Audi A2 Evolution

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1834
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 138 times
Been thanked: 160 times

Audi A2 Evolution

Post by L3upo » 14 May 2018 21:16

Lika som parallelltråden om Lupo 3L, https://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtop ... 676#p15676,
hur har Audi A2 1.2TDI utvecklats över de 6 (5?) åren den såldes?

Vilka år fanns servo och klimator? När var det standard?
Tidiga kan ha speldosor med kassett-spelare men när var vad standard?
Tankstorlekarna, vilka år var var vilken storlek standard?

Versioner och skillnad på programvara? Karaktäristik?
Annat som ändrades mellan åren?


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 61
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 40 times
Been thanked: 5 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by Freeburner » 14 May 2018 21:36

Har en 2001, A2
finns servo, klima, en tidig speldosa med kassett, naturligtvis kodad.
Var kanske dumt att riva ur den....
Har 20 liter tank,
Kan inte svara på hur mjukvaran har omformats eller ändrats, vet bara att de finns olika versioner inbyggt i systemet.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1834
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 138 times
Been thanked: 160 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by L3upo » 14 May 2018 21:44

Freeburner wrote:
14 May 2018 21:36
Har en 2001, A2
finns servo, klima, en tidig speldosa med kassett, naturligtvis kodad.
Var kanske dumt att riva ur den....
Har 20 liter tank,
Kan inte svara på hur mjukvaran har omformats eller ändrats, vet bara att de finns olika versioner inbyggt i systemet.
Jag tror att kassettvarianten har cd-växlaringång som går att göra AUX -> blåtand av enligt vad jag sett på DuTuben och ljudet är det väl inget större fel på? Egentligen är väl CD och kassett ungefär lika ointressanta 2018? Jag kör enbart radio på någon variant av aux/BT i mina fem snålisar.


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 61
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 40 times
Been thanked: 5 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by Freeburner » 14 May 2018 21:54

Kör man mycket så fördrar jag oxå radio, då man kan nås av snabb information.
Ljudet är helt ålrajt.;)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1834
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 138 times
Been thanked: 160 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by L3upo » 14 May 2018 21:58

Freeburner wrote:
14 May 2018 21:54
Kör man mycket så fördrar jag oxå radio, då man kan nås av snabb information.
Ljudet är helt ålrajt.;)
Jag svamlade nog till orden där.
Radio eller BT via AUX. Kör jag t ex Waze och gröna appen så får man ju notifieringarna i musiken.


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 61
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 40 times
Been thanked: 5 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by Freeburner » 14 May 2018 22:11

Du r förlåten gå i frid.;)
Nog ingen som hade noterat det...
Bra tips med waze.;)


Sunebralla
Domkraftsansvarig
Posts: 30
Joined: 03 Jul 2016 21:50
Stad:: Varberg
Bil: A2 1.4 TDI 90hk
Has thanked: 4 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by Sunebralla » 23 May 2018 10:10

Köpte en aux-in adapter från firman med det lite ofördelaktiga namnet cum-cartec. Behövde byta ut iso-kontakten till en delad kontakt som finns att köpa hos Kjelleman. Simulerar en cd-växlare. Funkar mkt bra.

Men jag spelar framförallt kassettband. Mycket bättre ljud än vad man minns och väldigt skönt opraktiskt :D. Inspelat på ett bra däck, typ II eller IV kassett, med dolby B, låter det toppen.

.s

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2042
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by irover » 23 May 2018 12:06

Kassett är Najs! :mrgreen:
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 430
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 40 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by perA2 » 05 Jun 2018 16:58

irover wrote:
23 May 2018 12:06
Kassett är Najs! :mrgreen:
Å det spelades bättre musik på Gunnar Nordahls tid! ....eller vänta nu....

/PerA2

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2042
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by irover » 06 Jun 2018 10:16

---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 271
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 19 times
Been thanked: 31 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by mateks » 07 Jun 2018 00:20

Kassett-radion är ju lite coolt. Bilen som fortfarande är före sin tid och sedan sitter det är stenålders-musikspelare som var en bra bit efter sin tid. :lol:

Ett par detaljer som har skiljt mellan snålaudin som byggdes 2001 och bensinaudin 2002...

2001 har gummi-lister runt strålkastarna medan 2002 har nättare varianter med inbyggd plast som gör dom mindre fladdriga och bättre passform. Strålkastarna skiljer lite för listerna men går att slipa bort ett par styrklackar på strålkastarna och limma istället.

Annorlunda skum-inrede till verktygen i bagage-utrymmet. Skummet i 2001 är uppdelat i två sektioner och verktygen ligger lite annorlunda mot 2002. 2002 har skummet utskuret för att kunna lossa batteriet utan att ta bort skummet.



2001 har bränslefilter utan insats medan senare årsmodeller (vet ej när det kom) har bränslefilter med insats.

