CoC intyg vid registreringsbesiktning

Pappersbiten och ekonomiska frågeställningar.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Re: CoC intyg vid registreringsbesiktning

Post by irover » 08 Sep 2019 17:59

Man ska aldrig ge CoC-orginalet till besiktningen. Dom får titta på det, ta en kopia men sen ska det lämnas tillbaka till bilägaren. Det är en värdehandling som dom inte har rätt att behålla.

Du får beställa ett nytt CoC i orginal. Dom vägrar annars.
Alternativt kontakta huvudkontoret på bilprovningen i Norrköping så får de reda ut det. Dom har gjort fel, glömt mata in uppgifter.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Måns3L
Skruvmejselputsare
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L
Been thanked: 4 times

Post by Måns3L » 10 Sep 2019 20:47

Jag har tyvärr lite svårt för att ibland svara på frågor som sammanställs.
Sammanfattar här lite från framför allt frågor från Paul3L.
Jag köpte bilen eftersom jag tyckte den var prisvärd jämfört med en del andra jag kollat på. Bilen var dessutom utrustad med fungerande AC, elhissar till fönstren, el backspeglar samt elektrisk låsning av dörrar. Jag är nöjde med en även med nuvarande skatt, handlar mer om att "rätt ska vara rätt".
Svar till Paul3L:s fråga2!
Jag är fullt vetande att jag inte kan åka till Bilprovningen i Helsingborg och begära att det utan kostnad ska hjälpa mig. När jag besökte Besiktningsingenjören där första gången var min fråga vad jag måste skaffa förutom ett CoC dokument, fick svävande svar enligt mig. När jag några dagar senare besökte honom med en kopia med ett CoC dokument som Bilprovningen i Norrköping skickade till mig så var svaret att han ville ha ett CoC dokument i original om han skulle göra en Registreringsbesiktning på bilen. Jag fick fortfarande inget svar från hnom om det skulle innebära att min bil fick en avgasrelaterad skatt (visade honom kopian på CoC dokumentet jag fick från Bilprovningen i Norrköping). Jag vet dock att Bilprovningen har via dator möjlighet att kolla på Registreringsbesiktningar utförda på andra stationer i Sverige under ca 3 år...
Svar till Paul3L:s fråga 3.
Jag håller helt med dig om att det inte ska behövas en resa på mer än 80 mil tur och retur för att lösa problemet. Mitt problem är dock följande: När jag ringde till Besiktningsingenjören där första gången (Johan Holm) så svarade han och gav beskedet jag skrivit tidigare " kunde inte få in alla uppgifter". När jag därefter ringt honom så har han inte svarat, inte ringt upp mig trots att jag bett om det i hans tel svar. Jag har då ringt till stationen och bett dem att de ska säga till honom att jag vill att han ringer mig, dock inte med något resultat...
Jag hoppas att du förstår hur jag tänkt, samt att du är nöjd med mina svar på dina 3 frågor till mig.

Topic author
Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Post by Paul3L » 11 Sep 2019 00:09

Måns3L wrote:
10 Sep 2019 20:47
Jag hoppas att du förstår hur jag tänkt, samt att du är nöjd med mina svar på dina 3 frågor till mig.
Om det är viktigt för dig.
Det spelar ingen roll för mig om jag är nöjd med dina svar eller inte.
Jag kommer att pausa den här konversationen tills något konstruktivt händer.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Post by irover » 11 Sep 2019 08:12

Spännande tråd. Jag älskar bråka med myndigheter! 😁
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Post by Paul3L » 11 Sep 2019 16:23

Gott nytt!

