30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Här diskuteras allt möjligt.
Post Reply
User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 44 times
Been thanked: 33 times

30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by RiseAndShine » 06 Jun 2018 03:43

"44 förare körde för fort vid ett vägbygge och 30 av dem så fort att de förlorade körkortet.

Polisens trafikgrupp i Örebro genomförde en riktad kontroll under några timmar vid vägbygget i höjd med Kumla på E20, Ekeby. Under insatsen konstaterades att farten i genomsnitt var mycket hög. Totalt skrevs under insatsen 44 stycken böter gällande för hög hastighet. Av dessa 44 stycken var farten så pass hög att 30 stycken förlorade körkortet.

Det finns ett problem med för höga hastigheter vid vägbyggen/arbete på väg, där människor som arbetar dagligen riskerar sitt liv. Hastigheterna är många gånger alldeles för höga när fordon passerar dessa områden.

Om fler förare visar hänsyn och sänker hastigheten skulle många fler liv kunna räddas i trafiken."

Från https://polisen.se/aktuellt/nyheter/201 ... -vagbygge/

Någon som är förvånad över antalet som förlorade körkortet? Inte jag. :?
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2019
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times
Contact:

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by irover » 06 Jun 2018 10:13

Nä inte alls det finns ju inga påliser så det är bara att blåsa på.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1807
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 133 times
Been thanked: 156 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by L3upo » 07 Jun 2018 21:27

Med lite mer fakta i målet förefaller inte segern för Kling&Klang att vara fullt så heroisk:
"... med tanke på utformningen av vägarbetsområdet så var detta öppet mål för polisen att ”lyckas” med detta. Vägarbetet är ju uppdelat i två områden med nästan 1 km emellan och blir det ju tvåfiligt igen efter första området bort mot arbetsområde två."

Ett olämpligt utformat arbetsområde alltså som är som gjort för missförstånd. Med tanke på att det är vanligt att arbeten bara "tar slut" när det blir tvåfiligt så skall man nog inte vara för stöddig.

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 44 times
Been thanked: 33 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by RiseAndShine » 08 Jun 2018 00:43

Sist jag kollade var det skyltad hastighet som gällde. Vem är det som ansvarar för att köra i rätt hastighet om inte fordonsföraren själv? Det finns inget som tyder på att den aktuella sträckan skulle varit felskyltad.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1807
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 133 times
Been thanked: 156 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by L3upo » 08 Jun 2018 05:39

Detta är vad jag skrev:

"Med lite mer fakta i målet förefaller inte segern för Kling&Klang att vara fullt så heroisk:
"... med tanke på utformningen av vägarbetsområdet så var detta öppet mål för polisen att ”lyckas” med detta. Vägarbetet är ju uppdelat i två områden med nästan 1 km emellan och blir det ju tvåfiligt igen efter första området bort mot arbetsområde två."

Ett olämpligt utformat arbetsområde alltså som är som gjort för missförstånd. Med tanke på att det är vanligt att arbeten bara "tar slut" när det blir tvåfiligt så skall man nog inte vara för stöddig."

Det finns hur mycket vägarbeten som helst som skyltas ner en kort sträcka men som aldrig skyltas upp igen för att bara rinna ut i sanden när konerna tar slut.
.
Även om en och annan petimeter säkert får för sig att sänkningen gäller till nästa stad så begriper förnuftigt folk att så inte är avsikten.

Ordet missförstånd betyder att man (i det här fallet många) kan ha missuppfattat situationen och råkar agera felaktigt.
Det kan vara bra att förtydliga det så att alla här förstår.


Re-cycle
Oljenisse
Posts: 184
Joined: 28 Jan 2015 13:05
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by Re-cycle » 08 Jun 2018 09:37

Bara att gratulera de som tolkade skyltningen bokstavligt och verkligen körde omotiverat långsamt fram till nästa bygge. Känns säkert fantastiskt för dem att äntligen 'få rätt'. Trist dock för dem som straffades hårt utan att egentligen ha utsatt någon för trafikfara.
Trevligt också för polisen att få in en massa pengar, vilket tyvärr verkar vara huvudsyftet när de sätter upp kontroller. Det sker ju nästan undantagslöst på platser där skyltningen är tveksam snarare än de känsliga trafikmiljöer som hade behövt skyddas mot de busar som trots allt finns i trafiken.

