Mopedbil HA!

Här diskuteras allt möjligt.
Post Reply

Topic author
youqe
Skruvkunnig
Stad:: Eskilstuna
Bil: 2 x A2 3L
Has thanked: 30 times
Been thanked: 48 times

Mopedbil HA!

Post by youqe »

Råkade slira in på denna hemsida för Ligier mopedbilar.
https://www.ligier.se/product/js50/

Lite kul att se att våra 3L-under klår sprillans mopedbilar (med dieselmotor).
Screenshot_20220317-120116.png
Screenshot_20220317-120116.png (71.87 KiB) Viewed 531 times

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 109 times
Been thanked: 59 times

Re: Mopedbil HA!

Post by RiseAndShine »

Det är högst märkligt att trots allt prat om utsläpp, klimatet och kostnaden för drivmedel, så är 3L efter 23 år fortfarande de snålaste bilarna (med enbart förbränningsmotor). Att man trots allt prioriterat annat mer än ovanstående och inte använt tekniken till "rätt saker" är ju helt uppenbart... :roll:

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 30 times

Post by cantos lupos »

Ja där kan jag ju hålla med hela dej! Sonen och jag diskuterade det här om dagen när vi såg en moppebil. "Men din drar ju mindre än den" sant! Men! dubbels så dyr. Nu är de ganska sällsynt eftersom många åker runt i bränsleslukande, strypta volvos, som ev är billigare i inköp, men drar minst det 6-dubbla. Såg här om sistens två volvos epa rulla in på Pekås-parkering, en i vardera, för att i butiken köpa varsin glass...vilket parti röstar deras paranteser på? Ursäktar för att jag blandar in politik i detta, men det låg ju så nära.

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 109 times
Been thanked: 59 times

Post by RiseAndShine »

Å andra sidan lär totalkostnaden för en Volvo 740 vara långt lägre än för de några år gamla BMW och Audi som är vanliga som A-traktorer. Man förstår att det i dagens samhälle "finns för mycket" pengar tack vare den rejält dopade kreditmarknaden och som bidrar till hushållens höga skuldsättning (Sverige ligger i topp i världen).

På "min tid" var det klart ovanligt att någon hade EPA/ A-traktor och det var moppe som gällde (om ens det). Mopedbilar fanns då inte i Sverige.

Fördelen med mopedbil är att de får köra i 45 km/tim. och det bromsar inte upp trafiken så mycket i tätort, där det ofta är 40-väg. Överlag har det dock blivit allt för mycket långsamgående fordon i trafiken för att det ska kunna räknas som rimligt.
Post Reply