Bra råd för shopping i Tyskland

Här delar vi med oss av sådant som är värt att veta.
Post Reply

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig
Stad:: Himma
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 38 times
Been thanked: 27 times

Bra råd för shopping i Tyskland

Post by Paul3L »

När du handlar via internet i Tyskland finns det några tips som är värdefulla att tänka på innan du börjar handla.

Man måste vara medveten om att att beställa varor utomlands och få dem hemskickade till sin adress i Sverige kan skilja sig mycket från hur det görs internt i Sverige. Följande är mina erfarenheter om detta samt om när du får behov av att göra ett klagomål på varan.

Det är min erfarenhet att det bästa sättet att beställa varor i Tyskland är att betala med PayPal. PayPal ger en mycket hög nivå av kundskydd, och de allra flesta onlinesäljare har stor respekt för PayPals kundskydd. Och det behöver inte vara dyrare än andra betalningsmetoder, utan det måste jämföras med varje enskild handlare. I händelse av ett klagomål kommer PayPal att frysa din betalning med säljaren tills tvisten är löst.

Om allt går bra och till din belåtenhet är det bara bra. Problemet uppstår oftast om säljaren antingen skickar fel sak, varan är defekt eller varan skadas under transporten. De allra flesta säljare är trevliga och positiva och ett klagomål går som på räls. Du bör dock vara medveten om att i Tyskland är byråkrati mycket vanligt, så det kräver att du följer proceduren de har satt upp på sin hemsida. Det är inte tillrådligt att påbörja ett klagomål via PayPals system, då detta i de flesta fall kommer att uppfattas som aggressivt, och kan leda till att säljaren vill dra fördel av varje twist. PayPals klagomålssystem är din sista utväg om säljaren inte samarbetar eller är orimlig.

Innan du köper varan kolla då om säljaren är villig att betala returporto, det är inte alltid de gör detta. Det står i deras handelsvillkor. Kolla även om det är skillnad på att betala returporto för felaktiga varor och defekta varor, då det är betydligt lättare att bevisa att en vara är felaktig än att en vara var defekt när de skickade den.

Är försändelsen skadad vid mottagandet, dvs. om det finns synliga skador på förpackningen som kan påverka innehållet så har du rätt att vägra ta emot försändelsen och då måste paketbudet ta tillbaka försändelsen till terminalen och skicka tillbaka den. Detsamma gäller om du hämtar försändelsen hos postombudet. Vägra att ta emot försändelsen om den är uppenbart skadad. Du kan även ta bilder på försändelsen med en smartphone eller annan kamera som dokumentation.

Om paketet inte uppvisar synliga skador, men varan ändå är skadad på grund av dålig förpackning, då är det viktigt att dokumentera allt relevant med bilder tagna med en smartphone eller annan kamera.

Det är vad jag kan tänka på direkt vid det här tillfället. Har du frågor och/eller tillägg är du välkommen.

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Re: Bra råd för shopping i Tyskland

Post by Paul3L »

Tillägg:

I händelse av att handlarens klagomålsprocess är ett digitalt formulär på deras webbplats, kom ihåg att behålla en kopia av din formulering av klagomålet på din dator. Ta vid behov en utskrift av skärmen (skärmdump) innan du skickar in formuläret. Det är inte säkert att inlämning av formuläret också innebär en kopia av detta till din e-postadress. Kom ihåg att spara ärendenumret eftersom det är det enda riktiga beviset på att du har lämnat in ett klagomål.

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 113 times
Been thanked: 60 times

Post by RiseAndShine »

Paul3L wrote: 06 Jan 2022 15:10 Det är min erfarenhet att det bästa sättet att beställa varor i Tyskland är att betala med PayPal.
Vad jag vet tar Paypal ut några procent i växlingsavgift om man väljer att betala med dem via sitt konto hos dem.

Gör man enbart en "gästbetalning" via Paypal och som på en del ställen är enda alternativet för betalning, tillkommer inte denna växlingsavgift, utan då är det enbart kreditkortsutgivaren man har i Sverige, som tar ut denna. Vilken procent det blir kan skilja en hel del mellan olika kort, men för min del blir det billigast.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

"ECC Sverige ger konsumenter kostnadsfri rådgivning om konsumenträttigheter vid gränsöverskridande handel inom EU, Island, Norge och Storbritannien."

https://www.eccsverige.se/

ECC Sverige hette tidigare Konsument Europa.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

Paul3L wrote: 06 Jan 2022 15:10 Man måste vara medveten om att att beställa varor utomlands och få dem hemskickade till sin adress i Sverige kan skilja sig mycket från hur det görs internt i Sverige.
Det jag märkt under de många år som jag beställt allt möjligt från utlandet och då främst Tyskland, är att större sändningar som inte går ned i brevinkastet, är att detta mer och mer levereras till närmaste ombud istället för till hemmet. Detta tycker jag är bra för då behöver man inte vara tillgänglig eller bli störd om man sover. Det ska tilläggas att jag länge bott på samma plats. Är tendensen den samma för er andra att hemleveranserna minskat?

Någon som är lite lustigt att oftast byts paketen mellan transportföretagen. T ex kan det skickas med DHL från Tyskland för att sedan byta till Postnord när det kommit till Sverige.