I dag lyckades det att mata inn de sista värden till registreringsbesiktningen av min Lupo 3L hos Bilprovningen i Kristianstad-Wä, och nu är fordonsskatten utsläppsbaserad. :D

Jag skickade länken till denna sidan hos Transportstyrelsen (Fordonsskatt beräknas utifrån vikt eller koldioxidutsläpp) och besikningsingenjören provade påny att mata inn alla värden från CoC:n - bingo!
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 143 times
Been thanked: 361 times

Post by lupobupo » 12 Sep 2019 09:33

Paul3L wrote:
11 Sep 2019 16:23
I dag lyckades det att mata inn de sista värden till registreringsbesiktningen av min Lupo 3L hos Bilprovningen i Kristianstad-Wä, och nu är fordonsskatten utsläppsbaserad. :D besikningsingenjören provade påny att mata inn alla värden från CoC:n - bingo!
Bättre sent än aldrig :)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Freeburner
Oljenisse
Bil: Audi A2
Has thanked: 98 times
Been thanked: 8 times

Post by Freeburner » 12 Sep 2019 23:46

Paul3L wrote:
Gott nytt!

I dag lyckades det att mata inn de sista värden till registreringsbesiktningen av min Lupo 3L hos Bilprovningen i Kristianstad-Wä, och nu är fordonsskatten utsläppsbaserad. :D

Jag skickade länken till denna sidan hos Transportstyrelsen (Fordonsskatt beräknas utifrån vikt eller koldioxidutsläpp) och besikningsingenjören provade påny att mata inn alla värden från CoC:n - bingo!
Bra kämpat INT lätt att dansa med en myndighet.... :shock:
Vad blev kontentan?
avgasutsläppsvärden som gäller för EURO4 (Svensk motsvarighet Miljöklass 2005)`
Vad kostar din bil nu i skatt om året

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 13 Sep 2019 00:06

Paul3L wrote:
Gott nytt!

Jag minns att min bil blev placerad fel efter jag hade importerat den, då hade man inte dessa rader i lagstiftningen
tidigare fordonsår än 2006 men som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el eller miljöklass hybrid.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... nsskatten/

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 13 Sep 2019 00:13

lupobupo wrote:
04 Apr 2019 20:32
Nikel wrote:
04 Apr 2019 19:26

Så fort det blir infört i systemet. Nån dag typ.
Men återbetalning av den felaktiga skatten görs "manuellt" av handläggare på skatteverket, dock får de förfrågan per automatik ifrån transportstyrelsen. Det har tagit allt ifrån ett par veckor till fyra månader för mig.
Begäran om omprövning görs hos Skatteverket,
Fordonsskattesektionen 701 87 Örebro.
Fordon@skatteverket.se.
Känner inte till om retroaktivitet är möjlig, dvs om man har betalt fel skatt länge?

