Tankar: RME/Blankdiesel

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 44 times
Been thanked: 33 times

Re: Tankar: RME/Blankdiesel

Post by RiseAndShine » 10 Aug 2018 00:21

Jag lovar att höra av mig här om bilen rasar ihop p g a HVO, så var inte oroliga. Tack för den fördolda omtanken, för det värmer. :)
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 133 times
Been thanked: 156 times

Post by L3upo » 10 Aug 2018 05:23

Märkligt, jag hittar inget inlägg där någon annan ens nämner risken för motorskador på grund av HVO100....
:roll:

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 10 Aug 2018 06:44

L3upo wrote:
10 Aug 2018 05:23
Märkligt, jag hittar inget inlägg där någon annan ens nämner risken för motorskador på grund av HVO100....
"Som t ex ;Notera att bilens avgascertiering är bara giltig med det bränsle den testats med.
-Nähä! Jag har kört på det och den gick inte sönder alls!"

Med det inlägget du gjorde, tolkar jag det som att du menar att det finns en påtaglig risk för bilen att använda HVO. När det gäller avgaserna är de renare, förutsatt att bilen är som den ska, vid körning på HVO jämfört med fossil diesel. Så vad är ditt bekymmer?

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 10 Aug 2018 07:48

RiseAndShine wrote:
10 Aug 2018 06:44
L3upo wrote:
10 Aug 2018 05:23
"Som t ex ;Notera att bilens avgascertiering är bara giltig med det bränsle den testats med.
-Nähä! Jag har kört på det och den gick inte sönder alls!"

Med det inlägget du gjorde, tolkar jag det som att du menar att det finns en påtaglig risk för bilen att använda HVO. När det gäller avgaserna är de renare, förutsatt att bilen är som den ska, vid körning på HVO jämfört med fossil diesel. Så vad är ditt bekymmer?
Det är en felaktig tolkning och illustrerar ett typiskt svar på en fråga som ingen tagit upp.
Det var en illustration av ett icke-relevant svar från en person med agenda.

Det jag belyste var att den som brukar vara först här med att gnälla på att t ex LED-lampor inte är E-märkta uppvisar en välutvecklad dubbelmoral när det gäller att hälla i icke certifierade bränslen. Rätt komiskt faktiskt.

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Post by cantos lupos » 11 Aug 2018 01:28

Nu tycker jag att vi på detta forum ställer oss upp och sjunger ”Wheelchair overcome some day” för det kommer att vara en realitet om några år... och det är minsann miljövänligt!

Topic author
perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 2 times

Post by perA2 » 11 Aug 2018 04:40

cantos lupos wrote:
11 Aug 2018 01:28
Nu tycker jag att vi på detta forum ställer oss upp och sjunger ”Wheelchair overcome some day” för det kommer att vara en realitet om några år... och det är minsann miljövänligt!
Cantos du som är professionell sångare måste väl ändå veta att i orginalversionen skulle man ta varandra i hand och sjunga International... nejvisstnä, "-We Shell OK-Circle Kay..."

Innan pajkastningen tar över totalt vill jag ändå framhålla att jag misstänker prisskillnaden mellan 100% RME o andra dyrare dieselsorter rent ekonomiskt är mindre än man kan tro av literpriset. Våra 3L bilar är så optimerade att sämre bränslen kan ge kassare bränsleekonomi, jag återkommer när jag också loggat klart och då med taklast!

Glöm inte att en delförklaring av de allierades övertag i luften under WW2 berodde på att de hade tillgång till högoktanigt flygbränsle... 8-)

/perA2

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 11 Aug 2018 07:20

L3upo wrote:
10 Aug 2018 07:48
Det jag belyste var att den som brukar vara först här med att gnälla på att t ex LED-lampor inte är E-märkta uppvisar en välutvecklad dubbelmoral när det gäller att hälla i icke certifierade bränslen. Rätt komiskt faktiskt.

Rätt komiskt blir det när någon påpekar fakta och det blir kallat för gnäll.

Vad gäller dubbelmoral skulle det bli en väldigt stor sådan om jag som tycker att det är viktigt med en hållbar utveckling, där en utfasning av fossil bränslen behöver göras skyndsamt p g a flera goda anledningar, tankar något annat än förnyelsebar drivmedel (speciellt då det finns en tankstation med HVO 100 %, utan palmolja och biprodukten PFAD, precis utmed en väg jag ofta åker och med tankhandtag även för personbil). "Walk the talk", tänker jag.

Något godkännande för användning av HVO i äldre bilar och speciellt inte 3L, lär vi nog aldrig få se, så varför inte göra ett bättre miljöval när man tankar om möjligheten finns och det mest är en fråga om vilket tankhandtag man sträcker sig efter?

