Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3356
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 249 times
Been thanked: 500 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by lupobupo »

Jag vet inte riktigt om jag vågar rekommendera dig att testa följande då jag inte har hört ljudet och inte kan avgöra om det är värt risken eller ej. Men OM du är bekväm med att vrida runt på motorn med startmotorn kortvarigt:

Om du drar ut den runda kabelanslutningen som går in till spridarna så bilen inte har någon möjlighet att gå för egen maskin och sedan kör med startmotorn. Kommer det otrevliga ljudet ändå, då kan man iaf avskriva bränslebiten.

Man kan även haka av remmen till generatorn för att testa om det är den som för liv. Jag köpte en gång en lupo 3l där ägaren sa att motorn hade skurit. I själva verket så var det då generatorn som hade havererat så illa så den höll emot hela motorn!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
User avatar

Topic author
tommyrob
Oljenisse
Posts: 151
Joined: 11 Sep 2020 12:00
Stad:: Tidaholm
Bil: Audi A2 3L & Lupo 3L
Has thanked: 22 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by tommyrob »

lupobupo wrote: 16 May 2022 21:16 Om du drar ut den runda kabelanslutningen som går in till spridarna så bilen inte har någon möjlighet att gå för egen maskin och sedan kör med startmotorn.
Man kan även haka av remmen till generatorn för att testa om det är den som för liv.
Jag provade att både plocka bort kabel och plocka av generator-remmen.
Resultatet var att det small mindre, troligtvis pga. att man ströp bränslet till spridarna. Så det går framåt.

Här kommer en uppdatering vad som skedde efter detta test:
Eftersom det fortfarande small så kopplade jag in VAG-COM och fick ett värde på ENGINE Block 04, Fält 04 som var -9,3 CF. Vet inte vad värdet kallas men det är väl ett värde i grader som man ligger före/efter i förhållandet mellan vevaxel och kamaxel. Ni får gärna rätta om jag har fel. Jag har förstått att i olika versioner av VAG-COM heter detta värde lite olika, i v3.11 heter värdet "Idle Stabilization" se bild nedan, i andra versioner heter värdet något annat tror jag?

Efter ett samtal med lupobupo konstaterade vi att vi får nog ta oss en titt på kamremmen pga av värdet -9,3 var alldeles för stort och ska ligga så nära noll som möjligt, upplösningen är väl 0,6 i vag-com har jag för mig.
Så jag tog min Lupo 3L och puttrade i väg och besökte lupobupo och fick låna kamremsverktygen.

Väl tillbaka i garaget igen påbörjade jag arbetet och när jag kom till att montera det nedre kamremsverktyget hade jag telefonkontakt med lupobupo och så gjorde vi bytet. Avståndet som man mäter till 7 +/-1 mm hamnade nu precis strax över 7 mm, kanske 7,2 mm, ett 7 mm borr gick att få in med marginellt glapp. Innan var avståndet ca 10-11 mm. Låste man vevaxeln med låsverktyget gick inte kamaxelns låsverktyg få i innan, det gick nu.

Detta blev Resultatet efter kamremsjusteringen kommer här:

Motor smäller mycket mindre men det fanns ändå ett smällande ljud men det blev bättre tycker jag, och av någon anledning kom jag att tänka på att lupobupo frågat om jag dragit åt motorfästena vid ett tidigare tillfälle. Och det hade jag ju, trodde jag, men så fel jag hade. Jag kände på motorn så glappade den och det nedre motorfästet mot subframe:en var inte åtdraget i subframmen, så hela motorn kunde glappa, bulten satt löst, så jag drog åt den, nu smäller det inte sådär otäckt längre! Puh, ett steg framåt! :) Så jag tror både kamremsjusteringen och framför allt åtdragning av nedre motorfäste minskade smällandet mycket.

Men det känns fortfarande som det smäller lite grann, men det kanske är normalt, jag har malt på starten i kanske 20 sek, det luktar lite bränt med, kanske från startmotorn?
Bilen tänder till lite grann ibland, men den startar inte. Jag vet inte hur länge jag ska våga mala på starten. Det känns som jag plågar bilen och att någonting ska gå sönder. Men det blir inte någon kraftig smäll som tidigare, inte heller när det tänder till ibland vilket är ett stort steg framåt.

