Starta motorn med VAG-com?
-
Topic author - Skiftnyckelslangare
- Posts: 62
- Joined: 06 Jun 2018 15:11
- Stad:: Hultsfred
- Bil: Lupo 3L
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Starta motorn med VAG-com?
Har köpt en bil med kass robot.
En kolv kärvar så övre armen går inte ovanför läget för transportskruvshålet.
Den startar därför inte.
Innan jag lägger ner pengar på att renovera roboten vill jag veta om motorn funkar ok.
Finns det något sätt att starta o testa en motor via VAG-com?
Det går ju att sätta utgångarna till lite av varje i programmet.
LeifB
En kolv kärvar så övre armen går inte ovanför läget för transportskruvshålet.
Den startar därför inte.
Innan jag lägger ner pengar på att renovera roboten vill jag veta om motorn funkar ok.
Finns det något sätt att starta o testa en motor via VAG-com?
Det går ju att sätta utgångarna till lite av varje i programmet.
LeifB
-
- Verkstadschef
- Posts: 2499
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 307 times
Re: Starta motorn med VAG-com?
Är du säker på att kolven "kärvar"? .. Det är inte så lätt att en kabel till magentventilerna är skadad eller att packning är skadad? Har du några felkoder? Isf vilka?
Det finns inget sätt att starta dieselmotorn via VCDS.
Det finns inget sätt att starta dieselmotorn via VCDS.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Skiftnyckelslangare
- Posts: 62
- Joined: 06 Jun 2018 15:11
- Stad:: Hultsfred
- Bil: Lupo 3L
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Re: Starta motorn med VAG-com?
tack för din input.
Inga felkoder mer än RTFM 12
Intermittent fel växellåda/grundinställning.
Alla växlarna kan jag lägga i manuellt om jag tar bort hundbenet.
JNär systemet är trycklöst hör jag hur vinkelbenet inuti slår i något då jag försöker föra övre armen uppåt över "transportskruhålet"
Det saknas två centimeter rörelse uppåt för att få i backläget.
Så jag gissar att det är kolvtoppen som tar emot.
Troligen har någon varit och meckat med roboten och givarlägena.
Pottarna är testade och ger verkligt fin respons som motsvarar vridningen
Men..värden för 239 ligger 0,3-0,4 V lågt och 240 är ca 0,8V för lite jämt över då jag kollar mot block 18
ändå berättar VCDS att just avsedd växel ligger i. Ok backen finns inte med i listan ännu.
Vore ytterst intressant om jag visste värden i ändläget på givarna när dom är fria dvs utan hundbenet och axeln till lådan.
Tänkte bara ansluta den i kontakten och sen köra vcds för mätvärden i dom 4 lägena.
Borde vara samma eller rätt lika på alla robotar.
Då är det lättara att veta om medbringaren för givaren sitter rätt. I nerläget går den mot godset i givarhuset.
Tror att någon pillat före mej, saknas övre insexbult på sidan och gängorna är inte skitiga.
Har just plockat ut roboten igen för dissekering.
Visserligen har jag hittat n felfri robot i tyskland för 1800 inkl frakt men att ge upp är liksom inte min natur.
Det trevliga är att det nu inte tar mer än fem minuter att plocka bort roboten mellan justeringarna. Alltid nåt.
Inga felkoder mer än RTFM 12
Intermittent fel växellåda/grundinställning.
Alla växlarna kan jag lägga i manuellt om jag tar bort hundbenet.
JNär systemet är trycklöst hör jag hur vinkelbenet inuti slår i något då jag försöker föra övre armen uppåt över "transportskruhålet"
Det saknas två centimeter rörelse uppåt för att få i backläget.
Så jag gissar att det är kolvtoppen som tar emot.
Troligen har någon varit och meckat med roboten och givarlägena.
Pottarna är testade och ger verkligt fin respons som motsvarar vridningen
Men..värden för 239 ligger 0,3-0,4 V lågt och 240 är ca 0,8V för lite jämt över då jag kollar mot block 18
ändå berättar VCDS att just avsedd växel ligger i. Ok backen finns inte med i listan ännu.
Vore ytterst intressant om jag visste värden i ändläget på givarna när dom är fria dvs utan hundbenet och axeln till lådan.
Tänkte bara ansluta den i kontakten och sen köra vcds för mätvärden i dom 4 lägena.
Borde vara samma eller rätt lika på alla robotar.
Då är det lättara att veta om medbringaren för givaren sitter rätt. I nerläget går den mot godset i givarhuset.
Tror att någon pillat före mej, saknas övre insexbult på sidan och gängorna är inte skitiga.
