Fel delar beställda - Gates frihjulskoppling och termostat

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 47 times
Been thanked: 33 times

Fel delar beställda - Gates frihjulskoppling och termostat

Post by RiseAndShine » 06 Dec 2018 22:57

Jag lämnade in bilen på en verkstad (ej VAG) för byte av kamrem, multirem, frihjulskoppling och termostat. Tidigare hade jag mailat de delar jag hittat på Gates hemsida och verkstaden beställde dessa. Hade kollat upp delarna hos flera andra näthandlare och samma uppgifter fanns även där. Tyvärr passade varken frihjulskopplingen eller termostaten. Verkstaden köpte därför termostaten direkt hos VAG och beställde ett nytt frihjul och nu vill de nu ha totalt 2 000 kr extra för detta missöde. Jag såg båda termostaterna hos verkstaden och de såg ganska olika ut. Hur som helst kan jag tycka att verkstaden borde ha ett egenintresse av att dubbelkolla att delarna verkligen passar bilen (de använder Gates delar annars också), även om kunden uppgett något annat artikelnummer hos samma tillverkare. De hade min reg. nr., så det borde inte varit några problem att kolla upp det.

Här är de icke passande delarna till min Lupo -02:

Gates OAP7067: https://gatesautocat.com/v/volkswagen/l ... p7067.html
Gates TH11287G: https://gatesautocat.com/v/volkswagen/l ... 287g1.html

Är det någon som direkt kan se att de här delarna inte passar? Det är under all kritik om Gates själva klantat sig med sin egen databas, för då kan man ju börja undra hur deras produkter kommer fungera i bilen.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Fel delar beställda - Gates frihjulskoppling och termostat

Post by irover » 07 Dec 2018 00:01

Om det är 5 ribbor eller 6 i multiremmen kommer jag inte ihåg just nu. Är det 5 så borde detta funka. Det ser rätt ut både frihjulet och termostaten.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Post by lupobupo » 07 Dec 2018 00:56

"Passar" är inget exakt begrepp. Skall det passa i originalhållaren för termostaten så är min erfarenhet att bara original VW och Hella/Behr (originaltillverkaren) passar perfekt. Köper man något annat så stämmer inte avståndet där piggarna låser termostaten. Självklart går det att få dit det ändå, men är mer eller mindre krångligt.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 07 Dec 2018 01:26

Tittar man på vad Gates skriver om sina termostater, så står följande på deras hemsida: "With their OE design, Gates thermostats fit perfectly, prevent leaks and keep engine temperatures within original equipment specifications."

Något halvdant passande termostat från Gates verkar inte vara fallet. Mycket märkligt att de inte kunde montera dit den.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 07 Dec 2018 02:05

RiseAndShine wrote:
07 Dec 2018 01:26
Något halvdant passande termostat från Gates verkar inte vara fallet. Mycket märkligt att de inte kunde montera dit den.
Det där är juh typiskt reklamsnack. Ta med din gates termostat nästa gång du kommer hit så får vi jämföra.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 07 Dec 2018 13:13

Den där termostaten på bilden passar. Det kommer funka med piggarna, om du inte brutit av dem redan.
---

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 07 Dec 2018 13:18

irover wrote:
07 Dec 2018 13:13
Den där termostaten på bilden passar. Det kommer funka med piggarna, om du inte brutit av dem redan.
Han har juh redan fått en annan termostat monterad.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 07 Dec 2018 14:48

.. Sedan finns juh alternativet att det låg fel sak i lådorna?

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 07 Dec 2018 15:00

Klantig verkstad tror jag. Som vanligt. 2000 för en termostat och frihjul är over the top dessutom.
---

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 09 Dec 2018 23:22

Den "enkla" förklaringen till att delarna inte passade är att Gates milt sagt har oreda i sina databas som jag sökt i. Om det kan bero på någon/ några varit påverkade på jobbet eller om det är något grupparbete i grundskolan som gått snett, är mer än jag vet.

När verkstaden sedan kollade i andra databaser hittades följande information: Gates OAP7067, frihjulskopplingen passar en mängd andra VAG-bilar, men inte en enda Lupo. Rätta artikelnumret är OAP7013. Gates TH11287G1, termostaten, passar egentligen enbart till... "trumvirvel"... Ford Granada kombi 2,8, årsmodell 77-85! Vem kunde ha gissat det?! :D Funderar på att skicka ARN på Gates, så de får ta dem i örat.

Verkstaden fick själva köpa ny termostat hos VAG, ny frihjulskoppling och multirem från annat företag. Dessutom blev den enda liften ockuperad i flera timmar extra. Till sist fick jag den extra utgiften på 2 000 kr sänkt till 1 500 kr.

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 10 Dec 2018 06:27

Det är inte du som ska betala om de använder liften som parkeringsplats. Sen passar nog termostaten granada sedan också för det är samma V6a i den. Farsan hade 2 stycken när jag var liten.
---

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 10 Dec 2018 09:31

irover wrote:
10 Dec 2018 06:27
Det är inte du som ska betala om de använder liften som parkeringsplats. Sen passar nog termostaten granada sedan också för det är samma V6a i den. Farsan hade 2 stycken när jag var liten.
Tror inte det hade blivit billigare om man plockat ihop bilen tillräckligt för att kuna skjuva ut bilen. Arbetstiden springer snabbt iväg.

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 10 Dec 2018 10:35

lupobupo wrote:
10 Dec 2018 09:31
irover wrote:
10 Dec 2018 06:27
Tror inte det hade blivit billigare om man plockat ihop bilen tillräckligt för att kuna skjuva ut bilen. Arbetstiden springer snabbt iväg.
Det är inte kundens problem. Dom får skaffa fler liftar helt enkelt.
---

Post Reply