L3upos tredje A2

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 59 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos tredje A2

Post by RiseAndShine » 04 May 2019 05:37

L3upo wrote:
03 May 2019 05:35
Du ser väl vattenflaskan på instrumentbrädan fylld med ekologisk närproducerat snålvatten med lätt smak av Hbtq-certifierade smultron varsamt plockade av lådcyklistet klädda i basthjälm och ekologiska yllekläder.
Nja, jag tycker det ser ut som en flaska från företaget som säger "Det är något med hälsokällan i Bergslagen" i reklamen. Inget fel med det för ibland när mitt hemmafiltrerade kranvatten från Vättern tagit slut i bilen, köper jag också flaskvatten, även om miljösamvetet kan gnaga lite. Men gott är det oftast!

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Post by L3upo » 04 May 2019 08:03

RiseAndShine wrote:
04 May 2019 05:37
L3upo wrote:
03 May 2019 05:35
Du ser väl vattenflaskan på instrumentbrädan fylld med ekologisk närproducerat snålvatten med lätt smak av Hbtq-certifierade smultron varsamt plockade av lådcyklistet klädda i basthjälm och ekologiska yllekläder.
Nja, jag tycker det ser ut som en flaska från företaget som säger "Det är något med hälsokällan i Bergslagen" i reklamen. Inget fel med det för ibland när mitt hemmafiltrerade kranvatten från Vättern tagit slut i bilen, köper jag också flaskvatten, även om miljösamvetet kan gnaga lite. Men gott är det oftast!
Tvärtom. Flaskan har jag ärvt i tredje hand av en skolstrejkande aktivist som hittat den i ett floddelta i Vietnam och jag fyller den med egenproducerst vatten från min handborrade 180-metersbrunn under överinseende av en avhoppad närboende riksdagsman som lämnat (mp) för att de är för normala (!) .Därmed hsr de ljuva dropparna marinerats i tredje gradens klimatångest, godkänts av Bo Thorén samt klarar Gretismens sjunde budord om den dödliga koldioxiden genom att vara sunkigt icke-kolsyrat.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 05 May 2019 05:47

Tänk på att lämna flaskan på en återvinningstation när och om den har gjort sitt, så den återgår till det eviga kretsloppet och kan bli till en ny flaska för en annan törstande världsmedborgare. Hamnar den, alltså PET-flaskan, i naturen tar det 450 år innan den bryts ned (mikroplastpartiklar finns dock kvar). Så att begrava den i vigd jord, att slänga den i havet som en form av en sjömansbegravning eller att ställa den i hyllan som minne, är därför inte att tänka på. :P

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 05 May 2019 08:22

RiseAndShine wrote:
05 May 2019 05:47
Tänk på att lämna flaskan på en återvinningstation när och om den har gjort sitt, så den återgår till det eviga kretsloppet och kan bli till en ny flaska för en annan törstande världsmedborgare. Hamnar den, alltså PET-flaskan, i naturen tar det 450 år innan den bryts ned (mikroplastpartiklar finns dock kvar). Så att begrava den i vigd jord, att slänga den i havet som en form av en sjömansbegravning eller att ställa den i hyllan som minne, är därför inte att tänka på. :P
Den skall gå i arv till mina barnbarnbarnbarnsbarn som världens av kol&plastfobiker mest omskrivna kärl.
... eller så eldar jag bara upp skiten nästa gång jag har för mycket spillolja stående. Det är ju enklast 8-)

Cabbe
Skruvkunnig
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 129 times
Been thanked: 33 times

Post by Cabbe » 05 May 2019 08:40

Rolig morgonläsning!!

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 153 times

Post by irover » 05 May 2019 14:02

Heldingt
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Post by perA2 » 05 May 2019 22:01

L3upo wrote:
02 May 2019 21:15
Plötsligt tilldrog sig händelserna utanför vägkrogen uppmärksamhet, blickar vändes och samtal avstannade bland batteribilisterna.
DSC_5027.jpg
Det hastiga avbrottet i snabbmatexcessen lade sig lika snabbt som det startat när den lille gråa krabatbilen startade och åkte vidare.
Det var ju halv tank kvar, nästan 100kWh grön energi och inte dags att ladda på mååånga mil. :lol:
"-He's gonna do it! My God he's gonna do it! HIHIHIHIHIHI...."

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 06 May 2019 05:59

L3upo wrote:
05 May 2019 08:22
... eller så eldar jag bara upp skiten nästa gång jag har för mycket spillolja stående. Det är ju enklast 8-)
Nej, nej detta slut kan du inte ge din, enligt egen utsago, smått episka PET-flaska! Det finns även ljus i mörkret och Den gyllene medelvägen, heter nämligen Pantamera! Alltså föreslår jag att du pantar flaskan och erhåller en hel krona tillbaka. Får jag bjuda på stor inspiration från Rolandz?! För ytterligare stöd och hjälp, se https://pantamera.nu/

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 06 May 2019 06:28

RiseAndShine wrote:
06 May 2019 05:59
L3upo wrote:
05 May 2019 08:22
Nej, nej detta slut kan du inte ge din, enligt egen utsago, smått episka PET-flaska! Det finns även ljus i mörkret och Den gyllene medelvägen, heter nämligen Pantamera! Alltså föreslår jag att du pantar flaskan och erhåller en hel krona tillbaka. Får jag bjuda på stor inspiration från Rolandz?! För ytterligare stöd och hjälp, se https://pantamera.nu/