Har just plockat ut roboten igen för dissekering.
Visserligen har jag hittat n felfri robot i tyskland för 1800 inkl frakt men att ge upp är liksom inte min natur.
Det trevliga är att det nu inte tar mer än fem minuter att plocka bort roboten mellan justeringarna. Alltid nåt.
-
- Verkstadschef
- Posts: 2499
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 307 times
Re: Starta motorn med VAG-com?
Att ta över projekt som någon annan pillat på är juh alltid lite spännande. Att testa med något som man vet är felfritt kan spara många timmar/dagar/veckor i felsökning.
När man väl ringat in felet så kan man juh ägna sig åt "riktig" reparation istället för delbyte.
När man väl ringat in felet så kan man juh ägna sig åt "riktig" reparation istället för delbyte.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
- Skruvmejselputsare
- Posts: 7
- Joined: 17 Jan 2015 21:28
- Stad:: Uppsala
- Bil: Lupo 3L
Re: Starta motorn med VAG-com?
Skulle ju kunna vara så att förra ägaren har haft ut axeln och satt in den igen i fel läge. Det är ju splines så det finns många möjligheter att hamna fel.
-
- Skiftnyckelslangare
- Posts: 68
- Joined: 29 May 2017 10:26
- Stad:: Borås
- Bil: 2xlupo 3l en manuell
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 8 times
Re: Starta motorn med VAG-com?
Jag har gjort så när jag inte fått igång bilen att jag ställt växellådan i neutral och efter det satt ström på startmotorns solenoid. På det sättet får man igång bilen 
-
Topic author - Skiftnyckelslangare
- Posts: 62
- Joined: 06 Jun 2018 15:11
- Stad:: Hultsfred
- Bil: Lupo 3L
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Re: Starta motorn med VAG-com?
Nu roboten delad.
Allt urplockat, en trevlig konstruktion faktiskt
Allt ser fint ut.
Nån fientligt sinnad verkar ha ryckt ut axeln för G240 och stoppat in den på måfå.
Jag tänker så här.
Potentiometrarna ger värde 0-5V för 90 graders vridning det vet jag efter bänktest av pottarna.
Då gäller för G239
Max V 3,8V och min 1,7V diff = 2,1V och 2,1/5V=0,42 => 0,42*90=37,8 graders operativ rörelse
för G240 gäller
max 3,6V och min 1,2V diff 2,4V och 2,4/5=0,48 => 0,48*90=43,2 graders operativ rörelse
Detta verkar stämma rent fysiskt vad gäller mekaniskt rörelseområde. min mätning visar för G239 40 graders rörelse
och för G240 45graders rörelse. Så lite frigång finns som då eventuellt betyder de +- 0,2 V som anges (har inte räknat på det.
VCDS verkar godkänna ett rätt rejält spann för att godkänna växelposition bara det är repeterbart.
Efter att manuellt kört lägena för växlarna till positioner som godkänns/identifieras som växelposition i VCDS fann jag följande
Ex Börvärde enl rek
Växel 239 240 239 240
1 252 244 3,8 2,8
2 145 209 1,7 2,8
3 377 105 3,8 2,0
4 248 0,86 1,7 2,0
Samma märkliga förhållande finns för identifiering av grindlägena GL 1-2 resp GL 3-4.
För mej verkar det som att roboten lägger tryck på in/ut och sedan ser var det slinker in.
Dvs anledningen till att det behövs 28 olika prövningar av lägen.
En viss inlärning som för kopplingen verkar också finnas
Därför kan det gå rätt länge innan det kraschar eller bråkar
Så tänkte jag i varje fall nu..
All input tas tacksamt emot.
Allt urplockat, en trevlig konstruktion faktiskt
Allt ser fint ut.
Nån fientligt sinnad verkar ha ryckt ut axeln för G240 och stoppat in den på måfå.
Jag tänker så här.
Potentiometrarna ger värde 0-5V för 90 graders vridning det vet jag efter bänktest av pottarna.
Då gäller för G239
Max V 3,8V och min 1,7V diff = 2,1V och 2,1/5V=0,42 => 0,42*90=37,8 graders operativ rörelse
för G240 gäller
max 3,6V och min 1,2V diff 2,4V och 2,4/5=0,48 => 0,48*90=43,2 graders operativ rörelse
Detta verkar stämma rent fysiskt vad gäller mekaniskt rörelseområde. min mätning visar för G239 40 graders rörelse
och för G240 45graders rörelse. Så lite frigång finns som då eventuellt betyder de +- 0,2 V som anges (har inte räknat på det.
VCDS verkar godkänna ett rätt rejält spann för att godkänna växelposition bara det är repeterbart.
