Mitt första fel: startvägran

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 05 Jul 2018 22:01

Då var det dags... efter ett snabbt stopp för att köpa en begagnad babysitter på väg hem från jobbet så vägrade bilen starta 🙁 jag fick hjälp att rulla igång den och kunde köra hem utan problem. Sedan dess har jag inte fått igång den.

Ingen reaktion alls på startmotorn, oavsett P eller N på växelspaken.
Fulladdat batteri.
Inga felkoder.
Kontrollerat relä 109, funkar fint.
Mätt lilla sladden till solenoiden, 0V även i startläge.
Tändningsbrytaren har iaf någon funktion, halvljuset och fläkten stängs i startläge.
Försökt göra grundinställning, men fastnar på steget där man ska starta motorn...
Potentiometern på kopplingscylindern verkar ok, men visade 1.2 före jag justerade den vid början av grundinställningen, nu 1.85.

Senaste veckan har den inte velat starta om jag inte väntar ca 3 sekunder från att jag slagit på tändningen, misstänker att hydraultrycket varit för lågt. Misstänker att det är hydraulolja som bildar en liten fläck under bilen där jag parkerat. Ett par gånger har den även missat att lägga i backen när jag ska ut från parkeringen, ett extra tramp på bromspedalen så har jag kommit iväg sedan.

Vart borde jag leta?
Relä 53 som gårdagens tråd här?
Eller kanske försöka hitta och åtgärda lekaget på hydrauliken?

Lupo 3L -03 med AC och servo

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2204
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 275 times

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by lupobupo » 06 Jul 2018 11:34

Startade den i S innan den blev stående?
Har du kollat hydraulikens oljenivå?
Väntar du med att försöka starta tills efter hydraulpumpen tystnat?
Hade du några felkoder på växellådan innan du startade grundinställningen, isf vilka?
Vad hade du för värden i växellådans mätvärdesgrupp 025 innan du startade grundnställningen?
Vad får du får värde på kopplingsgivaren när kopplingen är dragen? (Du skrev bara ut värdet för när den är släppt)
Startnyckelaktiveringen kan du kontrollera i växellådans mätgrupp 004
Angående "relä 53" så är det inte någon form av definition på startmotorrelät, utan det är bara vilken typ av relä som används. Det finns ett flertal relä 53 för olika funktioner på lupon, men eftersom det finns flera relä av samma typ så är det juh lätt att "testa" genom att byta plats så någon annan funktion isf dör istället.
Visst bör du åtgärda läckaget på hydrauliken, men vänta med det tills bilen startar så du inte introducerar nya fel på vägen. Läckaget i sig hindrar inte bilen från att starta om den inte i princip tömmer hydraulsystemet på direkten.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 06 Jul 2018 12:53

Ja den startade i S innan den blev stående.
Nej, inte kollat den ännu. tänkte köpa en slurk idag så att jag kan fylla på vid behov.
Jag har testat att vänta tills pumpen tystnar, ingen skillnad.
Inga felkoder på växellådan före grundis. Efter steg 1 fick jag "01612 Valve for Clutch Actuator 36-00 Open Circuit" samt "00841 Transmission Hydraulic pressure sensor 35-00" men det kanske är normalt efter man kopplat ur kabeln till hydraulaggregatet?
Kollade inte grupp 025 före grundinställning, dumt... efter ser det ut såhär: Creep:99.6% Slip:99.6% Rem Creep: 0.0 Filtered Torque:231.0
Kopplingen indraggen pendlar mellan 3.24V och 3.38V
Ska kolla startnyckel i grupp 004 ikväll!

Tack för förtydligande kring reläet, ska testa att byta runt lite :)

Finns det en övervakning av hydrauloljenivån som förhindrar start, eller är det "bara" att den inte orkar dra kopplingen? Kan man i så fall läsa ut det värdet?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2204
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 275 times

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by lupobupo » 06 Jul 2018 13:27

BasJohan wrote:
06 Jul 2018 12:53
Ja den startade i S innan den blev stående.
Nej, inte kollat den ännu. tänkte köpa en slurk idag så att jag kan fylla på vid behov.
Jag har testat att vänta tills pumpen tystnar, ingen skillnad.
Inga felkoder på växellådan före grundis. Efter steg 1 fick jag "01612 Valve for Clutch Actuator 36-00 Open Circuit" samt "00841 Transmission Hydraulic pressure sensor 35-00" men det kanske är normalt efter man kopplat ur kabeln till hydraulaggregatet?
Kollade inte grupp 025 före grundinställning, dumt... efter ser det ut såhär: Creep:99.6% Slip:99.6% Rem Creep: 0.0 Filtered Torque:231.0
Kopplingen indraggen pendlar mellan 3.24V och 3.38V
Ska kolla startnyckel i grupp 004 ikväll!

Tack för förtydligande kring reläet, ska testa att byta runt lite :)

Finns det en övervakning av hydrauloljenivån som förhindrar start, eller är det "bara" att den inte orkar dra kopplingen? Kan man i så fall läsa ut det värdet?
Felkoderna som du fick efteråt är precis som du säger normala efter att du dragit ur hydraulaggregatet.

3.24-3.38V är misstänkt lågt för dragen kopplng. Men kolla oljenivån osv först innan vi drar för stora slutsatser ang det.