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L »

RiseAndShine wrote: 07 Jan 2022 00:22 Det jag märkt under de många år som jag beställt allt möjligt från utlandet och då främst Tyskland, är att större sändningar som inte går ned i brevinkastet, är att detta mer och mer levereras till närmaste ombud istället för till hemmet. Detta tycker jag är bra för då behöver man inte vara tillgänglig eller bli störd om man sover. Det ska tilläggas att jag länge bott på samma plats. Är tendensen den samma för er andra att hemleveranserna minskat?
Skillnaden är om det är ett brev eller ett paket - två olika flöde. Ett vanligt brev levereras av vår brevbärare om det går att klämma ner i brevlådan, annars skrivs ett avi. Paket ska alltid hämtas ut hos postombudet och du får antingen ett avi eller ett sms.
RiseAndShine wrote: 07 Jan 2022 00:22 Någon som är lite lustigt att oftast byts paketen mellan transportföretagen. T ex kan det skickas med DHL från Tyskland för att sedan byta till Postnord när det kommit till Sverige.
DHL är samma sak som den tyska posten när det kommer till logistik.

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L »

RiseAndShine wrote: 06 Jan 2022 23:41 Vad jag vet tar Paypal ut några procent i växlingsavgift om man väljer att betala med dem via sitt konto hos dem.

Gör man enbart en "gästbetalning" via Paypal och som på en del ställen är enda alternativet för betalning, tillkommer inte denna växlingsavgift, utan då är det enbart kreditkortsutgivaren man har i Sverige, som tar ut denna. Vilken procent det blir kan skilja en hel del mellan olika kort, men för min del blir det billigast.
Istället för ett svenskt bankkort finns även möjlighet att använda ett kort som utfärdats av en internetbetaltjänst, som t.ex Wise, Revolut, N26 och liknande, att betala via PayPal. Pengar överförs i svenska kronor till betaltjänsten, ett belopp bytes mot euro som sedan används för betalning via PayPal. Det är det absolut billigaste sättet att växla valuta. Man bör nog vara något väl insatt i hur internet fungerar.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

Paul3L wrote: 07 Jan 2022 00:59 Skillnaden är om det är ett brev eller ett paket - två olika flöde. Ett vanligt brev levereras av vår brevbärare om det går att klämma ner i brevlådan, annars skrivs ett avi. Paket ska alltid hämtas ut hos postombudet och du får antingen ett avi eller ett sms.

DHL är samma sak som den tyska posten när det kommer till logistik.
Har paket från utlandet aldrig kört ut till dig där du bor?

Det var länge sedan jag beställde väldigt stora produkter som sängar och tv-apparater, men jag kan tänka mig att dessa fortfarande körs ut direkt till kund även hos dig och oberoende av var de beställts ifrån.

Jag tänker att det bästa och smidigaste borde vara att DHL i Tyskland skickar paketet vidare med DHL i Sverige, men så görs sällan i praktiken.

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L »

RiseAndShine wrote: 07 Jan 2022 01:51 Har paket från utlandet aldrig kört ut till dig där du bor?

Det var länge sedan jag beställde väldigt stora produkter som sängar och tv-apparater, men jag kan tänka mig att dessa fortfarande körs ut direkt till kund även hos dig och oberoende av var de beställts ifrån.

Jag tänker att det bästa och smidigaste borde vara att DHL i Tyskland skickar paketet vidare med DHL i Sverige, men så görs sällan i praktiken.
Jo, men det beror på om avsändaren har betalat för det. Få av dem levereras. Det senaste jag fick var startbatteriet som jag beställde. Det är inte DHL som levererar för DHL i Sverige är en budtjänst som kör endast till företag eller med akuta ärenden direkt från flygplatser.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine »

Paul3L wrote: 07 Jan 2022 01:56 Jo, men det beror på om avsändaren har betalat för det. Få av dem levereras. Det senaste jag fick var startbatteriet som jag beställde.
För min del ingick hemleverans av paket från utlandet alltid i priset och det gällde för länge sedan allt utom beställningar från Amazon.de. Jag hade helt enkelt inget annat att välja på, men det var inte alltid bra för det var inte alltid det passade så bra.

Fick du batteriet hemkört? Jag fattar för det.

Det är möjligt att man än idag kan få hemleverans, men att man får betala extra för det, men det är mer än jag själv märkt av på de ställen jag handlar från.

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L »

RiseAndShine wrote: 07 Jan 2022 02:04 För min del ingick hemleverans av paket från utlandet alltid i priset och det gällde för länge sedan allt utom beställningar från Amazon.de. Jag hade helt enkelt inget annat att välja på, men det var inte alltid bra för det var inte alltid det passade så bra.

Fick du batteriet hemkört? Jag fattar för det.

Det är möjligt att man än idag kan få hemleverans, men att man får betala extra för det, men det är mer än jag själv märkt av på de ställen jag handlar från.
Jag skrev att avsändaren hade betalat för det - inte att jag betalat (extra) för det. Det finns en skillnad. Ibland är de anställda inte särskilt smarta på företagen, så oväntade saker händer. :D
Post Reply