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 44 times
Been thanked: 33 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by RiseAndShine » 08 Jun 2018 23:36

Det skulle varit intressant att se en skiss på hur vägbygget såg ut och hur det var skyltat. Frågan är hur hög hastighet det var skyltat med till nästa vägbygge närmare 1 km längre bort. Kan tänka mig att det var 50-70 km/ tim. som gällde på mellansträckan, så för att bli av med körkortet måste man ha kört minst 31 km/ tim. för fort, alltså 81-101 km/ tim. Samtidigt finns det inget som säger var polisen stod med fartkamera, för det kunde mycket väl varit precis strax innan nästa bygge.

Det var ett aktivt pågående vägarbete där den aktuella dagen, när polisen var där och hela området verkar ha klassats som vägarbete och då kan det ju förekomma både arbetsfordon och personal var som helst.

Re-cycle - det här vägarbetet verkar ha varit just det som du beskriver som "känsliga trafikmiljöer som hade behövt skyddas mot de busar som trots allt finns i trafiken".
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1807
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 133 times
Been thanked: 156 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by L3upo » 09 Jun 2018 06:00

Här spekuleras det friskt noterar jag.
Skadeglädje är inte något särskilt respektabelt karaktärsdrag men inte heller särskilt överraskande.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1807
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 133 times
Been thanked: 156 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by L3upo » 09 Jun 2018 06:45

Bland de 1000 kraxande skadeglada fann jag följande vittnesmål från en som faktiskt var där...

"Bra, fast just här är det ingen fara för vägarbetarna då arbetena pågår på en helt avstängd körbana och hela mittremsan skiljer dom från bilarna.
Tycker att skyltningen är otydlig och förvirring uppstår, dom som inte åkt där tidigare skulle kunna bli lätta ”offer” för fartkameran."

Andra beskriver mellansräckan som 1,5 km vanlig dubbelsidig väg utan vare sig skyltar eller andra tecken på att det inte var över och jämförelser med fiske i fiskodling förekommer.
Någon hävdade t o m att skyltning ställdes dit EFTER att Kling&Klang trålat klart på den tvåfiliga delen.

Om detta stämmer så är nog sista ordet inte sagt i ärendet...
FB_IMG_1528519701174.jpg
FB_IMG_1528519701174.jpg (34.65 KiB) Viewed 829 times

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2019
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times
Contact:

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by irover » 09 Jun 2018 17:00

Trålande polisarbete!
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 44 times
Been thanked: 33 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by RiseAndShine » 10 Jun 2018 06:17

L3upo wrote:
09 Jun 2018 06:00
Här spekuleras det friskt noterar jag.
Skadeglädje är inte något särskilt respektabelt karaktärsdrag men inte heller särskilt överraskande.

Att jag startade tråden om denna händelse beror först och främst på att jag undrar kort och gott hur folk egentligen kör och på vilken på nivå uppmärksamheten ligger på. Men är det så att de personer som åkt dit är missnöjda med skyltning och utformning av området i detta fall, är det väl bara att överklaga och hoppas på det bästa.

Sen kan många av de fordonsförare som stoppats av polisen haft symtom på "bråttomsjukan" som grundar sig i tanken att det är JAG som ska fram och andra minsann ska flytta på sig, och detta får till resultat att man får tunnelseende och då är skyltar, hålla rätt hastighet och avstånd och risktänkande i allmänhet det sista som det läggs någon vikt vid. På främst motorväg och motortrafikleder, tycker jag det i det närmaste råder anarki nu för tiden, alltså att fordonsförare ofta kör precis som de själva önskar, utan att ta hänsyn till sin omgivning.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1807
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 133 times
Been thanked: 156 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by L3upo » 10 Jun 2018 07:56

Dom höga hästarna är värst, fallet blir våldsamt och forumet vänder artigt bort blicken för att i någon mån minska förnedringen som oåterkalleligen uppstår vid den brutala kollisionen med marken.

Själv har jag kört Sveriges mest trafikerade motorväg inklusive den sexfiliga Essingeleden flera gånger i veckan med någon måttligt motoriserad snålis och tycker nog att de allra flesta löser sin uppgift rätt bra trots oräkneliga vägarbeten dygnets alla timmar..

I situationer där "alla" plötsligt gör fel beror det vanligen inte på att alla pendlare plötsligt utvecklat narcisistiska personlighetsdrag utan på otydlighet i vägmiljön.

Det finns trovärdiga vittnesmål på att så var fallet här, d v s att vanliga hyggliga bilister ökat till ordinarie fart 110 när det släpptes tillbaka i ordinarie, ej avspärrade eller skyltade tvåfiliga körfält eftersom de helt enkelt på goda grunder uppfattade att avspärrningar var slut.

Att fartbegränsningen tlll 70 fortfarande gällde hade man enkelt kunna påminna om med en skylt efter återföring till rätt körfält men då valde polisen en garanterat pinnsamlande åtgärd för att hjälpa upp sitt skamfilade rykte. Allt enligt personer som faktiskt var på platsen.

Hoppas det besvarar frågor om hur "folk" egentligen kör.

Lite sorgligt att se hur självgodheten sprider sig bland den blodtörstande publiken, även i maratontråden på Örebropolisens Fb-sida.

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 44 times
Been thanked: 33 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by RiseAndShine » 10 Jun 2018 22:25

Jag hade från första början inte mer information om den aktuella händelsen än artikeln från polisen. Nu har det dock kommit fram mer information, men i slutändan är det ändå en juridisk fråga, så det är med andra ord inte säkert att några klagande fordonsföraren får tillbaka körkortet. På tal om att sitta på höga hästar, blir det märkligt när någon är tvärsäker på att det är polisen som gjort helt fel och tar de körkortslösa i oreserverat försvar.

Men som sagt finns ju möjligheten att överklaga om man tycker att man blivit orättvist bedömd av polisen.

När jag skriver frågande hur folk egentligen kör, är det även i största allmänhet. Ju mer man är i trafiken desto mer felbeteende och risktagande av andra hinner man se förutsatt att man är uppmärksam. Det är trots allt människan själv, alltså föraren som är orsak till de allra flesta olyckor.

För övrigt har jag aldrig påstått att jag själv alltid skulle vara utan fel och brister i trafiken.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts


mateks
Skruvkunnig
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 31 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by mateks » 10 Jun 2018 22:37

Tycker dom borde satsa mer på körbéende än att vara så nitiska på just hastighet. Fast hastighet är ju så klart enkelt att sätta dit en på...

För egen del så hjälper det ju inte att sitta och klaga. Bästa är att köra så bra man kan själv, göra som man fått lära sig när man åker tvåhjuling, att låtsas som att man är osynligt samt framförallt hålla avstånd.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1807
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 133 times
Been thanked: 156 times

Re: 30 förare förlorade körkortet vid vägbygge

Post by L3upo » 10 Jun 2018 23:19

Det finns massor av sätt som polisen kan ta fast folk genom att de lurats att bete sig fel av vilseledande skyltning.

Rent juridiskt kan polisen ha rätt i sak men det gör inte de drabbade varken till fartdårar, egoister eller drabbade av bråttomsjuka.
Massor av vägarbeten utan avslutande skyltning ger polisen möjlighet att bötfälla bilar ett par mil bort på motorvägen så länge det inte varit någon av- eller påfart däremellan. Juridiskt korrekt, moraliskt tveksamt men framför allt rätt meningslöst ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Pinnjakten är dock rätt välkänd såväl inom som utom polisväsendet och får de chansen att fiska i fiskodlingen tar de väl chansen.

Första tecknet på att något inte står rätt till är när "nästan alla" verkar ha tappat förståndet. Det är mycket sällan så det fungerar i verkligheten och då finns det skäl att titta noggrannare på förutsättningarna.

Problemet förvärras av att ingen kan bevisa hur skyltarna såg ut just när man passerade eftersom de flyttas kontinuerligt och ibland t o m består av displayer som sitter på rullande fordon. Rättsäkerheten är avgjort lägre än vid fast ordinarie skyltning som går att anföra vid överklagan.
Speciellt gäller detta vid rullande arbeten som t ex röjning av slänter då TMA-bilen kan visa nedsatt hastighet utan att någon annan del av karavanen visar återgång till normal hastighet.

Post Reply