Det finns två europeiska standarder vad gäller dieselbränslen och det är kvalitetskrav enligt specifikationer som ska uppfyllas:

1) EN15940 (version :2016) började gälla 4 juni 2016 och är standarden för paraffiniskt dieselbränsle från syntes- eller hydrobehandling, dit HVO 100 räknas.

2) EN590 är standarden för ren fossil diesel och sådan med mer eller mindre inblandning av förnyelsebart som RME och HVO, vilket innebär att dieseln kan bestå av upp till 50 % förnyelsebar råvara.

EN590 är den standard som alla biltillverkare fortfarande kräver och den enda som godkänns, med undantag av Peugeot, Citroën, DS (endast med motorer som uppfyller Euro 5 eller Euro 6) och någon enstaka modell av Mercedes, som även godkänner bränslen enligt EN15940.

I förhållande till EN590 har HVO något för låg densiteten och det är den "felande länken" mellan de två standarderna.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 11 Aug 2018 07:51

perA2 wrote:
11 Aug 2018 04:40
cantos lupos wrote:
11 Aug 2018 01:28
Cantos du som är professionell sångare måste väl ändå veta att i orginalversionen skulle man ta varandra i hand och sjunga International... nejvisstnä, "-We Shell OK-Circle Kay..."

Innan pajkastningen tar över totalt vill jag ändå framhålla att jag misstänker prisskillnaden mellan 100% RME o andra dyrare dieselsorter rent ekonomiskt är mindre än man kan tro av literpriset. Våra 3L bilar är så optimerade att sämre bränslen kan ge kassare bränsleekonomi, jag återkommer när jag också loggat klart och då med taklast!

Glöm inte att en delförklaring av de allierades övertag i luften under WW2 berodde på att de hade tillgång till högoktanigt flygbränsle... 8-)

/perA2
Fast dina upplevda 20%'ish i effekttapp kan ju inte förklaras av motorkonstruktion om många andra av oss landar kring de teoretiska 5%, det krävs då ytterligare faktorer som tex avvikelser i just din motor, eller...?

Nu skall jag peta in billiga Kina-LED i min bil för att spara ytterligare några mol bränsle, det var ju OK att skita i regler om man själv anser att man når ett högre syfte.
Kan jag inte bygga 1000 cykelbanor för att motverka sommarväder får jag göra något annat. 8-)

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 11 Aug 2018 08:04

perA2 wrote:

/perA2
Tur att de inte stirrade sig blinda på enbart energiinnehållet i bränslet. :)

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 31 times

Post by mateks » 11 Aug 2018 08:48

L3upo wrote:
11 Aug 2018 07:51
perA2 wrote:

/perA2
Fast dina upplevda 20%'ish i effekttapp kan ju inte förklaras av motorkonstruktion om många andra av oss landar kring de teoretiska 5%, det krävs då ytterligare faktorer som tex avvikelser i just din motor, eller...?

Nu skall jag peta in billiga Kina-LED i min bil för att spara ytterligare några mol bränsle, det var ju OK att skita i regler om man själv anser att man når ett högre syfte.
Kan jag inte bygga 1000 cykelbanor för att motverka sommarväder får jag göra något annat. 8-)
Tänk på att led/xenon kan störa radion. När jag lägger i backen nu för tiden med mina led-backlampor så brusar det i radion.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 11 Aug 2018 08:55

mateks wrote:
11 Aug 2018 08:48
L3upo wrote:
11 Aug 2018 07:51

Tänk på att led/xenon kan störa radion. När jag lägger i backen nu för tiden med mina led-backlampor så brusar det i radion.
Just backen vore faktiskt rätt OK att ha akustisk signal på, i alla fall på den A2:an där den inte alltid läggs i men jag fattar vad du menar.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times

Post by irover » 11 Aug 2018 10:14

Förresten taklast .. är A2 godkänd för det?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 11 Aug 2018 11:24

RiseAndShine wrote:
11 Aug 2018 08:04
perA2 wrote:

/perA2
Tur att de inte stirrade sig blinda på enbart energiinnehållet i bränslet. :)
Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket go sommarvärme... 8-)

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 12 Aug 2018 06:38

Här är en person som berättar om sitt användande av HVO i sin Audi A2 3L.

Nikel
Skruvkunnig
Stad:: Dingle
Bil: Pluto The Lupo
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Post by Nikel » 30 Aug 2018 19:48

Jag märker absolut ingen skillnad när jag kör RME.
Sist tank snittade 0.35 på 62 mil.
20% effekttapp låter väldigt knepigt.

Post Reply