Varning - Topran låscylinder passar inte Lupo

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 44 times
Been thanked: 33 times

Varning - Topran låscylinder passar inte Lupo

Post by RiseAndShine » 10 Jun 2018 01:23

Jag beställde en komplett låscylinder som heter Topran 113 573 (med två "universalnycklar" och för vänster sida) och som enligt det säljande företagets sida, ska passa bl a samtliga Lupo. Förpackningen är märkt med 3B0837167G och delen (den silvriga nedan) passar inte till Lupo för den är alldeles för stor och klart annorlunda designad i jämförelse med originalet (den mörkaste nedan), och några cm går helt enkelt därför inte ens in. Så en varning för denna produkt, som finns på många ställen att köpa på nätet! Antagligen passar heller inte låscylindern för höger sida, med namnet Topran 113 574.

Topran låscylinder 1.jpg
Topran låscylinder 1.jpg (374.33 KiB) Viewed 458 times
Topran låscylinder 2.jpg
Topran låscylinder 2.jpg (163.61 KiB) Viewed 458 times
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 133 times
Been thanked: 156 times

Re: Varning - Topran låscylinder passar inte Lupo

Post by L3upo » 10 Jun 2018 09:39

Vad är det som hänt med originalet? Har ringen närmast pinnen spruckit?

Det finns reparationssatser att köpa med ringen, den inre korgen, pinnen och fjädern så att man laga den gamla och behålla originalnyckeln. Givet då att ryttarna inte fastnat utan nyckeln fortfarande går att vrida i cylindern.

Jag har gjort det på två Luposar och det blev som nytt efter samtidig demontering, rengöring och omfettning.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 10 Jun 2018 19:36

Originalet försökte jag laga med en lagningssats, men det misslyckades tyvärr. Dessutom ramlade de små metallblecken ut och jag kunde inte sätta tillbaka dem på rätt plats. Några lämpliga ersättningar till låscylindern kunde jag tyvärr inte hitta trots intensivt letande på nätet, så det fick bli en ny original (som gamla nyckeln passar till) från VW för 1 268 kr.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 16 Jun 2018 01:29

Uppdatering!

Autoteiledirekt tog hela 8 dagar på sig att svara på mitt ärende!

Företaget, alltså Autoteiledirekt (står Auto Doc paketet som produkterna kom i) vill, trots bildbevis, inte kännas av att det skulle vara fel produkt i lådan, utan de skyller på mig att det blivit fel, trots att jag kollat upp på alla möjliga sätt att just artikeln med OE-numret 3B0837167G ska passa min Lupo. Jag får skicka tillbaka delen och få pengarna tillbaka, men frakten för 180 kr som är mer än vad låscylindern är värd, får jag själv stå för. :x

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times

Post by irover » 16 Jun 2018 11:38

Det gäller att ha koll när man skickar efter från tyskland. Det är ofta inte lönt att skicka tillbaka pga de höga portokostnaderna som vi har i Sverige.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 17 Jun 2018 00:54

irover wrote:
16 Jun 2018 11:38
Det gäller att ha koll när man skickar efter från tyskland. Det är ofta inte lönt att skicka tillbaka pga de höga portokostnaderna som vi har i Sverige.

Ja, och att det kan vara felaktiga uppgifter vad gäller specifika delar till 3L på olika företagssidor, är ju allmänt känt vid det här laget. Men denna gång gällde det en del, alltså en komplett låscylinder, som ska passa till samtliga Lupo. Eller finns det olika till Lupo? I så fall är det mer än jag känner till.

Jag har lagt upp en recension av Autoteiledirekt på Trustpilot, så kanske att de kryper till korset och skickar mig en fraktsedel med gratis returfrakt. 8-)

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times

Post by irover » 17 Jun 2018 01:32

Men du är du säker den inte passar? Du måste ju lyfta ut handtaget innan du släpper i cylindern. Lite oklart på bild nr 2.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 29 Jun 2018 22:52

irover wrote:
17 Jun 2018 01:32
Men du är du säker den inte passar? Du måste ju lyfta ut handtaget innan du släpper i cylindern. Lite oklart på bild nr 2.

Nej, det är tvärstopp! För att få dit originalcylindern behöver man inte dra i handtaget.

Nu har jag fått fraktetikett från Autoteiledirekt för att gratis kunna skicka tillbaka låscylindern. Med posten hade det kostat mig 180 kr.

Jag har gjort ett filmklipp om den aktuella Topran låscylindern och det finns på Youtube.

Post Reply