Tankar: RME/Blankdiesel

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.

Topic author
perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 33 times

Tankar: RME/Blankdiesel

Post by perA2 » 07 Aug 2018 04:55

Hallå snålvargar,
passar på när jag är i oljelandet Texas för mina tankar går till A2:an, hur kör man egentligen?

Som vanligt äter jag en hel del landsväg, senaste tiden har det också blivit en hel del RME. Plus o minus nedan:

Plus:
-Billig, 11,80 SEK/liter! (normaldiesel just nu ca 15,50 SEK/l)
-Ev miljöfördelar men det lämnar jag till andra debattörer som lever på hoppet.
-Sympatiska säljare på Ecobränsle som är välvilligt inställda till 3L-bilister.
-Smidigt kort och fakturaförfarande.

Minus:
-RME fräter på lacken
-Tankpistolerna är för stora (dimensionerade för Gigantiska lastbilar)
-Tankpistolerna ger för mycket tryck.
-Tankpistolerna är alltid klibbiga av RME så man luktar rapsolja lång väg efter tankning.
-Det finns bara tankstationer längs västkusten och sporadiskt i övrigt, ofta avsides belägna.
-Svårt att överfylla de 4 extra litrarna i A2 tanken där man skall trycka in knappen med pistolen (anledning se ovan).

Men min allvarligaste fundering ligger på energiinnehållet. Generellt menar jag att A2:an med RME tappar ca 20% "pepp" jämfört med blankdiesel eller t.ex. CircleK's Diesel Plus (ca 16,50 SEK just nu). Förbrukningssiffrorna ligger 0,5-1 dl högre, den lägre effekten gör att roboten får växla ner betydligt oftare vilket också gör att cruise control hoppar ur betydligt oftare (det gör den om den i uppförsbacke måste växla ner mer än en växel t.ex.). Förutom kryckigare körning blir prisskillnaden mindre, på 10 mil kan skillnaden bli 4 x 11,8= 47, 50 SEK för RME o blankdiesel 3 x 16,5= 49,50 SEK.

Jag loggar tankningar o körning, så jag återkommer med mer exakta siffror när jag har plonkat in kvitton etc i datårn. Jag tycker bilen går så mycket bättre med den så jag funderar på att helt gå över till blankdiesel.

/perA2

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 131 times
Been thanked: 147 times

Re: Tankar: RME/Blankdiesel

Post by L3upo » 07 Aug 2018 08:20

Teoretiskt har RME runt 5% lägre energiinnehåll jämfört med utblandad handelsdiesel, det känns inte rimligt att skillnaden mot blankdiesel skulle kunna stå för återstoden av din upplevda skillnad. Jämfört med blankdiesel borde skillnaden stanna vid 5,5-6% beroende på inblandning i handelsdiesel.

Min egen erfarenhet är att merförbrukningen ligger kusligt nära just 5% mätt över 60 identiska stockholmsresor varav de 20 senaste på RME.
Totalt har jag kört de senaste 2000 milen på RME.
Rent subjektivt upplever jag ingen noterbar skillnad i pepp men Ankan har ju mer offensiv utväxling än din Ådi så där finns alltid kraft i överflöd.
(Ofta får några av de fyrtioen sovmorgon och behöver inte kliva upp förrän i Kolmårdsbacken ;) )

Kan det vara individberoende? Alltså bilen.
Jag körde ju RME i början för att tvätta spridare och den gick aningen bättre så jag fortsatte.

Energifabriken (med bas i Östergötland) tar ju nästan 13SEK för RME (juli 2018). Sist jag räknade var den 17% billigare än bland-diesel brutto och 12% netto efter avdrag för energiinnehåll.

Nackdelarna känner jag igen lite men vi som köper från Energifabriken har lyxen att få tanka med personbilshandtag. Det gör det mindre dramatiskt och oftast renare även om det rinner fortare än på mackar som vill trötta ut kunden så att hum slinker in och köper kaffe.

Du kanske skulle ha kort på Energifabriken också för dina resor norrut?
En annan nackdel är ju att man snuddar vid elbilsåkarnas räckviddsångest, speciellt med din lilla tank.
Jag måste tanka RME inför varje Stockholmsresa (46 mil) eftersom jag inte kommer två gånger ToR som jag gör på handelsdiesel.
Nej, jag vägrar slabba med dunk som står och luktar i skuffen.

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 41 times

Post by RiseAndShine » 07 Aug 2018 23:38

Trevligt och intressant inlägg av dig, perA2! Jag har också kort hos Ecobränsle och uppskattar att det så att säga är svenskt hela vägen inkl. själva bränslet (alltså RME). Visst är pumphandtagen för stora, men jag har löst det med Fords nödtratt för diesel (inte helt optimalt, men det funkar om man tar det försiktigt). Se https://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtop ... ord#p13434. Den mesta RME tankar jag dock i några vanliga 25-liters dunkar och då är det bara en fördel om det går fort.

