Tankat "gula guldet" RME hos Ecobränsle

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.

lipton
Garagesuppliant
Stad:: Örebro
Bil: 3xLupo3L 2xAudiA2 3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 113 times

Re: Tankat "gula guldet" RME hos Ecobränsle

Post by lipton »

RiseAndShine wrote: 08 Mar 2022 20:29 Dieselpriset upp med 1,50 kr/ liter bara över senaste natten! Men det är väl inget som påverkar oss 3L:are, eller?
Det påverkar väl alla? :(
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 42 times
Been thanked: 62 times

Post by mateks »

RiseAndShine wrote: 08 Mar 2022 20:29 Jag brukar försöka hålla skyltad hastighet för annars blir skillnaden mot många andra bilister för stor och jag bidrar ofta till köbildning redan som det är nu. På motorväg är jag rädd att bli påkörd om jag kör "för sakta".

Dieselpriset upp med 1,50 kr/ liter bara över senaste natten! Men det är väl inget som påverkar oss 3L:are, eller?
90 tycker jag är en lagom lägsta hastighet på motorväg, då sinkar man inte farten mer än vad lastbilarna gör.

Ja allt är som vanligt en relativt! Snart dubbla kostnaden mot för ett par år sen gör att jag förlorar mer än en månadsbesparing på ett år… i enbart bränsle. Sen allt annat som blir dyrare också. Så mig påverkar det definitivt.

Lakriskatt
Skruvmejselputsare
Stad:: Nyköping
Bil: Lupo 3L

Post by Lakriskatt »

Sen jag blev lupo ägare förra året ligger jag också i 90 på motorvägen. Brukar haka på nån tradare och sen är det ett rent nöje att se färddatorns medelförbrukning krypa ner mot 0,3

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 109 times
Been thanked: 59 times

Post by RiseAndShine »

Lakriskatt wrote: 10 Mar 2022 01:30 Sen jag blev lupo ägare förra året ligger jag också i 90 på motorvägen. Brukar haka på nån tradare och sen är det ett rent nöje att se färddatorns medelförbrukning krypa ner mot 0,3
Vi får väl se om lastbil med släp fortsätter köra för fort och förbruka 10 % mer diesel (skillnaden i förbrukning vid 90 jämfört med 80) eller om man kommer på bättre tankar och istället börjar köra lagliga 80 km/ tim., för i så fall skulle du ju kunna spara ännu mer... :)

LupoRichard
Skiftnyckelslangare
Stad:: Örebro
Bil: 2xLupo 3L,1999,2003
Has thanked: 15 times
Been thanked: 5 times

Post by LupoRichard »

Vissa lastbilsförare som blivit sura på mig och tvärbromsat när jag följer. Kanske nytt fenomen? Dieselpriset som stress
at dem?
Gula guldet visat sig var billigare än vanlig diesel nu för första gången 22:50kr B100 truckstop cirkelK i örebro

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

LupoRichard wrote: 12 Mar 2022 23:58 Vissa lastbilsförare som blivit sura på mig och tvärbromsat när jag följer. Kanske nytt fenomen? Dieselpriset som stress
at dem?
Gula guldet visat sig var billigare än vanlig diesel nu för första gången 22:50kr B100 truckstop cirkelK i örebro
Bra att de får smaka på sina egna metoder ibland även om en 3L bakom en lastbil borde vara helt harmlöst, så kanske det är irriterande. :D

Mitt problem kan vara det omvända med lastbilar som ligger 2 meter bakom. Jag brukar se till att ha så fritt som möjligt framför mig i trafiken.

Oväntat billig RME/ B100! Hoppas det är så även hos Ecobränsle.

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 249 times
Been thanked: 500 times

Post by lupobupo »

LupoRichard wrote: 12 Mar 2022 23:58 Vissa lastbilsförare som blivit sura på mig och tvärbromsat när jag följer. Kanske nytt fenomen? Dieselpriset som stress
at dem?
Det var en del uppmärksammade lastbilsinbrott under färd för ett tag sedan. Det kanske är en orsak?:
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

lupobupo wrote: 13 Mar 2022 09:52 Det var en del uppmärksammade lastbilsinbrott under färd för ett tag sedan.
Garanterat insiderjobb!

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

Aktuella prisuppgifter för alternativa dieseldrivmedel för privatpersoner (utan rabatter och avtal och inkl. moms):

RME - 29,20 kr/ liter hos Energifabriken på tankstationen i Jönköping (Torsvik, Lampvägen 1). Läs mer på https://energifabriken.se/rme/

EcoPar A - 26,18 kr/ liter. Läs mer på https://www.ecopar.se/ecopar-a/

EcoPar Bio - 34,96 kr/ liter. Läs mer på https://www.ecopar.se/ecopar-bio/
Post Reply