Plötsligt motorstopp - noll felkoder

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 219 times

Re: Plötsligt motorstopp - noll felkoder

Post by borttagenanvändare-40184 »

Det är nog oringen i tankarmaturen som spruckit.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 109 times
Been thanked: 59 times

Post by RiseAndShine »

irover wrote: 21 May 2020 02:06 Det är nog oringen i tankarmaturen som spruckit.
Exakt vilken o-ring menar du?

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 219 times

Post by borttagenanvändare-40184 »

Den som sitter i röret mellan den rörliga nedre delen och övre delen. Den nedre är skjutbar för att den ska ligga mot botten på tanken. Sugröret har en oring som tätar. Du måste ta upp hela tankarmaturen för att fixa det, det är nere i tanken.

Du kan byta den mot en ny lagom stor oring som tål rme och diesel.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

borttagenanvändare-40184 wrote: 21 May 2020 23:16 Den som sitter i röret mellan den rörliga nedre delen och övre delen. Den nedre är skjutbar för att den ska ligga mot botten på tanken. Sugröret har en oring som tätar. Du måste ta upp hela tankarmaturen för att fixa det, det är nere i tanken.

Du kan byta den mot en ny lagom stor oring som tål rme och diesel.
Någon som har koll på exakt vilken storlek det är på den aktuella o-ringen? Min erfarenhet av o-ringar är att man måste ha just exakt rätt storlek för att det ska funka som det är tänkt.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

borttagenanvändare-40184 wrote: 21 May 2020 23:16 Den som sitter i röret mellan den rörliga nedre delen och övre delen. Den nedre är skjutbar för att den ska ligga mot botten på tanken. Sugröret har en oring som tätar.
Vet någon var på bilden nedan (lånad från nätet) som o-ringen sitter?

6X0919183B.jpg
6X0919183B.jpg (60.05 KiB) Viewed 547 times

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

Har någon kanske svar på mina två frågor ovan angående o-ringen i tankarmaturen :?:

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 249 times
Been thanked: 500 times

Post by lupobupo »

RiseAndShine wrote: 27 May 2022 23:38 Har någon kanske svar på mina två frågor ovan angående o-ringen i tankarmaturen :?:
Inte på rak arm. Men det finns inte många ställen längs sugröret den kan vara på? Det är väl bara att ta isär och kika efter?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

lupobupo wrote: 28 May 2022 00:34 Inte på rak arm. Men det finns inte många ställen längs sugröret den kan vara på? Det är väl bara att ta isär och kika efter?
Vilket av de två rören är sugröret?

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

Här finns lite o-ringar att välja på: https://www.kullagret.com/category/fpm-2

Men tänk på att endast en passar tankarmaturen och att det inte lär vara lätt att mäta på en sprucken gammal o-ring... :roll:

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

RiseAndShine wrote: 28 May 2022 00:49 Vilket av de två rören är sugröret?
Tydligen det tjocka röret med ett smalare rör i. :)

FrallanVW
Domkraftsansvarig
Stad:: Horby
Bil: 2000 Lupo 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 17 times

Post by FrallanVW »

Detta måste vara en ökande trend hos oss.
Hemligt enkelt fel som vi nog bör flagga, eller?

Jag fick problemet för många år sedan och innan jag insåg att bilen inte kunde ha under halva reserven, för då gick den inte.
Mycket klurig felsökning och jag bytte alldeles för mycket annat innan jag insåg detta.
O-ringen blev aldrig bytt. Jag bara kör och kör.....
Idag är det cirka 24-25 liter (65-70 mil) jag kan köra, inte mer. Dvs. precis när den närmar sig reserven.
Ett av syndromen är att efter ett kort stopp, så blir den oerhört svårstartad..... flera långa dragningar på startmotorn, men sedan går den igång.
Det är dags nu för mig att byta o-ringen. Många års övertid.

Jag ger feedback när det är gjort och vad jag använt för material.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

FrallanVW wrote: 09 Jun 2022 12:57 Detta måste vara en ökande trend hos oss.
Hemligt enkelt fel som vi nog bör flagga, eller?

Det är dags nu för mig att byta o-ringen. Många års övertid.

Jag ger feedback när det är gjort och vad jag använt för material.
Välkommen i klubben (för samma typ av problem)! Ja, många gånger verkar folk byta i stort sett allt, men missar denna lilla, men ack så viktiga detalj.

Jag har precis fått hem en begagnad tankarmatur köpt på Bildelsbasen och nu har den fått en välbehövlig rengöring för det verkar ha körts på "vanlig" diesel. Silen längst ned i botten på utsidan kan vara bra att ta loss och kolla på om den behöver rengöras.

O-ringen i sugröret (med fjädern i) såg bra ut, men jag ska ändå beställa några nya i FKM (Viton).

Återkommer med måttuppgifter på o-ringen och om det funkade med den jag tänkt mig (innerdiameter och tjocklek på gummit).

Det är dock möjligt att det inte är just o-ringen eller ens tankarmaturen som är mitt problem, men jag skriver senare en uppdatering om hur min gamla tankarmatur ser ut. Jag har kört på stora mängder RME under åren, så o-ringen är starkt misstänkt.

FrallanVW
Domkraftsansvarig
Stad:: Horby
Bil: 2000 Lupo 3L
Has thanked: 18 times
Been thanked: 17 times

Post by FrallanVW »

Bra ide!!!
Jag ska hämta hem hem en begagnad armatur att fixa, innan jag gräver ner mig i baksätet. Tack!

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

Uppdatering!
Jag monterade den "nya" tankarmaturen med en ny o-ring och då med storleken 10,0x2,0 mm i FKM/ FPM/ Viton (flourgummi). Beställde den på https://www.kullagret.com/product/12-x-20-o-ring-fpm

Vad jag kunde se fanns det inget skräp nere i tanken som kunde förorsaka stopp i bränsletillförseln.

De gamla o-ringarna i de två armaturerna såg förvånansvärt bra ut och utan några skador, så det var sannolikt inget fel på dem. Längst ned i armaturen sitter en gummibricka som är ca 13 mm i diameter och med ett litet hål i mitten och i min gamla var den ganska "sliten", men i den "nya" var den i bättre skick. Frågan är om det är denna som kanske spökar.

Sedan tidigare är tanklocket bytt till ett nytt för låsningen fungerade inte ordentligt på det gamla och luftningen av tanken borde alltså fungera om det nu inte gjorde det när det gamla tanklocket satt där.

Blev det nu bättre med ovanstående angående detta med plötsliga motorstopp och vid 1/4 tank och lägre? Nej, tyvärr inte för när tanknålen stod mellan tom tank och det andra strecket, dog bilen och detta på en av Skövdes mest trafikerade vägar och speciellt vid den tiden då det hände
var det extra pulshöjande för det var fullt med trafik både bakom och framför mig så långt ögat kunde nå... 8-)

Lyckligtvis fanns lite plats vid sidan av vägen och bilen startade ganska snabbt igen. Men efter 100 meter hände samma sak igen, men även då var den ganska lättstartad. Sedan gick det bra att köra utan problem till ett tankställe några kilometer bort, där jag jag tankade fullt (givetvis 100 % HVO :)).

Jag blir inte klok på detta problem och jag hade verkligen hoppats på att hitta en rejält trasig o-ring, men tyvärr inte. Den flera år gamla gåtan fortsätter att vara det...
Post Reply