Jag tycker också att bilen (Lupon) blir slöare med 100 % RME och det beror ju på att energiinnehållet är lägre (ca 5 % jämfört med vanlig diesel). Du uppger att det blir runt 20 % mindre kraft och 0,5-1 dl högre förbrukning med enbart RME, och det låter som väldigt höga siffror, som kanske beror på annat än bränslet. Kan det vara ditt bränslefilter som håller på att sätta igen sig?

Förbrukningen för min del brukar bara skilja någon cl, t ex att bilen drar 3,6 l/ 100 km med RME istället för 3,5 med HVO. Har spillt RME flera gånger på bilen vid tankning under många år, men har aldrig fått några skador av det och beror på att jag direkt torkat bort det.

Innan du börjar med mer blankdiesel, tycker jag du ska testa HVO 100 % för min upplevelse är att bilen går bättre på detta än på både RME och vanlig diesel. Ur ett omvärldsperspektiv, alltså miljö, klimat och hälsa är blankdiesel (alltså 100 % fossil diesel) det sämsta du kan tanka i bilen (också för bilen självt), även om den har miljöklass 1/ Mk1. Skillnaden i energiinnehållet är ynka 0,3 % högre i blankdiesel/ diesel B0 jämfört med vanlig diesel/ diesel B5. Dessutom får du klart sämre smörjning med blankdiesel utan RME.

Annars tycker jag Circle K milesPLUS diesel är ett intressant alternativ för den innehåller upp till 35 % HVO, max. 7,0 % RME (rapsmetylester) samt extra stor mängd multifunktionellt additiv. OKQ8 har en liknande diesel som heter GoEasy Diesel och Preem har Evolution diesel och en plus-variant av den som är Svanen-märkt.

Det är värt att nämna att HVO har ett väsentligt högre cetantal (mått på tändvilligheten hos dieselmotorbränslen) än de flesta andra dieselbränslen och det innebär bättre startegenskaper speciellt i kyla, bättre gasrespons samt att den brinner renare, alltså ger lägre utsläpp och sotar mindre i motorn och ger mindre med beläggningar. Dock är energiinnehållet mindre i HVO än diesel (men mer än i RME), men jag har ingen skillnad märkt på förbrukningen. Jag blandtankar RME och HVO (som mest 50 % RME) för att få bra smörjning (HVO är ganska torrt), för rengöringens skull och för att bilen är godkänd för upp till 100 % RME. Har gjort så i två år och det har fungerat utmärkt.

Kort och gott tycker jag inte man ska välja dieselbränsle enbart efter energiinnehållet, utan även väga in fördelarna som finns med andra dieselvarianter.
Make Lupo 3L Great Again

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 08 Aug 2018 05:54

Värt att nämna är väl kanske att det inte är tillåtet att köra VW/Audi på HVO eftersom bilen inte är certifierad för det.
Lite jämförbart med att köra runt med icke E-märka LED-lampor på bilen. Värt att notera om man tillhör skaran petimetrar, själv skiter jag i det.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 115 times

Post by irover » 08 Aug 2018 08:40

Helst blankdiesel för min del. Tycker också det känns tråkigt att köra på RME dessutom ett jäkla kladdande. Känns som mer än 5% effektförlust helt klart.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 09 Aug 2018 00:13

L3upo wrote:
08 Aug 2018 05:54
Värt att nämna är väl kanske att det inte är tillåtet att köra VW/Audi på HVO eftersom bilen inte är certifierad för det.
Lite jämförbart med att köra runt med icke E-märka LED-lampor på bilen. Värt att notera om man tillhör skaran petimetrar, själv skiter jag i det.
Alla fossil diesel med en inblandning med upp till 50 % förnyelsebar råvara (RME 5-7 % och HVO 43-45 %) är godkända i alla dieselbilar, gamla som nya. Det är lagligt, alltså tillåtet att tanka sin bil med HVO 100 %, men finns inget godkännande från fordonstillverkaren upphör fordonsgarantierna att gälla och några sådana lär ändå inte finnas kvar på några 3L vid det här laget.