Jag har även försökt suga fram bränsle, det är väl den nedre anslutningen på tandempumpen som är bränsle in (med tempgivaren på). Förut sög jag från den övre anslutningen, men kom på att det är nog till returen.

Jag har fortfarande ingen luftmassemätare heller, man kan ju koppla på luftmassemätaren från Lupon för att få i hop rördelarna och inte ansluta kontakten, det har jag inte gjort i nuläget efter att kamremmen justerats och nedre motorfästet åtdragits, kan det göra någon skillnad tro och att den vill starta lättare om man monterar luftmassemätaren?
Jag tog bort den i förmiddags från Lupon och testade, märkte då ingen skillnad, även Lupon gick att starta som vanligt med luftmassemätaren demonterad från bilen.

Ja, här kommer lite bilder som belöning för ert stöd och för att ni läser tråden! :) Tack också till lupobupo för dagens hjälp! :)

Lite frågor, ja, jag har ju ställt lite frågor ovan, vi kan väl kalla de retoriska, frågor där jag tänker högt, här kommer lite frågor för att göra tråden mer lättläst:

FRÅGA 22) Hur länge vågar jag mala på starten utan att startmotorn eller något annat kan haverera? Det är väl detta som jag är mest orolig för just nu, men det kanske bara är att mala på så startar den tillslut.

FRÅGA 23) Kan det nu vara idé att pröva med någon startgas?

FRÅGA 24) Är nedre slang på tandempumpen (slangen med tempgivaren), dieselmatning TILL motorn?

FRÅGA 25) Hur ska jag fortsätt för att få igång bilen, mala vidare på starten längre än jag gjort eller finns det något annat tips?

BILDER:

Mek-kväll i garaget :)
20220517_203230.jpg
20220517_203230.jpg (335.68 KiB) Viewed 278 times
Verktyg för kamremsjusteringen:
20220517_203157.jpg
20220517_203157.jpg (229.79 KiB) Viewed 278 times

Här ser ni felet på kamremen innan justeringen, örvre låsverktyget (för kamaxeln) sitter i och då fick man inte i det undre låsverktyget (för vevaxeln, se bild). Detta fel är alltså -9,3 CF enligt VAG-com, notera att värdet fick jag när jag malde på starten, inte när motorn var igång.
20220517_185035.jpg
20220517_185035.jpg (239.38 KiB) Viewed 278 times
Kamremmen:
20220517_182837.jpg
20220517_182837.jpg (320.57 KiB) Viewed 278 times
VAG-COM ENGINE BLOCK 04:
20220517_124600.jpg
20220517_124600.jpg (319.05 KiB) Viewed 278 times
END
User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3356
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 249 times
Been thanked: 500 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by lupobupo »

Bra kämpat!

22) Jag brukar inte aktivera startmotorn mer än ca 10 sekunder åt gången, sedan låta den vila i ungefär lika länge innan jag kör igen. Om inte systemet är primeat så kan det behövas upp mot en minut totalt malande för att få igång den.

23) Att få upp varvet på motorn hjälper tandempumpen att suga. Så visst hjälper det. Men hade jag varit du så hade jag fortsatt att köra enbart med startmotorn. Min uppfattning är att startgas är lite elakt mot en dieselmotor (låter otroligt hårt i motorn när den går på startgasen).

24) Nej, tvärtom

25) Eftersom du inte ens verkar ha kört särskilt länge totalt (förstår dock att det känns som en evighet när man inte vet vad som är normalt) så tycker jag att du skall mala lite till innan vi spånar vidare. Fast i kortare sessioner och med vila mellan.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

youqe
Skruvkunnig
Posts: 296
Joined: 22 Oct 2020 22:32
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 30 times
Been thanked: 48 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by youqe »

Väl kämpat!
User avatar

Topic author
tommyrob
Oljenisse
Posts: 151
Joined: 11 Sep 2020 12:00
Stad:: Tidaholm
Bil: Audi A2 3L & Lupo 3L
Has thanked: 22 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by tommyrob »

lupobupo wrote: 18 May 2022 00:18 Bra kämpat!
25) Eftersom du inte ens verkar ha kört särskilt länge totalt (förstår dock att det känns som en evighet när man inte vet vad som är normalt) så tycker jag att du skall mala lite till innan vi spånar vidare. Fast i kortare sessioner och med vila mellan.
Ok, då försöker jag med det. Tack igen för alla tips och svar 😊👍
Jag kom på en sak till innan jag testar detta:


Jag bytte olja i motorn då det var en bra bit under min.-nivån innan. När man tog upp stickan var det ca 2 mm olja bara på toppen av själva oljestickan. Så jag bytte olja.