Efter att manuellt kört lägena för växlarna till positioner som godkänns/identifieras som växelposition i VCDS fann jag följande
Ex Börvärde enl rek
Växel 239 240 239 240
1 252 244 3,8 2,8
2 145 209 1,7 2,8
3 377 105 3,8 2,0
4 248 0,86 1,7 2,0
Samma märkliga förhållande finns för identifiering av grindlägena GL 1-2 resp GL 3-4.
För mej verkar det som att roboten lägger tryck på in/ut och sedan ser var det slinker in.
Dvs anledningen till att det behövs 28 olika prövningar av lägen.
En viss inlärning som för kopplingen verkar också finnas
Därför kan det gå rätt länge innan det kraschar eller bråkar
Så tänkte jag i varje fall nu..
All input tas tacksamt emot.
-
Topic author - Skiftnyckelslangare
- Posts: 62
- Joined: 06 Jun 2018 15:11
- Stad:: Hultsfred
- Bil: Lupo 3L
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Re: Starta motorn med VAG-com?
Tack Henka
Kanske är det så att elektroniken bara stänger av strömmen till selenoiden
Hmmm, så hade jag nog själv gjort om jag gjort programmet för styrningen.
Sen tar ju motorstyrningen över hmmm
Lupo = vuxna mäns legopyssel.
Ju fler bitar desto mer ramlar på plats till nya figurer.
Testar imorgon återkommer.
LeifB
Kanske är det så att elektroniken bara stänger av strömmen till selenoiden

Hmmm, så hade jag nog själv gjort om jag gjort programmet för styrningen.
Sen tar ju motorstyrningen över hmmm
Lupo = vuxna mäns legopyssel.
Ju fler bitar desto mer ramlar på plats till nya figurer.
Testar imorgon återkommer.
LeifB
-
- Verkstadschef
- Posts: 2499
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 307 times
Re: Starta motorn med VAG-com?
Nyckeln aktiverar bara en "start request" i växellådsdatorn. Sedan är det upp till växellådsdatorn att dra ett relä, som i sin tur drar selenoiden, förutsatt att den tycker det är lämpligt att göra det.
Sedan finns det nödfunktioner som stänger ner motorn inom 2 sekunder vid fel som den tycker är allvarliga. Så det finns ingen garanti att motorn kommer fortsätta gå bara för du tvångstartar den.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
- Verkstadschef
- Posts: 2499
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 307 times
Re: Starta motorn med VAG-com?
Det är precis som du säger, den accepterar vilka värden som helst i princip mellan 0.5V-4.5V sålänge de inte svajar och är repeterbara.LeifB wrote: ↑07 Aug 2018 00:40Detta verkar stämma rent fysiskt vad gäller mekaniskt rörelseområde. min mätning visar för G239 40 graders rörelse
och för G240 45graders rörelse. Så lite frigång finns som då eventuellt betyder de +- 0,2 V som anges (har inte räknat på det.
VCDS verkar godkänna ett rätt rejält spann för att godkänna växelposition bara det är repeterbart.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Skiftnyckelslangare
- Posts: 62
- Joined: 06 Jun 2018 15:11
- Stad:: Hultsfred
- Bil: Lupo 3L
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Re: Starta motorn med VAG-com?
Skall prova att tvinga igång den tack för tipsen.
Nån som har info om var relän sitter har ingen manual för bilen.
Tänkte bygla över relät lupobupo talar om.
Så var det dags att montera tillbaka roboten.
Börjar med att koppla ihop dom två kontaktera som sitter under pumpen med roboten liggande fri
för att kolla rimligheten i rörelserna med VCDS innan den flyttar hem igen.
Har försökt hitta dom bilderna/tråden som visar bland annat nedre vippa liggande med två torxbits
och ett mått 5,2mm som vippan sticker upp.
I den tråden finns också en bild där övre läget på armen för G240.
Ville bara kolla lite grovt jämfört med min återmontering.
Har snurrat igenom massor av trådar men hittar inte den igen
LeifB
Nån som har info om var relän sitter har ingen manual för bilen.
Tänkte bygla över relät lupobupo talar om.
Så var det dags att montera tillbaka roboten.
Börjar med att koppla ihop dom två kontaktera som sitter under pumpen med roboten liggande fri
för att kolla rimligheten i rörelserna med VCDS innan den flyttar hem igen.
Har försökt hitta dom bilderna/tråden som visar bland annat nedre vippa liggande med två torxbits
och ett mått 5,2mm som vippan sticker upp.
I den tråden finns också en bild där övre läget på armen för G240.
Ville bara kolla lite grovt jämfört med min återmontering.
Har snurrat igenom massor av trådar men hittar inte den igen

LeifB
-
- Verkstadschef
- Posts: 2499
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 307 times
Re: Starta motorn med VAG-com?
Reläna ligger bakom säkringsdosan inne i bilen. Finns ingen anledning att bygla där, då det är onödigt trångt. Mycket lättare att göra det direkt på selenoiden.LeifB wrote: ↑07 Aug 2018 10:41Skall prova att tvinga igång den tack för tipsen.
Nån som har info om var relän sitter har ingen manual för bilen.
Tänkte bygla över relät lupobupo talar om.
Har försökt hitta dom bilderna/tråden som visar bland annat nedre vippa liggande med två torxbits
och ett mått 5,2mm som vippan sticker upp.
I den tråden finns också en bild där övre läget på armen för G240.
Ville bara kolla lite grovt jämfört med min återmontering.
Har snurrat igenom massor av trådar men hittar inte den igen
LeifB
Här är tråden du letar efter: https://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=336
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Skiftnyckelslangare
- Posts: 62
- Joined: 06 Jun 2018 15:11
- Stad:: Hultsfred
- Bil: Lupo 3L
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
Re: Starta motorn med VAG-com?
Först det goda
G239 går mellan 1,17-4,04V
G240 går mellan 1,21-406V
Båda helt linjära utan avbrott enl grafiska loggen i VCDS
nu till det märkliga.
Ställer in pottarna enligt tabellen för växellägena men helt galen visning i texten dvs växelval.
Gissar att det finns ex textfil som kallas in för VCDS som är galen.
Kolla i loggen nedan femman finns inte ens på VCDS karta dock 3:an lite var stans
Gissar dock att växelboxen vet vad den håller på med...eller
Har klippt bort lite tomrum i loggen bla.
********************** back*********************
tisdag,07,Augusti,2018,11:02:42:22563
VCDS -- Windows-baserad VAG/VAS-emulator
VCDS version: AER 14.10.2.0
Dataversion: 20150412
www.Ross-Tech.com
11:02:05 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
1.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
3.61 V "är"-Spänning G240
***********************1an****************
11:00:02 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
1.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
2.81 V "är"-Spänning G240
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Adress 02: Automatväxel (6N0 927 735 C)
11:01:51 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
1.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
3.61 V "är"-Spänning G240
************2an *****************
Denna borde vara 2:ans växel men VCDS säger
11:04:11 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
FEHLER ilagd växel
1.70 V "är"-Spänning G239
2.79 V "är"-Spänning G240
***************** 3:an**********
11:05:13 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
1.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
2.01 V "är"-Spänning G240
***************** 4an******************
11:06:20 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
FEHLER ilagd växel
1.70 V "är"-Spänning G239
2.01 V "är"-Spänning G240
******************* 5an*******************
11:07:33 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
3.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
1.21 V "är"-Spänning G240
G239 går mellan 1,17-4,04V
G240 går mellan 1,21-406V
Båda helt linjära utan avbrott enl grafiska loggen i VCDS
nu till det märkliga.
Ställer in pottarna enligt tabellen för växellägena men helt galen visning i texten dvs växelval.
Gissar att det finns ex textfil som kallas in för VCDS som är galen.
Kolla i loggen nedan femman finns inte ens på VCDS karta dock 3:an lite var stans
Gissar dock att växelboxen vet vad den håller på med...eller
Har klippt bort lite tomrum i loggen bla.
********************** back*********************
tisdag,07,Augusti,2018,11:02:42:22563
VCDS -- Windows-baserad VAG/VAS-emulator
VCDS version: AER 14.10.2.0
Dataversion: 20150412
www.Ross-Tech.com
11:02:05 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
1.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
3.61 V "är"-Spänning G240
***********************1an****************
11:00:02 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
1.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
2.81 V "är"-Spänning G240
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Adress 02: Automatväxel (6N0 927 735 C)
11:01:51 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
1.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
3.61 V "är"-Spänning G240
************2an *****************
Denna borde vara 2:ans växel men VCDS säger
11:04:11 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
FEHLER ilagd växel
1.70 V "är"-Spänning G239
2.79 V "är"-Spänning G240
***************** 3:an**********
11:05:13 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
1.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
2.01 V "är"-Spänning G240
***************** 4an******************
11:06:20 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
FEHLER ilagd växel
1.70 V "är"-Spänning G239
2.01 V "är"-Spänning G240
******************* 5an*******************
11:07:33 Grupp 018: Potentiometer för växelidentif.
3.GANG ilagd växel
3.81 V "är"-Spänning G239
1.21 V "är"-Spänning G240