Rostiga Relationer i Bakluckan

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply

Topic author
perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 33 times

Post by perA2 » 13 Jan 2017 10:06

Varning för plåtskruvar som rostar därbak!!! Egentligen har vi inte kommit över den nesliga mekarsessionen igår, men vi måste nog skriva av oss och förmedla eländet, allom till varnagel.

Att skyltbelysningen är ur funktion anses kanske inte som en katastrofal funktionsinskränkning, men när bilprovare skriver om det och man dessutom skall komma tillbaka och visa upp en fungerande handbroms (kommer mer elände i separat tråd) måste det ju fixas. Så efter att vi bytt blinkerslampor (Biltemas ”silvriga” håller färgen bättre) och dimljuslampor skulle vi ”bara” sätta i nya skyltbelysningslampor. Jomen Gomiddag, frau Blücher!
rostfriaskruvar.jpg
rostfriaskruvar.jpg (167.75 KiB) Viewed 1730 times
Man har ju vant sig vid att våra A2:or är nästintill odödliga i sin aluminiumglans, men av någon outgrundlig anledning satte man i vanlig plåtskruv till armaturen för skyltbelysningen. Efter 16 år och 34 000 mil har ganska mycket salt fått fräta ner dessa. VARNING 1: dessa skruvar bör bytas till rostfritt!!! Under andningsuppehåll lyckades vi skruva ut tre, men den fjärde gick av med ett nesligt litet knak (bilden ovan visar det senare bytet till rostfritt).
Rostiröven.jpg
Rostiröven.jpg (188.73 KiB) Viewed 1729 times
KlämmigBaklucka.jpg
KlämmigBaklucka.jpg (251.05 KiB) Viewed 1730 times
Eftersom det inte blir tätt (det sitter en tjock gummipackning under) med bara en skruv och eftersom bevisligen ganska mycket saltbemängt vatten dras upp därbak bestämde vi oss raskt för att ta ut armaturen och byta. Det innebär att man måste lossa inredningen på bakluckan, som sitter med snäppklämmor så in uta h-skotta! Dessvärre blir nog plasten i klämmornas fäste sprödare med åren, så det är snarare regel än undantag att plastfästena brister. Så även denna gång givetvis!!!
Rivnut.jpg
Rivnut.jpg (147.03 KiB) Viewed 1730 times
Väl inne i luckans innanmäte började vi manövrera för att ta loss den yttre nedre luckdelen, denna är av plast medan resten av luckan är aluminium. Först måste nummerplåten lossas, av med nedre plastlisten och skohorna ut skylten ur plastramen. Sedan måste två skruvar som håller plastramen lossas- VARNING 2: dessa plåtskruvar bör också bytas eller iallafall kopparpastasmörjas!!! Skruvarna är stöddiga M6 och sitter in i en ”rivnut” (kragförsedd mutter som kläms fast som en popnit). Här hade också 16 års salt orsakat en totalrostifiering så vi såg enda chansen att slipa av skruvskallarna med vinkelslip.

Topic author
perA2
Skruvkunnig

Post by perA2 » 13 Jan 2017 10:17

Plastluckan.jpg
Plastluckan.jpg (255.62 KiB) Viewed 1727 times
Torxiskruven.jpg
Torxiskruven.jpg (125.38 KiB) Viewed 1727 times
Nu var det dags att montera loss nedre yttre plastkåpan, vi hade för oss att det satt snäppfästen här- FEL IGEN! Man skall istället lossa dessa små oansenliga torxskruvar (se nedan) inne i bakluckan vid sidan av handtaget varefter man skall dra plasten rakt neråt.
bakplastluckan.jpg
bakplastluckan.jpg (195.06 KiB) Viewed 1727 times
Istället lyckades vi frakturera alla tre krokarna som håller fast plastkåpan på luckan….Fix blir antagligen plastsvetsning och ev extra skruvfixering.
borradrivnut.jpg
borradrivnut.jpg (145.08 KiB) Viewed 1727 times
Vad gäller nummerskyltskruvarna borrade vi ut den hoprostade rivnut:en och sätter rostfria, genomgående bult. Om man lyckas skruva ur M6 bulten kan man nog minska risken för en sådan här hoprostning med kopparpasta. I skyltbelysningsarmaturen sitter som sagt vanlig rostande plåtskruv in i plast, vi sätter vi rostfria plåtskruv som vi rekommenderar alla att omgående göra innan det är försent! Man kan beställa på Aliexpress ”100 pcs DIN7981 ST3,5 x 13 A2 Stainless Steel Self Tapping Screw Phillips Cross Recessed Pan Head”
http://s.aliexpress.com/2mU7zmmY

/perA2

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 132 times
Been thanked: 153 times

Post by L3upo » 13 Jan 2017 11:04

Tack för eggande mekporr.
Som alternativ till den urborrade riv-nuten, kan man inte tänka sig en vanlig mutternit?
De finns ju dessutom i alu så att man inte får karies i bakluckan.
179003.jpg
179003.jpg (105.78 KiB) Viewed 1718 times
Då bevarar man ju möjligheten att skruva bort skylthållaren utan att behöva slakta bakluckan på inredningen nästa gång när du skall montera hållaren med texten "Svenska 3L-Klubben" ;)

Topic author
perA2
Skruvkunnig

Post by perA2 » 13 Jan 2017 22:22

Jovars, det kan man säkert. Jag har använt vanlig mutternit lite sparsamt eftersom de enligt min erfarenhet har en tendens att börja snurra och då kan det bli påfrestande igen. Vi hade gods kvar på befintlig rivnut (eller Hexnut som den kanske egentligen kallas) så resterna får sitta kvar som en hylsa och vi sätter lite längre rostfri skruv med mutter på baksidan.
RIVNUT - RIVET NUT 2.jpg
RIVNUT - RIVET NUT 2.jpg (43.62 KiB) Viewed 1698 times
I Amerrkat där ju allting är större och starkare har jag sett "skårade" rivnuts som kanske inte snurrar lika lätt.
170109skrillesegel.png
170109skrillesegel.png (1.16 MiB) Viewed 1698 times
Efter att jag och min hamster vilat upp oss med lite skrilleåkning skall vi på't igen i helgen, iRover har redan varit och slaktat två A2:or på skroten på bakluckedelar. När tingen är emot honom får han tio tigrars styrka, drar av sig mekaroverallen och går på stadens gator som en vanlig man. Stay tuned för den spännande fortsättningen av:

"VILSE I BAKLUCKAN....."

/perA2

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 119 times

Post by irover » 14 Jan 2017 00:36

"See how he uses a spanner to tighten that nut!"

---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Mats Olsson
Skiftnyckelslangare
Bil: 2*A2 + Lupo
Has thanked: 29 times
Been thanked: 7 times

Post by Mats Olsson » 16 Jan 2017 11:59

Instämmer med PerA2 - Byt till rostfria skruvar snarast, om ni inte redan gjort det!
Om skruven kärvar (och lampan lyser) är det dock bättre att låta den sitta. Det är mycket stor risk att man drar av den, det erfarenheten har även jag gjort.

Vad ska man göra om den inte går att skriva ut? WD40 och försiktighet verkar inte funka enligt detta inlägg:
http://www.a2oc.net/forum/archive/index ... 14855.html

Kan det funka att värma skruven först med en lödpenna? Den är väl skruvad i plast, så lite värme borde kunna göra susen?

Finns många fler inlägg på Engelska A2-forumet om dessa eländiga skruvar. Här ett par:
http://www.a2oc.net/forum/showthread.ph ... 0stainless
http://www.a2oc.net/forum/showthread.ph ... ate%20bulb

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 17 Jan 2017 02:31

Fixade orginalhålen med Helicoil. Så kunde vi sätta fast plastbiten efter lagning och rostfria M5-skruvar till skylthållaren. :D
---

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 275 times

Re: Rostiga Relationer i Bakluckan

Post by lupobupo » 29 Mar 2018 18:54

perA2 wrote:
13 Jan 2017 10:17
Vad gäller nummerskyltskruvarna borrade vi ut den hoprostade rivnut:en och sätter rostfria, genomgående bult. Om man lyckas skruva ur M6 bulten kan man nog minska risken för en sådan här hoprostning med kopparpasta.
Förstår att detta är lite överspelat för dig vid detta laget (såg att ni löst det med helicoil), men ifall någon annan råkar på samma sak och tittar i denna tråden, så kan man göra följande:

Ta en vinkelslip och slipa ner den gamla rivnutten framifrån, så ramlar resten ut på baksidan. Sedan köper man två nya "N 906 481 02" (25kr/st hos VAG) och pressar dit.

Att montera rostfri skruv och mutter direkt mot alut som ni tänkte först innebär troligtvis att själva bakluckan ärgar bort runt skruven/muttern.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 31 times

Post by mateks » 09 Jul 2018 18:06

Håller på bökar med detta jag med. Har fått bort allt utom nitmuttrarna. Funderar på vilken metod jag ska använda för att få bort dessa och undrar över en sak, är hålen i plåten för nitmuttrarna runda eller sexkantiga?

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 92 times
Been thanked: 275 times

Post by lupobupo » 09 Jul 2018 21:45

mateks wrote:
09 Jul 2018 18:06
Håller på bökar med detta jag med. Har fått bort allt utom nitmuttrarna. Funderar på vilken metod jag ska använda för att få bort dessa och undrar över en sak, är hålen i plåten för nitmuttrarna runda eller sexkantiga?
Hålen i aluplåten är sexkantiga.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 31 times

Post by mateks » 09 Jul 2018 21:59

lupobupo wrote:
09 Jul 2018 21:45
mateks wrote:
09 Jul 2018 18:06
Hålen i aluplåten är sexkantiga.
Tackar. Då blir det vinkelslipen och i slutet finlira med dremeln. Inte lätt att få bort utan att komma åt plåten.

GordonE
Skiftnyckelslangare
Stad:: Moheda
Bil: A2 1.2TDI
Been thanked: 14 times

Post by GordonE » 09 Jul 2018 23:29

Jag fixade just mina nitmuttrar. Det gick faktiskt bra att borra ur skruven och rensa gängorna med m6 gängtapp.
Tre av fyra skruvar till skyltbelysningen gick av och de fick jag borra bredvid och pressa bort de rostiga resterna med en liten skruvmejsel. Sen fyllde jag på med epoxi i hålen och borrade upp efter härdning.

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Been thanked: 23 times

Post by cantos lupos » 13 Jul 2018 22:28

IMG_20180709_184745.jpg
IMG_20180709_184745.jpg (208.28 KiB) Viewed 365 times
På tal om baklucka... Min baklucka har fått framfall... Hur åtgärdar jag det hela?

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 14 Jul 2018 10:28

För att byta knappen måste du plocka av innerklädsel och plasten på utsidan.
---

Post Reply