Div. fel på Audi A2 3L

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2302
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 94 times
Been thanked: 281 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 10 Sep 2018 23:00

Den till vänster ser ut som en till en tidig årsmodell "038906051" och den till höger ser ut som en till en sen "038906051B". Den varianten med "litet hål" finns även i två olika varianter, men bara den som heter 038906051B skall användas till 1.2an då den andra har fel intervall trots att den fysiskt passar.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 10 Sep 2018 23:12

Efter lite sökande på olika bildelsidor och jämförande av bilder och kompatibilitet mellan bilmodellerna, så kommer jag fram till att givaren från Bil 1(givaren till vänster i bilden i föregående inlägg) är den som passar till alla A2 TDI, både 1,2 och 1,4. Förutom 1,4 TDI med 90hk från -03 och framåt som då har den andra givaren. Det är nog därför troligt att intercoolern och givaren i Bil 2 kommer ifrån en 1,4 TDI 90kh.

Den högra hittade jag inget nummer på men på den vänstra står det 038 906 051

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2302
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 94 times
Been thanked: 281 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 10 Sep 2018 23:16

Det finns ingen som passar alla årsmodeller. Det är olika, och brytpunkten mellan 18mm och 12mm givare är vid chassinummer 8Z-2-028 000
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 10 Sep 2018 23:23

lupobupo: Ja, jag sökte bara på en bildelsida och fick att samma givare passade alla årsmodeller av 1,2. Du vet bättre så det är kanon att få hjälp :)
Då skulle jag alltså kunna använda en 038906051B till Bil 2? Den ska alltså sitta i litet hål och funka med 1,2?
Nu vet jag ju inte om detta är felet så kanske det säkraste är att flytta över intercoolern från Bil 1 och testa om det funkar innan jag skaffar några nya prylar.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2302
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 94 times
Been thanked: 281 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 10 Sep 2018 23:25

Glattnos wrote:
10 Sep 2018 23:23
lupobupo: Ja, jag sökte bara på en bildelsida och fick att samma givare passade alla årsmodeller av 1,2. Du vet bättre så det är kanon att få hjälp :)
Då skulle jag alltså kunna använda en 038906051B till Bil 2? Den ska alltså sitta i litet hål och funka med 1,2?
Nu vet jag ju inte om detta är felet så kanske det säkraste är att flytta över intercoolern från Bil 1 och testa om det funkar innan jag skaffar några nya prylar.
Korrekt uppfattat.

Japp, det låter som en bra plan.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 11 Sep 2018 00:28

Jag ändrade mig lite och tänkte beställa en ny 038906051B och sätta i, en Bosch kostar bara 309:- vilket är billigare än tiden det tar att plocka bort intercoolern på två bilar.
Men samtidigt tänkte jag beställa en vaccumventil så att jag kan byta ut den som inte verkar funka helt bra. Den som går till turbon i Bil 2 heter "1H0 906 627 A" och den andra ventilen som till synses är likadan heter bara "1H0 906 627". Dessa finns båda varianterna att köpa och med lite olika pris(samma märke "Pierburg"). Vad är skillnaden? Kan det vara så att någon som skruvat med Bil 2 har blandat ihop dessa ventiler så att det påverkar problemet?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2302
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 94 times
Been thanked: 281 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 11 Sep 2018 01:15

Glattnos wrote:
11 Sep 2018 00:28
Jag ändrade mig lite och tänkte beställa en ny 038906051B och sätta i, en Bosch kostar bara 309:- vilket är billigare än tiden det tar att plocka bort intercoolern på två bilar.
Men samtidigt tänkte jag beställa en vaccumventil så att jag kan byta ut den som inte verkar funka helt bra. Den som går till turbon i Bil 2 heter "1H0 906 627 A" och den andra ventilen som till synses är likadan heter bara "1H0 906 627". Dessa finns båda varianterna att köpa och med lite olika pris(samma märke "Pierburg"). Vad är skillnaden? Kan det vara så att någon som skruvat med Bil 2 har blandat ihop dessa ventiler så att det påverkar problemet?
Den som heter 1H0906627A är till turbon den som är utan A är till EGR:en. De är snarlika men inte identiska. De är tillräckligt lika för att man skall kunna byta mellan de två för att testa.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 11 Sep 2018 13:28

Tackar så mycket för infon :)
Jag har beställt ventil "1H0 906 627 A" och tryckgivare "038 906 051 B" så får vi se om det blir någon skillnad.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2042
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by irover » 11 Sep 2018 21:36

Kan man inte göra en bussning så den lilla givaren passar i det stora hålet?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 11 Sep 2018 21:57

Jo, men på bilen utan turbotryck är det lilla hålet. Jag var lite inne på att borra upp det om det var fel intercooler, men tydligen finns det givare till 1,2:an som passar i lilla hålet så jag tänkte att det är lika bra att byta givaren så vet man att det är rätt givare utan att modifiera nått :)


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 12 Sep 2018 15:43

Jag väntar på givarna som är beställda.

