30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
-
Topic author - Skiftnyckelslangare
- Posts: 50
- Joined: 10 Nov 2020 14:31
- Stad:: Horby
- Bil: 2000 Lupo 3L
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 17 times
30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Min 3L tog längre och längre tid på sig att "glöda" förvärma.
Bytte glödstift, ingen skillnad.
Ingen kod eller varning på VAG Com.....
MEN, så efter lite sökning här på forumet så hittade jag rotorsaken.
Ackumulatorn tanken eller "Bomben" som en del kallar den. Den håller inte sitt mottryck och det tar nästan 30 s innan elmotorn har fått upp oljetryck till växlingsroboten.
Blev något förvånad av att läsa att den reservdelen inte fanns längre.
Hittade tipset om Danska 3L och Ib Skou som säljer en adaptor så vanlig BMW Audi ackumulator kan användas.
Sagt och gjort.
SMS Ib.
Betalade via Paypal cirka 400 SEK med frakt till Sverige.
Köpte ackumulator från Autodoc.
Bytte rakt upp och ner. Borde inte behövt varken gängtejp eller tåtningsvätska.
Men så gjorde jag. Lite låsvätska högst upp på adaptern och på ackumulatorn med.
Av med den gamla, väntade lite tills oljenivån steg upp och skruvade i den nya.
Bilen startar utan tvekan och växlar utmärkt.
Ib Skou: +45 20210379
Bytte glödstift, ingen skillnad.
Ingen kod eller varning på VAG Com.....
MEN, så efter lite sökning här på forumet så hittade jag rotorsaken.
Ackumulatorn tanken eller "Bomben" som en del kallar den. Den håller inte sitt mottryck och det tar nästan 30 s innan elmotorn har fått upp oljetryck till växlingsroboten.
Blev något förvånad av att läsa att den reservdelen inte fanns längre.
Hittade tipset om Danska 3L och Ib Skou som säljer en adaptor så vanlig BMW Audi ackumulator kan användas.
Sagt och gjort.
SMS Ib.
Betalade via Paypal cirka 400 SEK med frakt till Sverige.
Köpte ackumulator från Autodoc.
Bytte rakt upp och ner. Borde inte behövt varken gängtejp eller tåtningsvätska.
Men så gjorde jag. Lite låsvätska högst upp på adaptern och på ackumulatorn med.
Av med den gamla, väntade lite tills oljenivån steg upp och skruvade i den nya.
Bilen startar utan tvekan och växlar utmärkt.
Ib Skou: +45 20210379
- Attachments
-
- IMG_0514.jpg (112.12 KiB) Viewed 3676 times
-
- IMG_0501.jpg (114.29 KiB) Viewed 3676 times
-
- Hedersmedlem
- Posts: 2977
- Joined: 25 Nov 2014 22:04
- Stad:: Borttagen användare
- Bil: Borttagen användare
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 219 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Det ska bli intressant att se om det funkar i längden. Den är ju gjord för bromsvätska och inte hydraulolja kan ju finnas en risk att gummit i den inte tål det sistnämnda.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.
-
- Skruvkunnig
- Posts: 303
- Joined: 22 Oct 2020 22:32
- Stad:: Eskilstuna
- Bil: 2 x A2 3L
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 51 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Om jag jämför med min audi 100 med bromsbomb så vill jag nog tro att den bomben jobbar med hydraulvätska snarare än bromsvätska . Finns det verkligen någon tryckacc som jobbar med bromsvätska?
-
- Hedersmedlem
- Posts: 2977
- Joined: 25 Nov 2014 22:04
- Stad:: Borttagen användare
- Bil: Borttagen användare
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 219 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Vet inte. Är det grön olja i bromsarna på de med klockan?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.
-
- Skruvkunnig
- Posts: 303
- Joined: 22 Oct 2020 22:32
- Stad:: Eskilstuna
- Bil: 2 x A2 3L
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 51 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
På min audi 100 är det vanlig bromsvätska i bromssystemet precis som på de flesta bilar som inte är citroen DS eller cx typ, och hydraulsystemet, pump o acc, används helt separat som servoassistans vid huvudbromscylindern istället för ett vacuumservo. Och för servostyrningen förstås.
-
- Skruvkunnig
- Posts: 303
- Joined: 22 Oct 2020 22:32
- Stad:: Eskilstuna
- Bil: 2 x A2 3L
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 51 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
För att säkra att bromsservot funkar några inbromsning även om motorn inte går, samma som vid vacuumservo. Ursäkta mig trådskaparen, klart off-topic.
-
- Forumsorakel
- Posts: 3490
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Linköping
- Bil: 6 x A2+2 x 3L
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 382 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Ok, det var inte så jag menade, jag undrade snarare vilken Audi som den där acken är avsedd för?
De jag varit i kontakt med har varit så sjukt dyra att de inte vore superintressanta för oss.
För övrigt har bomben ytterligare en funktion, i alla fall på typ 44 med femma, där pumpen gav så litet flöde att det inte räckte för panikbroms utan att pedalen pulserade ner till full bromsverkan.
Passiv forumläsare sedan 2022-01-03
-
- Hedersmedlem
- Posts: 2977
- Joined: 25 Nov 2014 22:04
- Stad:: Borttagen användare
- Bil: Borttagen användare
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 219 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Det är väl gamla Audi samt bmw 5 6 och 7 serie som den sitter på.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.
-
Topic author - Skiftnyckelslangare
- Posts: 50
- Joined: 10 Nov 2020 14:31
- Stad:: Horby
- Bil: 2000 Lupo 3L
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 17 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Intressant! Ska rapportera vad som händer. Kör ju bilen 300-350 mil i månaden nu.
Senast en 0.31 runda Stockholm-Skåne. Nu vet jag att det går att köra snålt. Frun har ju kör 29000 mil med bilen tidigare.
Förvånad över att den fortfarande har den ekonomin kvar. Vinterdäck och 2.2 bar. Inget hokus pokus.
Senast en 0.31 runda Stockholm-Skåne. Nu vet jag att det går att köra snålt. Frun har ju kör 29000 mil med bilen tidigare.
Förvånad över att den fortfarande har den ekonomin kvar. Vinterdäck och 2.2 bar. Inget hokus pokus.
-
- Forumsorakel
- Posts: 3490
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Linköping
- Bil: 6 x A2+2 x 3L
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 382 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Om pumpen går länge och den stannar vid nominellt tryck betyder ju det att tryckacken fungerar.
En ack som har hål i gummimembranet blir ju helt stum och då nås maxtrycket på nolltid (samt att den inte orkar med något innan trycket är borta).
Är gastrycket (kväve) bakom membranet för lågt så övervinner pumpen det också på kort tid men inte heller då räcker trycket till något.
Jag tolkar den långa laddtiden som att det läcker vid oringarna i fästet, d v s acken trycker ur sig oljan när bilen står parkerad och laddas från atmosfärtryck varje omstart. 20-30 sekunder från noll till arbetstryck är inte uppseendeväckande länge men designen är sådan att trycket egentligen skall hållas kvar över natten eller längre.
Passiv forumläsare sedan 2022-01-03
-
- Skiftnyckelslangare
- Posts: 86
- Joined: 18 Feb 2019 19:32
- Stad:: Örebro
- Bil: 2xLupo 3L,1999,2003
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 5 times
-
- Forumsorakel
- Posts: 3375
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 513 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Det är den o-ringen som sitter på "bomben". Den har artikelnummer 6N0142435
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
- Skiftnyckelslangare
- Posts: 86
- Joined: 18 Feb 2019 19:32
- Stad:: Örebro
- Bil: 2xLupo 3L,1999,2003
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 5 times
Re: 30 s till start/byte av ackumulator "bomb"
Jag får testa att byta den. Fat bomben är inte gammal direkt