L3upos andra A2

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

L3upos andra A2

Post by L3upo » 02 Dec 2017 16:18

En liten förhandsvisning av min andra A2:a.
DSC_2100.JPG
DSC_2100.JPG (370.23 KiB) Viewed 2936 times
Taskig bild på otvättad bil med blandat vinter och sommardäck men den åkte trailer hem och vill, precis som många andra 15-åringar, mest sova.
Pysslet att få ut den på vägarna finns avhandlat i annan tråd.
viewtopic.php?f=3&t=1380

Jag får återkomma när jag snyggat till den, fått ordning på startproblemen, ställt den på rätt hjul och skrubbat av inredningen.
Om någon sitter på en extra (svart) handskfackslucka och vill bli av med den så är det bara att höra av sig, handtaget är trasigt på denna.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: L3upos andra A2

Post by L3upo » 09 Dec 2017 00:09

Närmare undersökning gav ytterligare en lite åtgärdslista men inget allvarligare. Ett hjullager bak och några gasfjädrar är inget att oja sig över.
Dock borde jag byta ut spindelledsdamaskerna, de börjar se vissna ut men lederna verkar ok.

Ni som köpt och bytt, finns dom lösa hos Audi eller var köper man dom?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: L3upos andra A2

Post by L3upo » 15 Dec 2017 20:44

DSC_6649E.JPG
DSC_6649E.JPG (476.42 KiB) Viewed 2857 times
Blaskat, fixat, plåtat och aktiverat. Ser lite trevligare ut nu.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2739
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 145 times
Been thanked: 371 times

Re: L3upos andra A2

Post by lupobupo » 15 Dec 2017 23:31

Om du inte har sidokåpor så sätt iaf på några navskydd. Fram rostar annars plåtmuttern till drivaxlarna något otroligt i onödan
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: L3upos andra A2

Post by L3upo » 16 Dec 2017 06:12

lupobupo wrote:
15 Dec 2017 23:31
Om du inte har sidokåpor så sätt iaf på några navskydd. Fram rostar annars plåtmuttern till drivaxlarna något otroligt i onödan
Sant. De enda jag leta fram står det VW på, kan han bli kränkt tro?
Har ett fyrtal universal som nog ligger i PostNords hög med postsäckar på plattan på Arlsnda.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2739
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 145 times
Been thanked: 371 times

Re: L3upos andra A2

Post by lupobupo » 13 Mar 2018 23:05

Inga uppdateringar på denna bilen?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2455
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 158 times

Re: L3upos andra A2

Post by irover » 14 Mar 2018 00:10

lupobupo wrote:
15 Dec 2017 23:31
Om du inte har sidokåpor så sätt iaf på några navskydd. Fram rostar annars plåtmuttern till drivaxlarna något otroligt i onödan
Såg en bil som hade samma täcklock i framlagren som sitter i bak, det av plåt. Det passar i fram på samna sätt som i bak om man kan hitta extra lock. Då får man det tätt in till plåtmuttern även om man kör med tex plåtfälgar.

Annars brukar jag spraya tunnflytande rostskydd in där plåtmuttern sitter.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: L3upos andra A2

Post by L3upo » 14 Mar 2018 05:07

lupobupo wrote:
13 Mar 2018 23:05
Inga uppdateringar på denna bilen?
Njaee.
Den rullar på om än med mera normalt tempo än de andra.
Termostatbyte är väl det som återstår på listan samt klädseltvätt når det blir lämpligt väder.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: L3upos andra A2

Post by L3upo » 14 Mar 2018 05:22

Hmm, det saknas nog två pusselbitar i historien.
Båda bakre lagren brummade så jag skickade på nya och en fungerande handskfack materialiserade sig tack vare snälla forumbröder som ordnade logistiken.
Därtill har bilen fått vulgärt stora Hakka9, 175:or, men det var det smalaste som fanns med rätt omkrets till A2.
Går bra men inte särskilt snålt. :(


cantos lupos
Hedersmedlem
Posts: 376
Joined: 26 Nov 2014 13:53
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: L3upos andra A2

Post by cantos lupos » 21 Mar 2018 00:23

Jo så ä det!
På vintern får man hakka packa på med ordentliga sulor. Man kan ju inte räkna med 0,3L i förbrukning när det är vinter ändå.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: L3upos andra A2

Post by L3upo » 05 Apr 2019 15:46

Ett år har gått. Inget har gått sönder, inget har varit värt att skriva om och milen har matats in under den trubbiga nosen.

Alla ni som hittar detta när ni googlar "problem eller svagheter Audi A2 1.2 TDi" kan lugnt köpa ett eget exemplar.
Se bara till att föregående ägare petat i hundra lax på reparationer bara. :D

Dock lyckades Opus ta ner mig på jorden igen idag men det var OK. En brusten framfjäder och en glapp styrled får man stå ut med.
Tur även att jag plåtat lappen med utrustningskoder och lagt i molnet så jag kunde verifiera rätt fjäder m h a gamla inlägg i detta forum utan att lämna datorn. L05 på lappen skall alltså motsvara fjäder 8Z0411105B och det blev Sachs eftersom jag inbillar mig att de har skaplig koll på korsreferenserna.
De tre gröna markeringarna på nedre varvet är dock svåra att kontrollera eftersom det varvet befinner sig i ett dike någonstans i mellansverige. :D

Jag rekommenderar alla att plåta sina utrustningskoder och göra dom tillgängliga t ex i mobilen.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: L3upos andra A2

Post by L3upo » 14 Apr 2019 21:31

Påbörjade fjäderbyte idag men insåg att jag saknar värdet på camber fram på A2 1.2TDi, vad skall det vara?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2739
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 145 times
Been thanked: 371 times

Re: L3upos andra A2

Post by lupobupo » 15 Apr 2019 05:25

L3upo wrote:
14 Apr 2019 21:31
Påbörjade fjäderbyte idag men insåg att jag saknar värdet på camber fram på A2 1.2TDi, vad skall det vara?
-0°40′ ± 0°20′
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: L3upos andra A2

Post by L3upo » 17 Apr 2019 23:19

Vad härligt det är med aluminiumdämparna. Inte nog med att de är vackra, de är dessutom fräscha efter många år i salthelvetet.
Ny fjäder, styrlager och styrled plus csmber- och toe-in så får den grönt ljus hos Opus. Om några veckor tar jag andra sidan och ny framvagnsjustering på den sidan. Då behåller jag mittläget på ratten och kan börja köra med den snarast.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2400
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 197 times
Been thanked: 240 times

Re: L3upos andra A2

Post by L3upo » 03 Dec 2019 21:09

Fick en felanmälan på andrabilen igår, den startade men vägrade lägga i backen.
Idag hade jag tid att titta på den och efter att kollat att oljenivån låg rätt och att alla lederna på roboten satt på plats repade jag liv i den.
Efter några tveksamma njutt-njutt hoppade den igång och när den gått så länge att lamporna såg lite vitare ut så provade jag och då funkade backen hur bra som helst varenda försök.

Inga felkoder hittade jag heller; varken i motor eller låda.

Återstår då att dikta ihop en vettig förklaring.

En skulle kunna vara att den bilen rullar väldigt lite och nästan uteslutande korta sträckor. Tillsammans med kallare väder och autostartat värmeelement så kan den ha gått back på ström varje dag tills den helt enkelt nådde gränsen där den preeecis startade.
För låg systemspänning (lägre än eventuell spänningsregulator?) skulle då kunna lura roboten att vimsa till det med växellägena.

Hur många robotar ger ni det försöket till förklaring? Fem av fem?
Piloten har fått instruktioner om att nästa gång det händer låta bilen gå en stund på tomgång, starta om och prova igen med backen.

Hur är det, kan man hindra elementet att starta genom att köra på ECON?

Post Reply