L3upos tredje A2

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
Post Reply
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

L3upos tredje A2

Post by L3upo » 26 Apr 2018 18:36

A2C_side.jpg
A2C_side.jpg (152.08 KiB) Viewed 936 times
Treans gaffel var av så i helgen blev det annan växellåda och ny koppling så nu är alla växlarna tillbaka i cirkusen.
Lite efterbörd blev det dock:

Stopp&Start är numera bara stopp. Möjligen blinkar EPS eller Immolampan kort när man släpper bromsen men motorn sover vidare. Var börjar jag leta?

Nya kopplingen beter sig skumt. Den gamla var inte tokslut men nya lamellen är totalt 1,5mm tjockare, tryckplattan ojämn och hylsan i bitar så det var lika bra att byta.
Dock, tredje steget i grundisen, drag- och slirpunktskalibrering var helskumt. Den började på nästan 100% och kom bara med viss möda nedåt 90%.
Bilen var dock körbar och jag hade långt hem så jag körde hem.
Vad är mest troligt, fel koppling, fel på kopplingscylindern eller luft i densamma? Annat?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: L3upos tredje A2

Post by lupobupo » 26 Apr 2018 20:19

Att den inte startar igen beror antagligen på felet som rör kopplingen.

Är det en fabriksny koppling eller en begagnad du stoppat dit? Hur betedde sig kopplingen innan bytet? Vad hade du för värden tidigare? Är det samma kopplingsarm som tidigare eller är den bytt mot en annan begagnad som satt på växellådan du stoppde dit istället?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 26 Apr 2018 22:19

lupobupo wrote:
26 Apr 2018 20:19
Att den inte startar igen beror antagligen på felet som rör kopplingen.

Är det en fabriksny koppling eller en begagnad du stoppat dit? Hur betedde sig kopplingen innan bytet? Vad hade du för värden tidigare? Är det samma kopplingsarm som tidigare eller är den bytt mot en annan begagnad som satt på växellådan du stoppde dit istället?
Det är en ny koppling med lager och hylsa. Den gamla var väl möjligen lite "stegvis" och en smula tveksam, gick att köra med och startade i STOP.
Jag vågade inte göra grundis med trasig gaffel eftersom jag behövde köra bilen 22 mil du-vet-vart till lådbytet, d v s inte förlora körbarheten.
Därav har jag inga värden från förut men det lär ha varit under 85% eftersom den startade som den skulle.

Kopplingsarmen var den som satt på den andra lådan men vi inspekterade den noga och den verkade oskadad.

En tanke, visserligen tvättade jag såväl svänghjul som tryckplatta med bräkleen/bromsrengöring innan montering men vad skulle hända om jag ändå slarvat där? Skulle det kunna påverka draglägesadaptionen? Jag föreställer mig att den måste släppa upp en smula extra innan det driver.

Jag kör med bilen till vardags nu och det går ganska bra. Kopplingsuppsläppet är lite hastigt på slutet, lite som när man trampat med vänsterfoten i en hundskit och skon glider av pedalen. :P Jag tänkte slita in den några mil till och sedan göra nu grundis. Blir det lika konstigt då skiftar jag kopplingscylinder och provar igen. Det är väl i princip det enda jag kan göra utan att riva ur lådan igen.

Vad är det nu procenttalen säger? Första är procent "uppsläpp" precis när den börjar driva (motorvarvet börjar dippa) och den andra när uppsläppet är större och den hittar dragläget?
I så fall driver den ju inte förrän kopplingen är mycket nära helt uppsläpp och det är ju definitivt inte rätt för en nyny koppling.

Så här såg nya tryckplattan ut efter montering med nu lamell, ser det rimligt ut?
DSC_2850.JPG
DSC_2850.JPG (410.25 KiB) Viewed 914 times

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 26 Apr 2018 22:23

Just det ja, en timme efter mitt första inlägg drabbades bilkraken av dåligt samvete och vips så funkade start/stopp flera gånger på raken.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 27 Apr 2018 08:08

Om någon har en motor stående med kopplingen kvar så får ni gärna lägga upp en bild på hur solfjädern står i viloläge.