2001 har bandet som håller tanken i stål. Blev senare utbytt till aluminium (vet ej när).

2004 kom den räfflade grillen.


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 61
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 40 times
Been thanked: 5 times

Re: Audi A2 Evolution

Post by Freeburner » 14 Sep 2018 22:40

Aut översatt/Tyska/google/ copy and paste.

2/00

Ny introduktion av A2 med 1,4-liters fyrcylindrig bensinmotor (55 kW / 75 hk), aluminiumkropp,
Bumper nästan helt integrerad i kroppen,
ESP och bakpolare som standard,
Olje- och vattenstyrning genom separat vikning av frontgallret (servicemodul)
9/00

Introduktion av den 1,4-liters trecylindrig diesel med 55 kW / 75 hk.
1,6

Introduktion av tre-liters A2, TDI trecylindrig med 1,2-liters förskjutning (45 kW / 61 hk), emissionsklass D4,
Aerotwin torkare
Klimatpanelen och olika andra paneler (radio / sat nav) är belagda med svart mjuk färg (det ser inte så mörkt ut som den släta svarta plasten som fanns före och Softack har nackdelen med att peeling off).
2,5

Reviderat chassi,
Elvärmare
2002/06/14

Ny bensinmotor som direktinsprutning (FSI) med 1,6-liters fyrcylindrig, 81 kW / 110 hk
2,7

Från och med nu är modellerna A2 1.4 och 1.4 TDI utrustade med en tank förstorad till 42 liter. Det teoretiska intervallet ökar därigenom betydligt och är till exempel cirka 1000 kilometer i TDI. Den nya A2 1.6 FSI har utrustats med denna tank sedan lanseringen den 14 juni 2002.

Å andra sidan kan A2 1.2 TDI med tre liter varianten välja en bränsletank som har förstorats med en imponerande 13 liter till 34 liter utan extra kostnad. Detta gör att ett avstånd på mer än 1100 kilometer kan slutföras utan tankning.

Optiska accenter kompletteras med ett extra 16-tums gjutet aluminiumhjul i en attraktiv 5-arm design. Tilläggsavgiften är 895, - Euro.

Det frivilliga utrustningsprogrammet innehåller nu en borttagbar trailerbilaga. Till priset av 660, - Euro, är det tillgängligt för alla motorer från 55 kW.

Också nya för dessa varianter är inställningen för avstängning. Chassit reviderades i sin röst med presentationen av den första Audi bensin direktinjektionsmotor A2 1.6 FSI. Den nya designen är sportig och spänd och erbjuder hög kördynamik kombinerad med god komfort för längre avstånd.
2,12

Uppgradering genom livsstilskoncept "färgstorm": nya färger, bättre utrustning
01.09.2003

Från och med nu kommer Audi A2 1.4 TDI med 55 kW / 75 hk att falla under den strikta europeiska utsläppsnormen EU4. För kunden två gånger så behaglig: Han drar nytta av en skattefördel upp till 614, - € och oförändrat grundpris på 18 300, - €.

Det innebär att hela A2-modellserien redan uppfyller de strängaste utsläppsgränserna, som endast blir obligatoriska för nyregistrerade fordon från 01.01.05.

Mycket detaljer på motor- och högtryckssprutningssystem gör det möjligt att göra detta. Avgasrecirkulationen är nu elektriskt styrd, effektiviteten av EGR-kylning har förbättrats avsevärt. En kartstyrd parkeringsflik i inloppsröret hjälper till att bilda blandning.

Hela pumpdysans injektion modifierades i detalj och trycknivån ökade ytterligare. Den omjusterade motorkontrollen med EOBD (European Onboard Diagnostics) och avlägsnande förinjektion samt den ökade precisionen av injektionselementen har ett positivt inflytande på utsläpp och akustik.

Skyddsåtgärder på insugningsröret och cylinderblocket fullbordar den omfattande revisionen av den kraftfulla enheten. Resultat: Trecylinderns ljudkomfort förbättras också avsevärt.
Omvandling 1.4 TDI 75 HP till EU4 (motornummer BHC000001) Elgasreglage, modifierad pumpdysenhet med bland annat högre tryck. Bredare timingbälten med byteintervaller på 120 tkm istället för 90 tkm redskap reviderad (större nitar) och med bytesdagar istället för rep. Suspensionen ändrats framåt. Men bara små saker som. Propelleraxeln är inte längre utrustad med plåtmuttrar, men med tolv-sexmuttrar. Sensorn för servostyrning är utelämnad och överförs av styrvinkel avsändaren -G85 - och många andra mindre detaljer är knappast märkbara.
10.10.2003

Facelift (Rib Grill), Införande av 1,4-liters trecylindrig diesel med 66kW / 90 hk

Post Reply