Lupon från helvetet... missljud från hydraulpump. [LJUDINSPELNING]

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig
Stad:: Stockholm
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Lupon från helvetet... missljud från hydraulpump. [LJUDINSPELNING]

Post by Lupodizzla » 10 Jan 2019 21:35

Trodde lupon min äntligen var lagad efter ett relähaveri, ack så fel jag hade...

Efter att jag bytt ett relä så hydraulpumpen hoppade igång igen efter ett tidigare fel, körde jag bilen 3 mil ca. På olika typer av vägar och va skitnöjd över att den äntligen gick!

Tog in bilen ikväll efter jobbet för att pilla på lite småsaker och märkte då att pumpen inte riktigt lät som den skulle. Börjar den från 0 tryck så låter den normalt tills det kanske är ca 5 sek kvar tills man hör att den ska slå av, då börjar den typ skrika (metalliskt skärande ljud) som sedan slutar när pumpen slår av, och börjar igen när den slår igång. Kontrollerat oljenivån och det ser ok ut.

Har en videoinspelning där man hör missljudet. Tydligast hörs det i slutet av videon. #OBS Varning för högt ljud i videon! OBS!#

Har min pump sagt sitt och jag blir ruinerad? :|
Attachments
A11C08EE-C043-477E-8DF1-534D5E52C2AF.MOV
(21.3 MiB) Downloaded 24 times

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 100 times
Been thanked: 297 times

Re: Lupon från helvetet... missljud från hydraulpump. [LJUDINSPELNING]

Post by lupobupo » 10 Jan 2019 22:58

Det där lät juh inget vidare..

Om du skall köpa en fabriksny pump så är det en hel del pengar. Kostade strax över 12000kr sist jag kollade.

Köp en begagnad, billigaste är nog att plocka en från returbilen eller liknande.. I värsta fall har jag ganska många liggande, men det är juh inte det billigaste alternativet :)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 126 times

Post by irover » 11 Jan 2019 03:00

Byt pump.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 11 Jan 2019 06:57

lupobupo wrote:
10 Jan 2019 22:58
Det där lät juh inget vidare..

Om du skall köpa en fabriksny pump så är det en hel del pengar. Kostade strax över 12000kr sist jag kollade.

Köp en begagnad, billigaste är nog att plocka en från returbilen eller liknande.. I värsta fall har jag ganska många liggande, men det är juh inte det billigaste alternativet :)
Håller med dig helt :P

Fabriksny är nog inte att fundera på 😁
Men visst måste pumpen ha vart misskött tidigare? För bilen (och pumpen gissningsvis) har bara gått 18,8k mil 😊

Sthlm där jag bor har ju sämsta utbudet av bilskrotar med självplock. Så jag tror nog att jag får köpa en av dig isåfall. Har du nån fungerande å sälja? Pris på en sån isåfall? 😁

En till grej också, fixar man att byta den pumpen själv? Jag kommer ju ha tillgång till en hel verkstad. Men tänkte om det behövs några specialverktyg eller om man måste programera in något efter man har bytt pump? Jobbar ju som tekniker så har nog inte tummen helt mitt i hand iallafall 😊

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 11 Jan 2019 07:18

Lupodizzla wrote:
11 Jan 2019 06:57
[Men visst måste pumpen ha vart misskött tidigare? För bilen (och pumpen gissningsvis) har bara gått 18,8k mil 😊

Sthlm där jag bor har ju sämsta utbudet av bilskrotar med självplock. Så jag tror nog att jag får köpa en av dig isåfall. Har du nån fungerande å sälja? Pris på en sån isåfall? 😁

En till grej också, fixar man att byta den pumpen själv? Jag kommer ju ha tillgång till en hel verkstad. Men tänkte om det behövs några specialverktyg eller om man måste programera in något efter man har bytt pump? Jobbar ju som tekniker så har nog inte tummen helt mitt i hand iallafall 😊
Jag hade gärna skruvat isär din trasiga för att se exakt vad som hänt.

Pris får vi diskutera över PM eller telefon om det är aktuellt. Det är svårt att funktionstesta hydraulenheter utan att köra ganska många mil så pris beror juh en hel del på vilka garantier du vill ha osv.

Ja det är lätt att byta pumpen, men man måste vara noga med renligheten så man inte får in något skräp i systemet, då det inte finns några som helst filter.

Det är typ bara att lossa sladden. Lossa något varv på tryckacken för att släppa på trycket och få oljan att gå tillbaka till behållaren. Sedan lösgöra 3st 13mm muttrar och därefter en insexa.för att öppna upp så det går att lösgöra snabbkopplingen (som har backventlier i hydraulenheten)

Egentligen skall man göra en grundinställning av växellådan efter man bytt hydraulenhet.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 11 Jan 2019 09:01

lupobupo wrote:
11 Jan 2019 07:18
Lupodizzla wrote:
11 Jan 2019 06:57
[Men visst måste pumpen ha vart misskött tidigare? För bilen (och pumpen gissningsvis) har bara gått 18,8k mil 😊

Jag hade gärna skruvat isär din trasiga för att se exakt vad som hänt.

Pris får vi diskutera över PM eller telefon om det är aktuellt. Det är svårt att funktionstesta hydraulenheter utan att köra ganska många mil så pris beror juh en hel del på vilka garantier du vill ha osv.

Ja det är lätt att byta pumpen, men man måste vara noga med renligheten så man inte får in något skräp i systemet, då det inte finns några som helst filter.

Det är typ bara att lossa sladden. Lossa något varv på tryckacken för att släppa på trycket och få oljan att gå tillbaka till behållaren. Sedan lösgöra 3st 13mm muttrar och därefter en insexa.för att öppna upp så det går att lösgöra snabbkopplingen (som har backventlier i hydraulenheten)

Egentligen skall man göra en grundinställning av växellådan efter man bytt hydraulenhet.
Om du vill kan du få den som sitter på nu så kanske du kan laga den? Om jag köper en fungerande av dig.

Jag hade nog tänkt att fixa bilen och sälja den. Och kanske köpa en manuellkonverterad 3L. Är så trött på bilen nu asså, lagar en sak så sticker nästa 😥

Okej det lät ju inte så krångligt ändå 😁 kommer nog inte kunna göra en grundis innan, får hoppas att det lirar ändå 😅 du kan messa mig på 076-3381549 så kan vi snacka senare kanske när man inte jobbar 😃

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 11 Jan 2019 15:48

Lupodizzla wrote:
11 Jan 2019 09:01
Okej det lät ju inte så krångligt ändå 😁 kommer nog inte kunna göra en grundis innan, får hoppas att det lirar ändå 😅 du kan messa mig på 076-3381549 så kan vi snacka senare kanske när man inte jobbar 😃
Jag har skickat ett SMS nu:)

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 13 Jan 2019 17:37

Videoinspelning av hydralpump
Attachments
E8489839-9709-453B-A0E3-8781E7045C77.MOV
(79.08 MiB) Downloaded 7 times

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 13 Jan 2019 17:39

Nu låter den juh fint :)

Post Reply