Några problem med driften vid användning av HVO har jag aldrig hört talas om varken vad gäller lastbilar, personbilar eller andra fordon. Här är en artikel om Volvos samarbete med taxibolag för att utvärdera HVO 100 %: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... taxibolag/
Last edited by RiseAndShine on 09 Aug 2018 00:17, edited 1 time in total.
Make Lupo 3L Great Again

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 09 Aug 2018 00:15

irover wrote:
08 Aug 2018 08:40
Helst blankdiesel för min del. Tycker också det känns tråkigt att köra på RME dessutom ett jäkla kladdande. Känns som mer än 5% effektförlust helt klart.
Varför föredrar du blankdiesel framför alla andra dieselbränslen på marknaden?
Make Lupo 3L Great Again

Topic author
perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 2 times

Post by perA2 » 09 Aug 2018 00:35

RiseAndShine wrote:
09 Aug 2018 00:15
irover wrote:
Därför att Loveshack har en riktigt cool bymack med just blankdiesel :D

Kan när vi ändå skvallrar om olika mackar meddela att Ecobränsles station i Göteborg ute på Hisingen har en svårbegriplig kortautomat som frågar om du vill tanka på pump 1 eller 2 utan att det någonstans står specificerat vilken pump som ger vad. Jag minns tyvärr inte vilken som var vilken men den ena är HVO o den andra RME, man får chansa o kolla vilken pump som vaknar upp. Tack för synpunkter, jag lutar åt att det kan vara vettigt att skifta lite emellanåt och de turer jag kör i "Freightliner"-mode (kajaker etc på taket) tankar jag helst annat än 100% RME, jag vidhåller att mitt intryck är att det är mer än 5% skillnad på motoreffekten (bytte filter för ett år sedan).

/perA2

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 09 Aug 2018 00:43

Nej, bilen är inte typgodkänd med HVO100 och därmed innebär det att det inte är tillåtet att köra på det (om man är en sån som gärna svingar pekpinnar över sin omgivning.... ) ;)
Huruvida det är skadligt eller ger förändrade utsläpp hör inte till saken.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 115 times

Post by irover » 09 Aug 2018 01:09

RiseAndShine wrote:
irover wrote:
Därför att blankdiesel tillverkas av tjockolja som är en ren naturprodukt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 09 Aug 2018 01:43

L3upo wrote:
09 Aug 2018 00:43
Nej, bilen är inte typgodkänd med HVO100 och därmed innebär det att det inte är tillåtet att köra på det (om man är en sån som gärna svingar pekpinnar över sin omgivning.... ) ;)
Huruvida det är skadligt eller ger förändrade utsläpp hör inte till saken.
Tankar man HVO 100 % utan att biltillverkaren godkänt det, får man helt enkelt skylla sig själv om det skulle hända något och som sagt slutar eventuella garantier på bilen att gälla. Om det vid besiktningen dyker upp felkoder, tända lampor som t ex motorfelslampa och/ eller för höga avgasvärden p g a HVO säger det sig självt att man bör sluta tanka det. Något sådant fall har jag dock aldrig varit med om själv eller hört talas om.

Till skillnad från montering av alla möjliga LED- och xenon-lampor på bilen, finns det förutom det som jag skrivit ovan, inga lagliga hinder att tanka HVO 100 %, som i stort sett är en kemisk kopia på fossil diesel och ingen förändring behöver göras på bilen.
Make Lupo 3L Great Again

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 09 Aug 2018 02:09

irover wrote:
09 Aug 2018 01:09
RiseAndShine wrote:
Därför att blankdiesel tillverkas av tjockolja som är en ren naturprodukt.

Hehe, "ren naturprodukt", ja kanske så länge den får ligga kvar orörd i marken...

Make Lupo 3L Great Again

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times

Post by mateks » 09 Aug 2018 02:13

Den här tråden har full potential för att kunna eskalera...

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 09 Aug 2018 03:03

På företaget Colobitoils sida ställs frågan "kan jag tanka HVO i min dieselbil?", och de svara så här:

"Ja! Den HVO som Colabitoil tillverkar och distribuerar har utvecklats för att så nära som möjligt simulera vanlig fossil diesel för att säkerställa att dagens fordonsflotta inte ska behöva gå igenom någon omställning. Detta betyder att det inte finns några hinder för att tanka HVO i din dieselmotor, även om fordonstillverkaren inte ännu genomfört tester med HVO100. Om du fortfarande är osäker kan du vi försäkra dig med att vår produkt fungerar i samtliga dieselmotorer. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har en försäkring som täcker samtliga fordon för offentlig sektor som är nyare än fem år. På så sätt har man i sin miljöomställning förekommit de fordonstillverkare som formellt ännu inte godkänt HVO100."

Se https://www.colabitoil.com/media/faq/
Make Lupo 3L Great Again

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 09 Aug 2018 07:59

mateks wrote:
09 Aug 2018 02:13
Den här tråden har full potential för att kunna eskalera...
:D japp, det kan bli kul.

Det börjar redan bubbla av svar-på-en-helt-annan-fråga-som-jag-önskar-hade-ställts...

Som t ex ;Notera att bilens avgascertiering är bara giltig med det bränsle den testats med.
-Nähä! Jag har kört på det och den gick inte sönder alls!

Svenska skolan har haft uppförsbacke i decennier... 8-)

Post Reply