FRÅGA 26) Behöver jag typ spraya in lite olja i cylindrarna, för jag har väl ingen smörjning innan oljetrycket kommit upp ordentligt, eller om jag endast mal på starten i ca 10 sek.-intervaller kanske det inte behövs?
User avatar

Topic author
tommyrob
Oljenisse
Posts: 151
Joined: 11 Sep 2020 12:00
Stad:: Tidaholm
Bil: Audi A2 3L & Lupo 3L
Has thanked: 22 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by tommyrob »

Kommentar till fråga 26.
Även om jag sprayar in i cylindrar får jag ingen smörjning på de rörliga delarna, kamaxel etc...
User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3356
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 249 times
Been thanked: 500 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by lupobupo »

26) Det behövs inte.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
User avatar

Topic author
tommyrob
Oljenisse
Posts: 151
Joined: 11 Sep 2020 12:00
Stad:: Tidaholm
Bil: Audi A2 3L & Lupo 3L
Has thanked: 22 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by tommyrob »

lupobupo wrote: 18 May 2022 11:31 26) Det behövs inte.
Ok, tack! :) då har jag varit ute och provat nu.

Jag införskaffade även en slangstump med 25 mm i diameter (övergång 25 mm till 20 mm och en 20 mm slang hade jag tidigare) och monterat mellan EGR-kyl och motorn, och så har jag börjat fylla på kylvätska.

Sedan bytte jag slangklämman på på bränsleslangen som sitter på tandempumpens retur då den blev dålig när jag labbade med luftningen.

Sedan provstartade jag och bilen startade nästan direkt! :)
Vilket är ett steg framåt, MEN... motorn går mycket med Mycket vibrationer och jag vågade bara ha igång bilen 2-3 sekunder innan jag stängde av.
Jag har som sagt fortfarande ingen luftmassemätare ansluten. Men motorn vibrerade så mycket att jag inte vågade ha igång bilen längre än de 2-3 sekund:rarna. Vad kan det vara för fel?
Nu har jag ingen aning igen! :?: :? :?: Hoppas någon vet vad det kan vara :idea: :) :idea:
User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3356
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 249 times
Been thanked: 500 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by lupobupo »

tommyrob wrote: 18 May 2022 13:18 Vilket är ett steg framåt, MEN... motorn går mycket med Mycket vibrationer och jag vågade bara ha igång bilen 2-3 sekunder innan jag stängde av.
Jag har som sagt fortfarande ingen luftmassemätare ansluten. Men motorn vibrerade så mycket att jag inte vågade ha igång bilen längre än de 2-3 sekund:rarna. Vad kan det vara för fel?
Nu har jag ingen aning igen! :?: :? :?: Hoppas någon vet vad det kan vara :idea: :) :idea:
Går den eventuellt bara på två cylindrar?
Fick du någon felkod under tiden bilen var igång?
Kan du kolla med VCDS/Vag-com i motor, mätvärden, grupp 013? Där kan du se om den försöker kompensera på någon cylindrararna.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
User avatar

Topic author
tommyrob
Oljenisse
Posts: 151
Joined: 11 Sep 2020 12:00
Stad:: Tidaholm
Bil: Audi A2 3L & Lupo 3L
Has thanked: 22 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by tommyrob »

lupobupo wrote: 18 May 2022 13:27 Fick du någon felkod under tiden bilen var igång?
Kan du kolla med VCDS/Vag-com i motor, mätvärden, grupp 013?
Ok, jag ska kolla detta.
Ligger felkoden kvar tro, eller behöver jag starta bilen igen för att "få fram" felkoden?
Mätvärden grupp 13, antar jag att jag behöver starta bilen för att få värden?
Ska kolla detta...
User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3356
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 249 times
Been thanked: 500 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by lupobupo »

tommyrob wrote: 18 May 2022 13:49 Ok, jag ska kolla detta.
Ligger felkoden kvar tro, eller behöver jag starta bilen igen för att "få fram" felkoden?
Mätvärden grupp 13, antar jag att jag behöver starta bilen för att få värden?
Ska kolla detta...
Den ligger isåfall kvar. Men kan stå som "intermittent" om den inte längre är aktiv.