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 13 Sep 2019 00:24

Måns3L wrote:
07 Sep 2019 21:05
Lite uppdatering ang. mitt problem med att "rätt ska vara rätt".
Jag kontaktade för ca 2 veckor sedan Volkswagen i Helsingborg ang: mitt "problem". De var väldigt vänliga och skulle framföra det jag berättade till Volkswagen Group Sverige AB. I torsdags denna vecka ringde de till mig och sa att de hade fått ett svar på ett A4 papper från dem och att jag var välkommen att inhämta kuvertet med svaret. Det gjorde jag och när jag läste brevet så ser jag att jag fått följande svar från dem... "Ovan nämnda Volkswagen Lupo är importerad och fick vid det tillfället en fordonsskatt baserad på bilens tjänstevikt. Vi har kontrollerat fordonet och ser att bilens CoC utsläpp vid blandad körning är 86g/km, vilket då kan ligga till grund för en ändrad fordonsskatt"... Jag åkte samma dag till Bilprovningen i Helsingborg och besökte återigen Besiktningsingenjören där. Jag visade upp detta dokument från Volkswagen Group Sverige AB och frågade honom om det gjorde någon skillnad ang. mitt krav att bilen skulle få en registrering som gör att skatten blir utsläppsbaserad istället för viktbaserad. Hans svar till mig var nej det gör det inte, inga nya uppgifter har framkommit. Siffran 86g/km tillkom ju i rubriken V7 CO2, g/km (NEDC) under miljöfaktarutan på det nya registreringsbeviset som gjordes hos Bilprovningen i Norrköping i november 2018. Det är med andra ord inget nytt som tillkommit, tolkar enligt mig hans svar så... Jag ringde därför upp killen som skrivit intyget till mig från Svenska Volkswagen Group Svenska AB och berättade detta. Han lovade mig då att han skulle sända mig ett nytt mer utförligt dokument med mer utsläppsdata. Jag misstänker dock att de data han kommer att ge mig är data som redan finns för bilen och som tidigare uppgift visats till Bilprovningen i Norrköping i CoC dokumentet för bilen som fanns med vid Registreringsbesiktningen där i november 2018, väntar och får se... Killen som gjorde en Registreringsbesiktning i Norrköping i november 2018 med kundens önskan om att få bilens skatteklass ändrad ringde jag upp för ett tag sedan och frågade varför inte utsläppsvärden skrevs in i Registreringsbeviset som gjordes, när avsikten med denna Registreringsbesiktning var just detta. Helt ärligt så fick jag inget svar på min fråga, han hade ingen förklaring enligt mig... Han sa dock att han kunde skicka en kopia av CoC dokumentet till mig med en stämpel att kopian är i likhet med originalet. Jag tackade för det och fick efter några dagar en kopia av originalet, dock inte med någon stämpel... Jag ringde återigen upp Bilprovningen i Norrköping (Herstadberg) och påpekade detta för kundmottagaren. Hon skulle föra min fråga vidare till Besiktningsingenjören... Jag fick då ett SMS från Besiktningsingenjören att om jag skickade tillbaka min kopia så skulle han stämpla den och skicka den tillbaka till mig med en stämpel att kopian är i likhet med originalet... Jag förstår ärligt inte IQ intelligensnivån hos honom... Besiktningsingenjören sände mig ett CoC dokument som han skrev ut från sin dator. Enligt honom så strimlas originaldokumenten när Registreringsbeviset har gjorts, men dokumentet finns inscannad i deras dator. Varför kunde han helt enkelt inte bara skriva ut ett nytt CoC dokument från datorn och skicka det till mig??? Nåväl, skickade tillbaka CoC dokumentet till honom och fick igår tillbaks det i min brevlåda med stämpel att det är en kopia på originaldokumentet.
Besiktningsingenjören hos Bilprovningen i Helsingborg verkar vara helt ovillig att hjälpa mig, menar att jag ska ta problemet med Bilprovningen i Norrköping. Det är en resa på ca 80 mil tur och retur och det är jag inte speciellt intresserad av. det´är också väldigt märkligt att Besiktningsingenjören hos Bilprovningen sa till mig första gången jag besökte honom att han ville ha ett CoC dokument för bilen som var i original för att han eventuellt skulle befatta sig med min bil (nu vill han vad jag uppfattar överhuvudtaget inte göra det). Jag vet sedan tidigare att Bilprovningen kan söka uppgifter som är inscannade för fordon i upp till tre års tid hos deras syskonanläggningar i Sverige. Jag pratade med en trevlig människa på Transportstyrelsen, avdelning teknik i Örebro nu i veckan och han tyckte att det verkade väldigt märkligt att det är så att jag numera har två st Lupo 3L som är från samma tillverkningsår och båda är importerade till Sverige från Tyskland men har olika skattebas, trots att det gjort en Registreringsbesiktning 2018 i november för att ändra detta med CoC dokument som styrker skäl för ändringen. Hur som helst så rekommenderade han mig att skriva till Skatteverket och påpeka detta och det har jag gjort nu i veckan..., väntar med spänning svaret från dem. Det brukar ta ca 1-2 veckor enligt Transportstyrelsen. Givetvis ska jag skriva vilka åtgärder jag vidtagit för att lösa mitt problem här i denna tråden om jag till slut lyckas att ger Min Kära Lupo en enligt EU och Sverige korrekt skattebelastning som motsvarar bilens gränser för avgasutsläppsvärden som gäller för EURO4 (Svensk motsvarighet Miljöklass 2005)... Som sagt. återkommer i tråden här när jag har ny information, då förhoppningsvis positiv sådan för Lupon...
Besiktningsingenjören hos Bilprovningen i Helsingborg verkar vara helt ovillig att hjälpa mig,
Inte ett dugg förvånad... :evil:
"vissa har lite klappa på huvudet mentalitet"
Samt en släng av Avancerad Jante,