Hydraultrycket (inte nivån) måste vara över en viss gräns och kopplingen måste vara dragen högre än de två kopplingsvärdena i grupp 025 för att bilen skall skicka signal att dra startmotorn. Nu är juh dina värden "nollade" eftersom du startat en grundinställning så det blir mycket svårare att felsöka jämfört med om en grundis inte hade varit startad. Du kan kolla kopplingspositionen i grupp 013. Där finns ett är och ett bör värde. Den behöver inte vara uppe i börvärdet för att starta, utan det räcker att den är över värdena i grupp 025
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 06 Jul 2018 13:50

Stort tack!
Lokala VW handlaren hade hydraulolja hemma :) Ska hämta en flaska på vägen hem idag, sedan blir det hem och kolla nivån och fylla på efter behov. Återkommer med resultat från felsökningen :)


Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 07 Jul 2018 18:43

Nu har jag kikat lite mer på liket, vid koppling indragen ligger mätvärdet på 3.83V direkt när jag slagit på tändningen och kopplat upp. Sedan ökar det långsamt till över 4V.

Hydraulolje nivån var ok, eventuellt aningens för hög... sjukt suddigt att försöka se igenom plasten.

Startreläet (som på min bil var av typen 126) har jag haft ur och kollat, det fungerade men var lite "svetsat" på kontaktytorna och gav en liten resistans när det var slutet. rengjorde med 2000 sandpapper och elektronikrengöring, sedan var resistansen iaf inte mätbar med min multimeter. Det känns dock inte som att reläet drar när det sitter i bilen och jag vrider till startläget.

Både är och bör värdet för kopplingen i grupp 13 visar 99,6%, alltså exakt samma som mina värden i grupp 24.

I grupp 4 förstår jag det som att det är 5:e seffran från vänster i första fältet som skall visa "starting sequence active" den ändras inte, visar alltid inactive.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2204
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 275 times

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by lupobupo » 08 Jul 2018 01:15

BasJohan wrote:
07 Jul 2018 18:43
Startreläet (som på min bil var av typen 126) har jag haft ur och kollat, det fungerade men var lite "svetsat" på kontaktytorna och gav en liten resistans när det var slutet. rengjorde med 2000 sandpapper och elektronikrengöring, sedan var resistansen iaf inte mätbar med min multimeter. Det känns dock inte som att reläet drar när det sitter i bilen och jag vrider till startläget.

I grupp 4 förstår jag det som att det är 5:e seffran från vänster i första fältet som skall visa "starting sequence active" den ändras inte, visar alltid inactive.
Just det, det var den andra tråden om startproblem häromdagen som lurade mig. Visst brukar den vara märkt 126.

Men ok, det pekar juh på att signalen ifrån startnyckeln saknas.

Då skulle jag i nästa steg av felsökningen skruvat av kåpan runt tändningslåset och mätt på klämma 50 bak på tändningslåset. Nyckeln vriden i startläge (Den skall ha 12V där när nyckeln är i startposition och 0V annars). Denna kabeln går till växellådans databox (alltså ej direkt till reläet). Du kan också sätta 12V på klämma 50 och se om värdet då ändrar sig i VCDS (och ev startar, men inte säkert då du inte har kommit igenom grundinställningen)

Klämma 50 brukar ha en tunn gul/grön kabel om jag inte minns fel
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 08 Jul 2018 13:05

Klämma 50 (japp den är gul-grön) ger 12V när jag vrider på tändningen, bibehåller sina 12V när jag vrider till startläget. Är det korrekt? Vilken klämma är för startläget? Eller kanske tips på vart jag kan hitta schema över detta, så kan jag ju kolla själv ;)


Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 08 Jul 2018 13:37

Elsawin... påbörjat hämtning, med det var ju rätt stort, så det tar nog hela dagen...

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2204
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 275 times

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by lupobupo » 08 Jul 2018 14:45

BasJohan wrote:
08 Jul 2018 13:05
Klämma 50 (japp den är gul-grön) ger 12V när jag vrider på tändningen, bibehåller sina 12V när jag vrider till startläget. Är det korrekt? Vilken klämma är för startläget? Eller kanske tips på vart jag kan hitta schema över detta, så kan jag ju kolla själv ;)
Klämma 50 skall bara ha 12V när du vrider till startläget. Den skall inte ha 12V på med bara tändning på.. Detta är klämman för startläget.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 08 Jul 2018 14:52

Då ska jag göra ett försök att tjuvkoppla den :)


Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 08 Jul 2018 15:39

Pillade ur klämma 50 ur kontakten och kopplade till 12V, motorn hoppade igång! Så nu blir det till att kolla om det är blecket eller brytaren som är kass, sedan försöka få igenom grundis :D

Supertack gör fantastisk vägledning :)

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2000
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 119 times
Contact:

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by irover » 09 Jul 2018 11:09

Det är nog pinnen i låset som gått av.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 10 Jul 2018 20:00

Låscylindern såg hel ut, ny brytare beställd :)
Attachments
E3DFB537-DC1F-4157-ABF6-25F81057458C.jpeg
E3DFB537-DC1F-4157-ABF6-25F81057458C.jpeg (574.68 KiB) Viewed 355 times


Topic author
BasJohan
Skruvmejselputsare
Posts: 14
Joined: 23 May 2018 23:54
Stad:: Laholm
Bil: Lupo 3L -03
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Mitt första fel: startvägran

Post by BasJohan » 24 Aug 2018 21:13

Äntligen har jag fått tummen ur och rivit kåporna runt ratten. Kopplat in nya brytaren lite tillfälligt bredvid, efter det kunde jag göra färdigt grundisen! Kört till jobbet tre dagar utan problem :)

Nu ska jag bara få tid brytaren bak på tändningslåset så jag inte behöver starta med skruvmejsel :roll:

Post Reply