Japp
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
User avatar

Topic author
tommyrob
Oljenisse
Posts: 151
Joined: 11 Sep 2020 12:00
Stad:: Tidaholm
Bil: Audi A2 3L & Lupo 3L
Has thanked: 22 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by tommyrob »

lupobupo wrote: 18 May 2022 13:27 Går den eventuellt bara på två cylindrar?
Fick du någon felkod under tiden bilen var igång?
Kan du kolla med VCDS/Vag-com i motor, mätvärden, grupp 013? Där kan du se om den försöker kompensera på någon cylindrararna.
Nu har jag kollat felkoder, detta fanns för motorns felkoder innan hag gjorde ett nytt startförsök:
20220518_142848.jpg
20220518_142848.jpg (466.74 KiB) Viewed 224 times
Jag clearade dessa och provade att starta igen, efter en ny startning av motorn, ca 7 sekunder gång av motorn, så fanns bara instrumentcluster-felkoden kvar.

Mätvärden på Vag-com motor block 013 fotade jag några bilder med värden enligt nedan:
20220518_143106.jpg
20220518_143106.jpg (145.04 KiB) Viewed 224 times
20220518_143107.jpg
20220518_143107.jpg (180.75 KiB) Viewed 224 times
20220518_143108.jpg
20220518_143108.jpg (183.62 KiB) Viewed 224 times
20220518_143109.jpg
20220518_143109.jpg (180.29 KiB) Viewed 224 times
Sista bilden är värden då motorn har stängts av:
20220518_143117.jpg
20220518_143117.jpg (457.57 KiB) Viewed 224 times
User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3356
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 249 times
Been thanked: 500 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by lupobupo »

18062 berättar bara att det även finns felkoder på instrumentklustret. Vilket alltid är intressant att kolla, men antagligen inget som påverkar detta.
17911 är pga den tidigare(?) oinkopplade två poliga kontakten till generatorn
18072 koden är juh från när du körde med den runda kontakten till spridarna urkopplad

Inga konstigheter där alltså. Grupp 013 visar att den helt klart går på alla tre cylindrarna.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
User avatar

Topic author
tommyrob
Oljenisse
Posts: 151
Joined: 11 Sep 2020 12:00
Stad:: Tidaholm
Bil: Audi A2 3L & Lupo 3L
Has thanked: 22 times
Been thanked: 15 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by tommyrob »

lupobupo wrote: 18 May 2022 14:52 Grupp 013 visar att den helt klart går på alla tre cylindrarna.
Ok, den gör det trots olika värden och blandat negativa och positiva värden?
Jag antar det är värden som vagcom presenterar vid varje lokalt tillfälle och då är mängden bränsle olila beroende på var på kamaxelns varv motorn står.
Men vad hade det stått i grupp 013 om den inte tänt på någon cylinder?

Ja, det är ju bra att vi kommit så långt, men frågan är vad kan det vara då för fel att motorn vibrerar så kraftigt?
User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3356
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 249 times
Been thanked: 500 times

Re: Audi A2 1,2 TDI (3L) 2001 - I min ägo igen!

Post by lupobupo »

tommyrob wrote: 18 May 2022 16:31 Ok, den gör det trots olika värden och blandat negativa och positiva värden?
Jag antar det är värden som vagcom presenterar vid varje lokalt tillfälle och då är mängden bränsle olila beroende på var på kamaxelns varv motorn står.
Men vad hade det stått i grupp 013 om den inte tänt på någon cylinder?

Ja, det är ju bra att vi kommit så långt, men frågan är vad kan det vara då för fel att motorn vibrerar så kraftigt?
Japp,

Nej, värdet är hur mycket den korrigerar på varje cylinder för att få den att gå jämt. Den känner av hur "ryckigt" bilen går och kompenserar för det. Lägger du ihop alla värdena så skall du få totalt 0, då tanken är att den totala insprutningsmängden inte skall påverkas, utan bara fördelningen..

Om INGEN cylinder hade tänt så hade alla visat noll, då det inte finns något att kompensera. Men om enbart en hade saknats så hade fältet för den cylindern antagligen fastnat på +2.07 (maxvärdet fär fältet). Dvs den hade försökt mata på med större andel av soppan i just den cylindern för att få den att gå jämnare.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
Post Reply