value visar 1.1 i VCDS.

Beställde en ny kamaxelgivare igen och vevaxelgivare igår för det är inte helt omöjligt att det är den som spökar och ger fel värden till ecu:n som möjligtvis får för sig att kamaxeln står helt fel gentemot vevaxeln.

Men det är fortfarande konstigt att bilen var stendöd så fort den nya kamaxelgivaren åkte på men att den startade när jag monterade den gamla givaren fast då fick jag -2.2 istället för 1.1 i torsion value. Efter ett tag så vägrade bilen starta även med den gamla givaren.

Här du kollat efter eventuella kabelbrott? Kunde inte hitta några på min iallafall.
Jo, att det var timingproblem var det jag jagade innan jag säkerställde att remhjulen är i exakt rätt synk.
Givaren är ju bara en hallgivare som skickar spänningspuls eller motsvarande när metallblecken passerar förbi och om signalen är fullgod kan ju inte givaren lastas för att den signalerar vid fel tillfälle. Då är det ju någon som lyckats flytta på blecken men på min motor stämde ju hålet för spärrpinnen när blecken stod exakt mitt för markeringen i bröstkåpan så det lär stämma.

Därav att jag anade att Out of Range även skulle kunna handla om signalstyrka, åtminstone skulle det göra lösningsrymden betydligt större... :lol:
Det finns liksom inte mer att fibbla med om kamhjulen står rätt inbördes. Om det inte är vevaxelgivaren som visar galet men att datorn tror att det är kamaxelgivaren?

Kablaget är felfritt på utsidan och datorn märker ju skillnad när man koppar in givaren så någon kontakt har den ju, i alla fall spänningsförsörjning.
Jag kommer att prova med en annan givare för att se vad som händer men det skulle inte lösa fel synk om man tänker efter. Det är svårt att tro att den kan introducera egna fördröjningar i en analog pryl...

Alexsve
Skruvmejselputsare

Post by Alexsve » 04 Dec 2019 22:56

Nu har jag provat med att byta kamaxelgivaren igen. Blev en lite dyrare modell denna gång. Bilen startade direkt så det var förra nya givaren som strulade.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 05 Dec 2019 00:15

Tack! Det låter lovande, jag skall ta tag i min i slutet av veckan och tänkte också prova givarbyte (en begagnad som har funkat tills motorn togs ur bilen).
Det verkar alltså som att Out of Range inte bara är är timing utan på något sätt signalkvalitet.

Alexsve
Skruvmejselputsare

Post by Alexsve » 05 Dec 2019 23:08

Det tror jag också. Jag fick andra värden i VCDS efter givarbytet. Både gamla originalgivaren och den nya givaren som inte fungerade gav värden inom gränsen fast olika. När jag sen bytte till den nya fungerande så fick jag 7.7 i torsion value i VCDS vilket är galet fel. Justerade kammen till 0.6 och nu går bilen som en dröm.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 158 times

Post by irover » 07 Dec 2019 15:42

Jag fick en ny givare från Metzger som inte funkade för en tid sedan. Fick byta till en av bra märke (Behr tror jag det var) då funkade det.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 07 Dec 2019 16:05

irover wrote:
07 Dec 2019 15:42
Jag fick en ny givare från Metzger som inte funkade för en tid sedan. Fick byta till en av bra märke (Behr tror jag det var) då funkade det.
Minns du vad du fick för felkod?

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 158 times

Post by irover » 07 Dec 2019 22:41

Den startade inte. Kom inte ihåg felkod.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 08 Dec 2019 18:37

Tog ett tag i den sovande A2nkan idag. Det har visat sig att remspänningen var fel justerad också så därför plockade jag av så mycket att jag kunde sätta om remmen på nytt.
DSC_6468.JPG
DSC_6468.JPG (450.45 KiB) Viewed 55 times
Innan jag justerade spänningen så bestämde jag mig för att flytta övre ytterhjulet ett hack för att komma mer i mitten med skruven och tur var väl det...
DSC_6471.JPG
DSC_6471.JPG (317.77 KiB) Viewed 55 times
Remmen är nästan ny och den som monterat den har inte skjutit stolpe ut utan snarare självmål på straff.
Hur bär man sig åt för att ta hål i ny kamrem vid montering? Helt obegripligt.

Nu hittade jag det och kan hänga dit en hel rem men attans vad nära att jag missade det.

Cabbe
Skruvkunnig
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 131 times
Been thanked: 33 times

Post by Cabbe » 08 Dec 2019 21:23

Ser du nåt som kunnat orsaka skadan ? Fabrikat ?

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 08 Dec 2019 21:45

Cabbe wrote:
08 Dec 2019 21:23
Ser du nåt som kunnat orsaka skadan ? Fabrikat ?
Nä, allt ser bra ut i övrigt.
Det är en Powergrip-rem så det är nog ingen fara.
Skadan ser ut att vara helt mekanisk orsakad men jag kan inte räkna ut hur det gått till.

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 27 times
Been thanked: 42 times

Post by mateks » 09 Dec 2019 00:28

Man slutar aldrig förvånas! :o

Post Reply