Söker kopplingscylinder art nr. 6NO142063b

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.
Post Reply

Topic author
Pontony
Domkraftsansvarig
Stad:: Kungsör
Bil: Lupo och Audi A2
Has thanked: 11 times
Been thanked: 4 times

Söker kopplingscylinder art nr. 6NO142063b

Post by Pontony » 12 Oct 2018 18:18

Hej, vi står i valet och kvalet om vi ska fixa rosten i sparklådor och golv eller lägga ner. Problemet är som vanligt att vi redan har lagt ner alldeles för mycket pengar på bilen Lupo 3L 2004 de senaste åren med ny robot, bomb, bromsar, däck mm mm.
Det vi måste få rätsida på och som jag ber forumet om hjälp är att vi måste få stopp på oljedropp från växelmekaniken. Vi har bytt bomb och trodde dropparna kom därifrån men icke. Vi har bytt oringar på de 3 rören som går in i kopplingen men även inte det fick stop på dropparna.
Nu säger bilmecken att det är en ny underdel på kopplingscylidern som behövs och vad vi har hört så går det inte få tag på den delen då den inte finns som reservdel längre.
Vi söker därför en kopplingscylider med art nr. 6NO142063B.

Var kan vi hitta en sådan?
Mvh

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 276 times

Re: Söker kopplingscylinder art nr. 6NO142063b

Post by lupobupo » 12 Oct 2018 20:26

Är det att den läcker som är problemet eller är det något annat? Skulle kopplingscylindern ha utgått? Det var nyheter för mig isf. Om det är "underdelen" som i potentiometern som är dålig (inte att den läcker) så kan jag ordna den åt dig (byta till en annan typ av givare istället). Skulle ev kunna byta tätningar på den också iofs. Men specificera gärna VAD som är trasigt på den gamla.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Pontony
Domkraftsansvarig
Stad:: Kungsör
Bil: Lupo och Audi A2
Has thanked: 11 times
Been thanked: 4 times

Post by Pontony » 16 Oct 2018 09:08

lupobupo wrote:
12 Oct 2018 20:26
Är det att den läcker som är problemet eller är det något annat? Skulle kopplingscylindern ha utgått? Det var nyheter för mig isf. Om det är "underdelen" som i potentiometern som är dålig (inte att den läcker) så kan jag ordna den åt dig (byta till en annan typ av givare istället). Skulle ev kunna byta tätningar på den också iofs. Men specificera gärna VAD som är trasigt på den gamla.
Hej Lupobupo och tack så mycket för svar! Problemet är att det droppar olja. Prata med mecken nu igen som sa att det droppar från en plastpip på undersidan av denna kopplingscylinder som Möller i Eskilstuna har tagit fram ovan art. nr. på och berättat att den har utgått...!? Har du möjlighet att ta fram en bild på den så vi vet vad vi pratar om. Om du kunde vara så snäll och byta tätningar på den hur gör vi rent praktiskt och vad skulle det gå på? Mvh

Freeburner
Skiftnyckelslangare
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 36 times
Been thanked: 5 times

Post by Freeburner » 16 Oct 2018 11:32

064.jpg
064.jpg (167.82 KiB) Viewed 19 times
Har en "stomme" Kopplingcyl & givaren är inte helt pigg,
plast pipen är en dränering för kondens, som jag förstått det åtminstone,
Rätta mig om jag har fel?
Givaren i sig själv ligger väl torr?

Inte till salu för närvarande om nu någon undrar...;)

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 16 Oct 2018 11:48

Pontony wrote:
16 Oct 2018 09:08
Hej Lupobupo och tack så mycket för svar! Problemet är att det droppar olja. Prata med mecken nu igen som sa att det droppar från en plastpip på undersidan av denna kopplingscylinder som Möller i Eskilstuna har tagit fram ovan art. nr. på och berättat att den har utgått...!? Har du möjlighet att ta fram en bild på den så vi vet vad vi pratar om. Om du kunde vara så snäll och byta tätningar på den hur gör vi rent praktiskt och vad skulle det gå på? Mvh
Ok, så här ser en kopplingscylinder ut (pipen som du pratar om är dock på baksidan jämfört med denna bilden):
kopplingscylinder.jpeg
kopplingscylinder.jpeg (189.7 KiB) Viewed 18 times
Ringde precis och kollade med VW, de säger att den kostar 3750kr och att det finns i lager i tyskland, dvs den har inte utgått, dock kostar den juh en slant. Du verkar ha fått artikelnumret fel, du har skrivit ett O där det skall vara en nolla.

Om det droppar större mängd olja ifrån plastpipen så läcker det förbi tätningarna. Det finns en packbox och en U-manchett som tätar bakåt (dessa går dock inte köpa ifrån VW, utan får fixas på annat håll). Antingen skickar du hit kopplingscylindern via posten, eller så får du komma hit med bilen så fixar jag det medan du väntar (det är dock 27mil till mig ifrån Kungsör så det kanske inte är så jätteintressant?).

Vad det ev skulle kosta osv kan vi ta på PM om intresse finns.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 16 Oct 2018 11:52

Freeburner wrote:
16 Oct 2018 11:32
Har en "stomme" Kopplingcyl & givaren är inte helt pigg,
plast pipen är en dränering för kondens, som jag förstått det åtminstone,
Rätta mig om jag har fel?
Givaren i sig själv ligger väl torr?
Plastpipen är en dränering, om tätningarna läcker så kommer det dock olja den vägen.

Freeburner
Skiftnyckelslangare
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 36 times
Been thanked: 5 times

Post by Freeburner » 16 Oct 2018 12:00

Ålrajt, fattade det när du skrev din andra post.;)
det droppar större mängd olja ifrån plastpipen så läcker det förbi tätningarna

Post Reply