3:ans växel

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Lupo_A2_3L
Skruvmejselputsare
Stad:: Södra Sandby
Bil: Lupo och A2 3L

3:ans växel

Post by Lupo_A2_3L » 06 Jun 2018 16:31

Hej alla,

Har drabbats av ett tråkigt problem med min A2:a. För några veckor sedan hoppade hundbenet av och fick bytas (tack vare hjälp från detta forum). Igår hände det igen och då tryckte jag bara dit det och provkörde som vanligt gick 1:an och 2:an bra sen rasslade det till och jag tänkte att det hoppade av igen. Så var ju tyvärr inte fallet utan det satt på plats. Tog en ny provtur efter en grundinställning som gick utan problem och upptäckte att det gick ock köra på alla växlar utom trean (dock gick trean och få i en gång). Är det treans gaffel som gått eller? Det rasslar till och går lite ojämnt (och rasslar) ett tag efter man hoppat över trean och kör på fyran. Får nog ta och ställa på Lupon och besiktiga den kommer dock sakna AC:n i sommarvärmen.

Tips och procedurer för att åtgärda felet emottages tacksamt.

mvh
Trött amatörmek

Topic author
Lupo_A2_3L
Skruvmejselputsare

Re: 3:ans växel

Post by Lupo_A2_3L » 06 Jun 2018 17:46

Hej igen,

Kort uppdatering 4:ans växel har också lagt av, felkoder nedan.

2 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent

Topic author
Lupo_A2_3L
Skruvmejselputsare

Post by Lupo_A2_3L » 06 Jun 2018 18:36

En fråga till: Lupon jag har har AYZ motor och a2:an har såklart ANY är det möjligt att använda Lupons hyfsat nya växellåda (utbyteslåda) på A2:an?

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 133 times
Been thanked: 156 times

Post by L3upo » 06 Jun 2018 22:10

Hej och välkommen.

Såvitt jag förstår så stämmer det du upplevt väldigt väl med exakt det jag råkade ut för på en av mina A2:or, alltså trasig växellådsgaffel.
Skorrande och problem att få i trean är typiska gaffelsymptom.
Jag körde den över 20 mil till en reparation gjorde det gradvis värre och när gaveln togs bort hade gaffeln gått rakt av.

Du kan alltså tömma lådan på olja och plocka gaveln. På min låda var växelföraren i mitten (3+4) helt lös.
Är den vara deformerad skall man kunna se det på att den inte ligger i nivå med de två andra i neutral.

Hur som helst är reparationen bara fyra moment:
1) Ta ur lådan
2) Öppna den och ersätt gaffeln
3) Montera tillbaka lådan
4) Gör grundinställning
:lol:

I ärlighetens namn erbjuder vart och ett av de fyra stegen tillfällen att strula till det men budskapet är hur som helst att lådan måste ur.
Jag bytte till en annan låda från en Lupo och jag tror att vilken som helst passar om man flyttar över hastighetsmätargivaren och fästet.

Topic author
Lupo_A2_3L
Skruvmejselputsare

Post by Lupo_A2_3L » 17 Jun 2018 11:10

Hej och tack för svaret, lite som jag misstänkte då. En gaffel verkar ju kosta en tusenlapp men om man inte gör jobbet själv (med alla de misstag man ka tänkas göra) så lär det bli en rätt dyr historia. Får tänka lite på saken och köra runt i Lupon (med kärvande vnt) så länge. Surt att jag precis beställt nya fjäderbenslager fram till a2:an. Ingen i skåne som älskar att plocka ur växellådor ur a2:or mot lägre kostnad än en verkstad?

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times

Post by irover » 17 Jun 2018 19:55

Finns en låda i en lupo som funkar bra på returbilen i malmö om du behöver för mindre pengar än en skiftgaffel om du plockar den själv.

Rätt mycket jobb att riva isär lådan. Då borde du kolla lager och synkringar oxo.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply