Manuellkonverteringsguide?

Trött på (problem med) roboten? Här diskuterar vi allt rörande borttagande av växelrobot / konvertering till manuell!

Topic author
mattematte
Skiftnyckelslangare
Stad:: Borensberg
Bil: Lupo 3L x2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Post by mattematte » 23 Dec 2014 09:34

Manuellkonverteringsguide fanns ju i gamla forumet men kunde inte hitta den nu. Likaså vem det var som programmerade om styrboxen vid konvertering.

//Mattias

luzt
Skruvkunnig
Stad:: Linköping
Bil: Audi A2 1.2TDI
Has thanked: 10 times
Been thanked: 19 times

Post by luzt » 23 Dec 2014 14:17

Den gick nog förlorad i krachen, lupobupo fixar omprogrammering samt har även gjort konverteringen.
Audi A2 1.2TDI - Moddad till tusen!
Fixar grundinställning | Farthållare | Reparationer | Service | och mycket annat

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 231 times
Been thanked: 471 times

Post by lupobupo » 23 Dec 2014 15:08

Som luzt påpekar - Vill man inte skicka databoxen till tyskland så programmerar numera även jag om databoxen. Jag kontaktas snabbast via PM om man vill ha hjälp med programmering.

Här är re-cycles beskrivning av modifikationen av elsystemet + den tyska urmanualen. Dessa två är ganska gamla nu och jag vill betona att det finns fler sätt att konvertera på som är mindre omständiga och även att det åtminstånde finns en till som kan programmera om boxen ;)

Tex kopplingsbiten/pedalstället går att lösa lättare/annorlunda om man vill.

Avgasystemet behöver inte modifieras som tysken gör.

Har man farthållare (nämns inget om i manualen - och man vill att den stängs av när man trycker ner kopplingen) så måste man även lägga till en kopplingsbrytare som matar +12v när kopplingen INTE är nedtryckt och bryts när kopplingen är nertryckt).

Det går även att använda ett annat typ av spakställ än vad som står i tyskmanualen. Dock tycker jag att spakstället med 2 vajrar känns mer som en modern bil när man kör (vilket är den tysken använder). Väljer man spakstället med stång eller stång+vajer så känns det lite mer som en 80tals golf att köra - det blir en väldigt "direkt" känsla :) Men väljer man den så slipper man bygga en wirehållare.
Attachments
Lupo_elektronikombyggnad_manuell.zip
Re-cycles beskrivning på modifikationerna på el-systemet (skriven i slutet av 2010?)
(266.4 KiB) Downloaded 831 times
Manuellkonverterings-manual-tyskens-automatoversatt.zip
Tyskens manuellkonverteringsmanual - automatöversatt till engelska
(3.05 MiB) Downloaded 1013 times
Manuellkonverterings-manual-tyskens.zip
Tyskens manuellkonverteringsmanual - orginal
(4.12 MiB) Downloaded 405 times
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Post by borttagenanvändare-40184 » 24 Dec 2014 14:01

Jättebra tips, Tack Lupobupo!
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

Badbug28
Skruvmejselputsare
Stad:: Borgholm
Bil: Lupo 3L

Post by Badbug28 » 17 Aug 2015 10:54

Hej Vänner! jag har en fundering ang manuellkonvertering, jag har köpt en Lupo 1,4 bensinare som är krockskadad, skall slakta den för vissa delars skull, kan man använda spakställ och pedalställ från den till en 3L? Skulle vara toppen ifall någon viste. Med vänlig hälsning Kalle

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 17 Aug 2015 14:04

Badbug28 wrote:Hej Vänner! jag har en fundering ang manuellkonvertering, jag har köpt en Lupo 1,4 bensinare som är krockskadad, skall slakta den för vissa delars skull, kan man använda spakställ och pedalställ från den till en 3L? Skulle vara toppen ifall någon viste. Med vänlig hälsning Kalle
Spakstället i den är "tvåvajer varianten" som jag rekommenderar. Pedalstället passar inte utan modifikation. Men du kan juh "skarva ihop" det med 3l:ens. Dvs flytta över kopplingsdelen, och popnita ihop. Har för mig att m116 på forumet gjorde just så när han konverterade.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Badbug28
Skruvmejselputsare

Post by Badbug28 » 17 Aug 2015 18:39

Låter ju toppen :) är det dig man skall prata med om boxen Lupobupo?

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 17 Aug 2015 19:31

Badbug28 wrote:Låter ju toppen :) är det dig man skall prata med om boxen Lupobupo?
Stämmer bra det :)

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 30 times

Post by cantos lupos » 17 Aug 2015 20:57

Kopplingen på lupo 1,4 pedalställ funkar kanon och det är bara att föra över centrumbulten som är 200 mm (3l:en 150 mm) och kopplingspedalen. Tänk på att använda ett dorn när du driver ut centrumbulten annars kan bromspedalens fjädring "tjonga" ur. Sen för du bulten 200 genom nya kopplingspedalen. Det smarta är nu att du kan ha kvar bromspedalen du tar bara av gummiklacken och använder en vinkelslip för att kapa den bredare bromspedalen sedan tar du gummiklacken från 1,4:an som passar om du slipat ner i rätt dimension. Du behöver ett stopp för kopplingspedalen, jag använde en slangklämma och en bockad plåtbit som jag fäste runt rattstången.
Kopplingsvajern kan du köpa ny för 200 borra ett lämplig hål i torpedväggen. Det är ju gott att slippa riva ned hela pedalstället. Ska se om jag kan hitta bilder på detta.
Ska försöka att hitta bilder på detta.

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 17 Aug 2015 21:17

Min svarta konverterade jag på det sättet som cantos beskriver. Dock med motsvarande delar ifrån en polo.

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 30 times

Post by cantos lupos » 18 Aug 2015 09:27

cantos lupos wrote:Kopplingen på lupo 1,4 pedalställ funkar kanon och det är bara att föra över centrumbulten som är 200 mm (3l:en 150 mm) och kopplingspedalen. Tänk på att använda ett dorn när du driver ut centrumbulten annars kan bromspedalens fjädring "tjonga" ur. Sen för du bulten 200 genom nya kopplingspedalen. Det smarta är nu att du kan ha kvar bromspedalen du tar bara av gummiklacken och använder en vinkelslip för att kapa den bredare bromspedalen sedan tar du gummiklacken från 1,4:an som passar om du slipat ner i rätt dimension. Du behöver ett stopp för kopplingspedalen, jag använde en slangklämma och en bockad plåtbit som jag fäste runt rattstången.
Kopplingsvajern kan du köpa ny för 200 borra ett lämplig hål i torpedväggen. Det är ju gott att slippa riva ned hela pedalstället. Ska se om jag kan hitta bilder på detta.
Ska försöka att hitta bilder på detta.
b160741.jpg
b160741.jpg (540.52 KiB) Viewed 10084 times
Last edited by lupobupo on 18 Aug 2015 15:57, edited 1 time in total.
Reason: Flyttade bilden till lupo3lklubbens server

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 18 Aug 2015 16:11

Då gjorde vi bara nästan lika. Jag borrade/slipade bort punktsvetsarna istället för att kapa pedalen på bredden

Badbug28
Skruvmejselputsare

Post by Badbug28 » 28 Aug 2015 10:27

Detta kan bara bli bra :) tack för att bi delar mer er :)

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem

Post by borttagenanvändare-40184 » 06 Sep 2015 01:18

Har kört fast lite med att byta pedalställ. Fick tag i fel ställ, ett till en Lupo 1.0, och det har mekanisk gaspedal. Så ska försöka hitta ett nytt. Nån som har stället liggande? Har skaffat T100006 verktyget (kan låna ut till de som vill) och lossade bromspedalen med det. Rattstången fick jag ner genom att plocka bort instrumenthuset och med en tryckluftsdriven roterande fil slipa ner skallarna på brytbultarna som håller rattstången. Fick ta av ratten för att komma åt med maskinen. Men det gick bra, man kan ersätta brytbultarna med vanliga, det är ju för stöldskydd skulle jag tro. Hela bilen ser ut som kriget allt är urplockat...

Hursomhelst pedalstället på 3L är i aluminium och på vanliga lupo i stål. Det väger betydligt mindre. Men, det saknar stoppen till kopplingsvajern, och vill man ha en stark infästning till kopplingen så bör man byta till det i stål. Då får man också stopp för pedalen uppåt och hållare för strömbrytare om man vill ha cruise control. Jag antar att ni som bara monterat en pedal på det befintliga stället använder torpedväggen som mothåll. Funderar på vad som blir bäst. Enkelt är det ju med den lösningen (som cantos beskriver ovan).
---

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem

Post by borttagenanvändare-40184 » 06 Oct 2015 11:04

Projektet har legat still ett tag, men nu fick jag dit pedalstället. Tog gasplattan (där gaspedalen sitter) , borrade loss den från 3L-stället och popnitade och skruvade fast denna i det nya pedalstället. Byggde en jigg av några träbitar som jag satte det i för att få det lika, sen märkte jag hål och borrade. Det blev kanon, och efter ett jäkla krypande har jag nu lyckats få dit eländet. Hålet i torpeden borrade jag till 22mm så att gummibussningen på vajern kunde täta. Så nu för första gången har jag en Lupo 3L med fungerande kopplingspedal! Värt att notera är att kablarna för extravärmen går över pedalstället i Lupo 3L, och de ligger i en plastränna och är faststatt på stället. När man sätter dit kopplingspedalen så tar den i plastrännan lite, man får trycka upp den och lägga nåt emellan så den inte skaver emot.

Anvnder man ett pedalställ från en manuell så finns ju mothållet för vajern fastsvetsat. Detta blir mycket stadigare och den självjusterande vajern passar perfekt utan att man måste modda eller göra adaptrar som nån tysk youtube-nisse har gjort.
---

Post Reply