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 13 Sep 2019 00:30

Paul3L wrote:
03 Sep 2019 21:35
Måns3L wrote:
03 Sep 2019 19:33
... blir förvånad över deras okunskap (eller ovilja) att hjälpa mig.
Jag tycker det är både och. Först är det okunnighet när bilen registreras, sedan är det ovilja (att erkänna okunnigheten) när de inte fyller i de saknade värdena. Mitt problem är att trots fem månader har gått, och trots flera löften att kontakta mig via telefon, händer absolut ingenting.
Måns3L wrote:
Han rekommenderade mig att skriva till Skatteverket ... och påtala problemet. Han sa vidare att Skatteverket och Transportstyrelsen har nära samarbete i sådana här frågor och de diskuterar dagligen felaktiga skatteklassningar och kommer ofta överens om en ändring.
Har också varit i kontakt med Skatteverket. En vänlig kvinna där sa att de inte kan göra något åt värdena som saknas i samband med registreringsbesikning.
Måns3L wrote:
Fortsättning följer...
:)
Här är vi nog ganska nära sanningen, vad Paul formulerat,
sen vet jag inte vad det är med tjänstemän i dagens Sverige ..?
Finns det någon som orkar tänka?
Framför allt kan tänka själv?
Många tjänstemän i dagens Sverige skiter faktiskt bara i vilket, rubba för guds skull inte deras cirklar.
Eller kaffepauser.

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 13 Sep 2019 00:51

Paul3L wrote:
01 Mar 2019 17:37
Vänligen ursäkta mig, men jag har alltid jobbat med tjänstejobb, och kanske är det bara jag, men varför har de en telefonoperatör när kunden behöver veta exakt vad de vill boka?

Det har blivit mycket sällsynt i Sverige att uppleva sant försäljningsarbete. Och det är inte bara denna erfarenhet, det är faktiskt ganska normalt, överallt.
Vissa tjänstehen förstår inte ens din formulerade fråga, och nej det är inte bara du....!!
Det gäller sannolikt oss alla som varit med ett tag....
Ty tjänstehen kan inte hantera det Svenska språket, detta har bland annat visats sig i våra rättsvårdande system.
Där ingen ens begriper vad som har formulerats....hur lätt är det då att förändra något?

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 59 times
Been thanked: 41 times

Post by RiseAndShine » 13 Sep 2019 02:32

Paul3L wrote:
Grattis! Tur att de lyckades lösa ärendet, även om det verkar anses som raketforskning av de ansvariga (som så klart borde veta bättre). :P

Spännande att se hur det löser sig för Måns.
HVO-skatteupproret 1.0

Måns3L
Skruvmejselputsare
Bil: Lupo 3L
Been thanked: 4 times

Post by Måns3L » 13 Sep 2019 21:54

Hej alla Lupo 3L Vänner!

Idag lyckades även jag att äntligen få min bil registrerad för en avgasrelaterad skatt, dessutom utan att betala för en ny regbesiktning, samt att inte behöva åka med bilen till en Besiktningsstation. Detta kunde göras därför att jag äntligen blev kopplad till en person som visste vad han ska veta gällande detta. Personen är anställd hos Bilprovningens Huvudkontor.
Ang. den nya lagen (GDPR) så vet jag inte om jag offentligt får skriva hans namn och telefonnummer här. Men jag kommer att skriva min mejladress här när jag inom några dagar kommer att redogöra för min "resa" i byråkratins fantastiska Värld i detta en gång så Fina Sverige...
Jag har arbetat till 8 ikväll och ska arbeta lördag och söndag och är ganska trött nu...
Jag Firar nu med en "Stadig Whisky", sedan kudden... Jag tror att det för Paul liksom för mig handlar om att "rätt ska vara rätt" (och inte merkostnaden för felaktig fordonsskatt) och därmed basta!!!

Jag önskar er här alla Lupo 3L Vänner en Trevlig Helg.

Helghälsningar Mats.

Post Reply