MIn livstilscoach har gett mig rådet att aldrig aldrig aldrig ta en musikgrupp som slutar på z på allvar så nej, det åker i kaminen i stället när den är klar med sitt värv. Synd för övrigt att min projekttråd grisades ner med meningslösa predikningar så att jag måste starta en ny men det var kanske ingen överraskning ändå.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 06 May 2019 22:51

Nu var det ju inte helt OT med flaskan för även att ta hand om och fixa till en gammal bil, handlar om att ta till vara på begränsade resurser och göra vettigast möjliga med dem. För oss som inte följt denna tråd får L3upo gärna göra en kort sammanfattning av projektet med sin Audi A2 3L.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 20 May 2019 08:43

På väg att fullborda det elfte varvet kring ekvatorn fick L3upos tredje A2:a för sig att krångla lite med bromseriet.
Sjunkande pedal rapporterades från av medlemmarna i bilpoolen och bilen kissade på sig från vänster bakhjul.

Bilpool is da' shit för övrigt, vi är så förtjusta att vi skaffat en alldeles egen. :lol:

När jag plockade av trumman var det inte cylindern som sprungit läck utan bakre backen som hoppat över klacken på kolven och lagt sig innanför varvid kolven gått för långt ut. Backen har alltså kantrat en aning vilket man nog bör gå till botten med innan jag åker vidare.

Tyvärr blev det inga bilder men ni har ju alla målande fantasi så ni fattar nog.

Lite tankegodis för den som vill spekulera:
Glidbeslagen fanns kvar även om den översta var tunn och lite sliten.
Backarna har gott om friktionsmaterial kvar och är inte snedslitna. Lite repor har dom men inget allvarligt.
Trummorna ser inte snedslitna ut med snabba-flukt-metoden men jag har inte mätt upp dom exakt ännu. (ståltrummor)
Klacken på kolven var vänd så för att backen inte skall kunna glida innanför (men det gick uppenbarligen sådär).
Besiktningen vid årsskiftet visade godkända och jämna bakbromsar.
Handbromsvajern är skadad i höljet och kärvar något men bromsen ligger inte an när man börjar köra.

Jag tänker prova att göra rent grejorna, byta vajern, sätta nya glidbeslag, smörja dom (tack till den som tackas bör ;) ) och montera ihop alltsammans.

Åt vilket håll skall klacken på kolven vändas? Skall den hålla backen "innanför" eller "utanför" kolven? Så som det satt var klacken närmast skölden. Jag har fått motstridiga råd.
Vad är bäst att tvätta av backarna med? jag har kört med Bräkleen men är osäker på hur djupt man kommer även om det ser bra ut på ytan.

Jag skall även mäta lite på bromsskölden och se att den inte skevar liksom kolla att trummorna har samma diameter längst ut som vid innerkanten.

Andra tips eller erfarenheter?

lipton
Garagesuppliant
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 127 times
Been thanked: 57 times

Post by lipton » 20 May 2019 17:22

Klacken på kolven till hjulcylindern är till att hålla backen "innanför", mot bromsskölden.
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 20 May 2019 22:09

Då är tredje A2:an kry igen med ny cylinder, nya glidbeslag och resten rengjort.
Jag passade på att montera ny handbromsvajer eftersom den gamla kärvade.

Rengöring av backar och trumma från bromsvätskebladet fick ske med gasolbrännare, funkade skitbra.
Bara att värma på tills de svettas ut bromsvätskan och tar eld med kraftigt gul låda.
De brann ut ganska fort och sedan var beläggen ljusare i färgen och helt torra.
Samma sak med trumman, torr och fin.

Varför gick det fel då?
Tja, helt säker är jag ju inte men en tänkbar orsak är att fästörat för cylinderns enda skruv var deformerat så att den hamnade aningen snett.
DSC_5138.JPG
DSC_5138.JPG (74.13 KiB) Viewed 989 times
Efter att jag riktat det så låg cylindern dikt an mot skölden och det såg mycket bättre ut.
DSC_5140.JPG
DSC_5140.JPG (242.25 KiB) Viewed 989 times
(Färgen är bara för fotograferingen, den kommer att ha rostat bort nästa torsdag :D )
Jag luftade bara den diagonalen jag öppnat men det kom en del Champis innan det lugnade sig så jag måste komma ihåg att byta bromsvätska i andra kretsen också. Pumplufta var rätt knepigt så jag rotade fram mitt gamla lock från Audi 200-tiden så jag kunde trycksätta systemet med drygt en halv bar. Då var det busenkelt att få ut luften och sköja systemet.

Cabbe
Skruvkunnig
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 129 times
Been thanked: 33 times

Post by Cabbe » 21 May 2019 21:29

är inte klacken väldigt liten på kolvarna?

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 21 May 2019 22:13

Cabbe wrote:
21 May 2019 21:29
är inte klacken väldigt liten på kolvarna?
Jo, den är bara en liten utbuktning i plåtlocket på kolven.

Post Reply