Under tiden tänkte jag fråga er om en annan underlig grej.

Korta versionen:
Ska dom gå att starta i STOP-läge och är det i så fall någon brytare eller liknande som ger upp när det börjar krävas N-läge för att starta?

Långa versionen:
Bil 1 har under de 10 åren jag haft den alltid gått att starta med växelspaken i STOP-läge. Man hoppar in, vrider på nyckeln, väntar ett litet tag och vrider om nyckeln, då startar bilen. Om man inte "väntar lite" så händer inget och man får ta om tag med nyckeln. För några veckor sedan så var jag och handlade på affären, när jag hoppade in i bilen och provade starta så hände inget på start-läget. Tänkte då att jag var för snabb och gjorde om proceduren men fortfarande inget snurr på startmotorn. Då var det så pass ovanligt att jag provade att gå ur bilen, låsa den, vänta en stund och göra om alltihop. Fortfarande ingenting. Då började jag kolla säkringar, kolla under huven mm, känna på kablar mm och provade starta lite då och då men inget liv i startmotorn. Efter 40 minuters testande av allt möjligt så drog jag växelspaken till N och då startade bilen. Detta har aldrig hänt förr, att jag behövt ha N i för att starta. Bilen förblev sen så, N krävs för annars startar den inte och varje gång jag hoppar in så glömmer jag detta och bilen startar först inte(vilket styrker mig i min säkerhet att det inte varit så tidigare) tänkte att den här bilen har så mycket fel nu så jag behöver göra något åt det. Köpte då Bil 2, och till min häpnad så säger ägaren när jag försöker starta "du måste lägga spaken i N för att starta, dom är så". Denna startar inte heller när spaken ligger på STOP-läget. Jag trodde nästan att jag blivit tokig och att jag bara inbillat mig om att Bil 1 gick att starta i STOP-läge tidigare.
Men idag...jag hade bråttom iväg och hoppade in i Bil 1, glömde som vanligt bort att lägga i N-läge...men den startade direkt och jag hejdade mig precis innan jag skulle lägga i växel. Jag insåg att nu startade den på STOP-läge igen. Stängde av, startade igen...jo nu går det och det har gått hela dagen. Så frågan är, ska dom gå att starta i STOP-läge och är det i så fall någon brytare eller liknande som ger upp när det börjar krävas N-läge för att starta?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2302
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 94 times
Been thanked: 281 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 12 Sep 2018 16:16

Glattnos wrote:
12 Sep 2018 15:43
Jag väntar på givarna som är beställda.

Under tiden tänkte jag fråga er om en annan underlig grej.

Korta versionen:
Ska dom gå att starta i STOP-läge och är det i så fall någon brytare eller liknande som ger upp när det börjar krävas N-läge för att starta?
Korta versionen:

Ja, de skall gå att starta i STOP-läge.

(Däremot krävs det att ett antal saker är uppfyllda för att det skall fungera). Lästips (länkar tillbaka till forumet med relevanta trådar): https://www.google.com/search?q="85%25" ... o3lclub.se
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2042
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by irover » 14 Sep 2018 09:33

Det är i regel kopplingscylinder som behöver bytas när den inte startar i stop. Den kostar 3500:- plus montering och grundinställning och köper jag en bil som inte startar i stop så blir det prutläge.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 14 Sep 2018 10:46

Okej, tackar för infon och jag ska kolla på det också :) Går det att renovera kopplings-cylindern?
Denna bil var färdigprutad och jag köpte den för att ta delar ifrån, hur det kom sig så var skicket bättre samt färre fel än min bil hade så jag bestämde mig för att fixa båda :)

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2302
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 94 times
Been thanked: 281 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 14 Sep 2018 15:46

Glattnos wrote:
14 Sep 2018 10:46
Okej, tackar för infon och jag ska kolla på det också :) Går det att renovera kopplings-cylindern?
Det går att byta givaren på kopplingscylindern för sig, dock säljs inte originalgivaren av VW löst. Det finns alternativ (där jag modifierar en originalgivare och ersätter med hallgivare istället) vilket kostar under hälften mot en ny komplett cylinder. Behöver du en sådan så är det bara att PMa mig.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply