Parkeringsbromslampan indikerar

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
S.Nyström
Skruvmejselputsare
Stad:: Stockholm
Bil: Lupo 3L Manuell

Parkeringsbromslampan indikerar

Post by S.Nyström » 08 Jul 2018 18:26

Hej,

Min parkeringsbromslampa indikerar sporadiskt under färd. Verkar hända främst under g-krafter åt något håll. Jag har testat att koppla ur givaren som sitter under handbromsen men felet återstår. Vilka andra felkällor finns? Bilen är en Lupo 3L 2002.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: Parkeringsbromslampan indikerar

Post by lupobupo » 08 Jul 2018 21:24

Risk för förvirring när du skriver parkeringsbromslampa och har en manuelkonverterad lupo.

Menar du lampan som varnar för att man skall dra handbromsen? (Den har ett relä som vanligtvis plockas bort när man manuellkonverterar för att ta bort funktionenen)

Menar du istället lampan som ser ut som "(!)", isf är det huvudbromsvarningslampan (vilken också tänds när man drar handbromsen), ifall den tänds under färd och det inte är pga handbromsen/givaren så kan det vara pga för låg bromsvätskenivå (låter extra troligt när du säger att det ofast är när det är g-krafter åt något håll = vätskan flyttar på sig lite i behållaren)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
S.Nyström
Skruvmejselputsare
Stad:: Stockholm
Bil: Lupo 3L Manuell

Post by S.Nyström » 08 Jul 2018 23:18

Juste, tänkte inte på att en vanlig 3L har två lampor för parkeringsbromsen. Tack för att du såg det!

Jag syftar då på huvudbromsvarningslampan(!). Jag la faktiskt märke till idag att nivån låg precis under mininivån, så jag testar att fylla på en aning och se om det hjälper.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Post by lupobupo » 09 Jul 2018 00:52

S.Nyström wrote:
08 Jul 2018 23:18
Jag la faktiskt märke till idag att nivån låg precis under mininivån, så jag testar att fylla på en aning och se om det hjälper.
Om nivån har sjunkit är det lämpligt att kolla efter varför, tex om det läcker alternativt att belägg osv är tokslut.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply