Spärren till växelspaken spökar

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
LLL
Skruvmejselputsare
Stad:: Lule
Bil: 3l lupo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Spärren till växelspaken spökar

Post by LLL » 17 May 2018 17:59

Hallå! Med tändningen på och bromsen nedtryckt så slår "spärren" för att kunna lägga i backen på och av slumpmässigt. Antar att det är anledningen att jag inte kan köra längre än några meter?
Kan det vara bromsljuskontakten?

turboblondie
Oljenisse
Stad:: Kristianstad
Bil: 3l 2000
Been thanked: 6 times

Re: Spärren till växelspaken spökar

Post by turboblondie » 17 May 2018 18:50

Sitter en vajer från tändlåset ner till spaken som spärrar men tror inte den beter sig så men kanske värt att kolla

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 276 times

Post by lupobupo » 17 May 2018 23:14

Bromsljuskontakten är väl absolut en het kandidat. antar att den "gröna foten" blinkar i samma takt?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
LLL
Skruvmejselputsare

Post by LLL » 21 May 2018 06:54

Svårt att säga om den gröna foten blinkar, då det även sker i D läge när jag kör. Jag börjar misstänka att det kan vara själva låset (plast saken kring spaken) i sig som har något glapp eller kortis, ska kolla upp saken i veckan.

Topic author
LLL
Skruvmejselputsare

Post by LLL » 06 Sep 2018 08:13

Uppdatering: Sedan sist så försvann helt plötsligt problemet. Nu är det tillbaka, och jag kan tillägga att spärren "klickar" (aktiveras och avaktiveras) medans man kör i D och tiptronic läge. När detta sker vid ex en korsning så har bilen stora problem att hitta dragläge och hoppar fram.. Kan med säkerhet säga att den "gröna foten" inte blinkar.

Finns det något att logga i VCDS som kanske kan avslöja vad som strular?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 06 Sep 2018 10:32

LLL wrote:
06 Sep 2018 08:13
Uppdatering: Sedan sist så försvann helt plötsligt problemet. Nu är det tillbaka, och jag kan tillägga att spärren "klickar" (aktiveras och avaktiveras) medans man kör i D och tiptronic läge. När detta sker vid ex en korsning så har bilen stora problem att hitta dragläge och hoppar fram.. Kan med säkerhet säga att den "gröna foten" inte blinkar.

Eftersom det inte är i S läge så kommer aldrig den gröna foten tändas oavsett fel. Tvivlar dock på bromsljuskontakten efter den ytterligare informationen, men den går juh att kolla genom att logga i VCDS, motor, mätvärden, grupp 006 fält 2

Du får inga felkoder efter den betett sig illa? Varken på motor eller växellådan?

Kan det vara så att nyckelbrytaren är kass så att bilen faktiskt tror du stänger av bilen korta korta stunder? Isf borde du få en indikation genom att logga växellåda, mätvärden, grupp 013. I fält 1 så står spänningen ifrån klämma 15 (spänning från tändningslåset).Ifall värdet fladdrar ner så har du juh något att utgå ifrån.

Under samma loggning så kan du juh även kika i fält 3 och 4 när den har svårt med dragläget som du säger. Där säger den vad den försöker göra med kopplingen och vad den tror att den lyckas med (kopplingsposition är/bör)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
LLL
Skruvmejselputsare

Post by LLL » 06 Sep 2018 21:23

lupobupo wrote:
06 Sep 2018 10:32
LLL wrote:
06 Sep 2018 08:13

Eftersom det inte är i S läge så kommer aldrig den gröna foten tändas oavsett fel. Tvivlar dock på bromsljuskontakten efter den ytterligare informationen, men den går juh att kolla genom att logga i VCDS, motor, mätvärden, grupp 006 fält 2

Du får inga felkoder efter den betett sig illa? Varken på motor eller växellådan?

Kan det vara så att nyckelbrytaren är kass så att bilen faktiskt tror du stänger av bilen korta korta stunder? Isf borde du få en indikation genom att logga växellåda, mätvärden, grupp 013. I fält 1 så står spänningen ifrån klämma 15 (spänning från tändningslåset).Ifall värdet fladdrar ner så har du juh något att utgå ifrån.

Under samma loggning så kan du juh även kika i fält 3 och 4 när den har svårt med dragläget som du säger. Där säger den vad den försöker göra med kopplingen och vad den tror att den lyckas med (kopplingsposition är/bör)
Har loggat nu en sväng och jag fick inga felkoder på motor och växellåda. Här finns en plot: https://plot.ly/~LLL/1/
Den ryckte kraftigt under denna testrunda, spänningen ser väl okej ut? Noterade inget konstigt med bromsljuskontakten i vcds

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 07 Sep 2018 00:28

LLL wrote:
06 Sep 2018 21:23
Har loggat nu en sväng och jag fick inga felkoder på motor och växellåda. Här finns en plot: https://plot.ly/~LLL/1/
Den ryckte kraftigt under denna testrunda, spänningen ser väl okej ut? Noterade inget konstigt med bromsljuskontakten i vcds
Ser väldigt normalt ut. Höll det på att klicka osv nu också? Eller var det bara att den ryckte nu?

Topic author
LLL
Skruvmejselputsare

Post by LLL » 07 Sep 2018 09:45

Den klickade under hela plottningen. Kollade lite i SSP-221, kan det vara någon av mikrobrytarna till växelspaken som momentant tror att den är i N eller p? Tänker på F258 och F259.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times

Post by irover » 07 Sep 2018 11:51

Kan ju vara fukt nere i spaken som ställer till det. Har du stopläget rakt fram eller åt vänster?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 07 Sep 2018 12:01

LLL wrote:
07 Sep 2018 09:45
Den klickade under hela plottningen. Kollade lite i SSP-221, kan det vara någon av mikrobrytarna till växelspaken som momentant tror att den är i N eller p? Tänker på F258 och F259.
Jag minns ifrån ett annat inlägg du skrev att du hade en 'Lupo 3L av årsmodell 2005? Stämmer det? De konstruerade nämligen om spakstället internt ganska rejält när de gjorde om till varianten med STOP åt vänster. J587 introducerades, vilken gör att kommunikationen med växellådsstyrenheten går via canbus istället och det mesta mekaniska gjordes om. Så det är mycket i SSPn som inte riktigt stämmer med din bil (angående spakstället). Om jag inte minns helt galet så saknas de brytarna helt i den nya varianten.

Jag tror fortfarande på någon form av strömförsörjningsproblem.

Topic author
LLL
Skruvmejselputsare

Post by LLL » 07 Sep 2018 12:13

lupobupo wrote:
07 Sep 2018 12:01
Jag minns ifrån ett annat inlägg du skrev att du hade en 'Lupo 3L av årsmodell 2005? Stämmer det? De konstruerade nämligen om spakstället internt ganska rejält när de gjorde om till varianten med STOP åt vänster. J587 introducerades, vilken gör att kommunikationen med växellådsstyrenheten går via canbus istället och det mesta mekaniska gjordes om. Så det är mycket i SSPn som inte riktigt stämmer med din bil (angående spakstället). Om jag inte minns helt galet så saknas de brytarna helt i den nya varianten.

Jag tror fortfarande på någon form av strömförsörjningsproblem.
Ja det stämmer, den är från 2005.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times

Post by irover » 07 Sep 2018 23:59

På den sena spaken med canbus har den även inbyggd felsökning och den lägger upp felkoder för olika saker som pajar. Varför du inte har felkod på solenoiden vet jag inte riktigt. Däremot är allting mer miniatyriserat och känsligare för fukt och smuts än den gamla spaken.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
LLL
Skruvmejselputsare

Post by LLL » 11 Sep 2018 08:52

irover wrote:
07 Sep 2018 23:59
På den sena spaken med canbus har den även inbyggd felsökning och den lägger upp felkoder för olika saker som pajar. Varför du inte har felkod på solenoiden vet jag inte riktigt. Däremot är allting mer miniatyriserat och känsligare för fukt och smuts än den gamla spaken.
Monterade ner mittkonsolen och det var väldigt smuligt och skitigt kring spakstället. Blåste ur och torkade sedan några timmar med en kupévärmare, har sedan dess inte haft några problem.

Tack för hjälpen :)

Post Reply