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 297
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 87 times
Been thanked: 22 times

Re: L3upos tredje A2

Post by Cabbe » 27 Apr 2018 08:21

:D Ska du starta biluthyrning :D

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 27 Apr 2018 08:35

Cabbe wrote:
27 Apr 2018 08:21
:D Ska du starta biluthyrning :D
Typ, man måste ju fylla dygnets 28 timmar med utmaningar... :D

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 27 Apr 2018 09:54

Det börjar luta åt att tryckplattan är felaktig eller fel modell. Hittade denna bild på nätet på en beggad koppling på beggad motor.
ANYclutch.jpg
ANYclutch.jpg (78.14 KiB) Viewed 893 times

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: L3upos tredje A2

Post by lupobupo » 27 Apr 2018 14:31

Vad är artikelnumret på grejorna du köpt? Tryckplattan ser helt fel ut (men kanske skulle vara bättre vid manuellkonvertering.. så vore bra om du delade med dig av artikelnumret även om du redan är säker på att det är fel sak som sitter på)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 27 Apr 2018 14:39

lupobupo wrote:
27 Apr 2018 14:31
Vad är artikelnumret på grejorna du köpt? Tryckplattan ser helt fel ut.
Det var en hel sats och jag har dubbelkollat med två andra källor, jag har beställt rätt grejor, men däremot kan det vara felplockat vid leverans.
Hela kitet låg ihopplastat i kartongen så de enskilda delarnas artikelnummer går inte att spåra utan att riva av lådan och titta på dom.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: L3upos tredje A2

Post by lupobupo » 27 Apr 2018 14:42

L3upo wrote:
27 Apr 2018 14:39
lupobupo wrote:
27 Apr 2018 14:31
Vad är artikelnumret på grejorna du köpt? Tryckplattan ser helt fel ut.
Det var en hel sats och jag har dubbelkollat med två andra källor, jag har beställt rätt grejor, men däremot kan det vara felplockat vid leverans.
Hela kitet låg ihopplastat i kartongen så de enskilda delarnas artikelnummer går inte att spåra utan att riva av lådan och titta på dom.
LuK eller Sachs eller något annat märke? Är det "orignalnumret" du har dubbelkollat med andra eller är det det faktiska märkets nummer?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 27 Apr 2018 16:02

lupobupo wrote:
27 Apr 2018 14:42
L3upo wrote:
27 Apr 2018 14:39


Det var en hel sats och jag har dubbelkollat med två andra källor, jag har beställt rätt grejor, men däremot kan det vara felplockat vid leverans.
Hela kitet låg ihopplastat i kartongen så de enskilda delarnas artikelnummer går inte att spåra utan att riva av lådan och titta på dom.
LuK eller Sachs eller något annat märke? Är det "orignalnumret" du har dubbelkollat med andra eller är det det faktiska märkets nummer?
Tryckplattan skall vara en MecArm MC7393. Sökningar utifrån bil och motor leder till den och ingen annan.
Om det verkligen är den kan jag dock inte svara bergsäkert på.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 07 Dec 2018 21:13

L3upos tredje A2 har nu gått i daglig tjänst efter att ha vilat sig i form ett halvår.
Eller, nästan i alla fall, det sitter fortfarande fel tryckplatta i den men det får gå ett par månader till innan jag hinner ta tag i det.

Den har dock två störande egenheter, den har lite hög förbrukning toppad av en irriterande felvisning på datorn (närmare 15%)
0,40 mätt vid pump (standarddiesel) när de andra A2:orna med samma körmönster snarare ligger runt 0,35 med vinterdäck.
Termostaten behöver bytas så en del kan förklaras av för låg motortemp tills jag hinner ut på motorväg men även då ligger den högt.

Jag testar att köra en stund på RME för att tvätta ur systemet och spridarna. Det gjorde skillnad på min ena Lupo så det kan man ju alltid prova.
DSC_4339.JPG
DSC_4339.JPG (146.56 KiB) Viewed 49 times
I övrigt är det sjukt irriterande med 20-literstank.
Räckvidden i kombination med den för höga förbrukningen ger ju rätt taskig aktionsradie på RME.

Post Reply