Det verkar som att många inte vet varför spaken hamnar fel, och då i kulissen mellan 1:an och 2:an istället för 3:an och 4:an när man manuellkonverterar en lupo 3L.
Det klart att det går att göra någon nödlösning med fjädrar i spakstället för att få till det, men det är egentligen inte i spakstället utan i växellådan som växellägena bestäms.
Spakstället ska bara justeras så växelspaken hamnar i rätt läge i förhållande till växellägena i växellådan.
Jag bestämde mig helt enkelt för att efter allt jobb med pestallställ etc. är det lika bra att bita i det sura äpplet och riva lådan också.
Ska man bara göra det här jobbet, inte inspektera något speciellt, eller byta några lager räcker det att dela lådan på mitten:
Ska man riva lådan ordentligt och inspektera alla lager, drev och synkringar börjar man från locket på gaveln och jobbar sig innåt.
Men ska man bara fixa växellågena går det göra så här, och endå få en ganska bra uppfattning om växellådans skick.
Det man behöver byta är då den här växelföraren, från en vanlig 085 låda till vä, 3L till hö.
För att göra det behöver man då dra ur den här pluggen med en glidhammare, gängad med m7.
Sedan är det bara att pilla ur själva axeln och byta växelföraren. Se till att den lilla fjädern som sitter runt axeln kommer med.
Man kan även byta själva växelaxeln som sticker ut ur lådan i det här läget:
Men det är nog inte att rekomendera, man ska ha specialverktyg för att ställa in läget på hylsan som man ser på bilden.
Dock är det en bra idé att inspektera pinjonglagret och difflagren när man har delat lådan.
Speciellt pinjonglagret är vanligt att det är dåligt.
Diffen är bara att lyfta ur i det här läget och inspektera.
Lite spår, eller repor i lagerbana och rullar är ok. Men finns det porer i rullar eller lagerbana, eller att ytan har släppt. (typ som cromsläpp i lagerbanan) är det färdigkört.
Lagren på ingående axeln brukar inte vara något problem med, inte heller lagret i andra änden på pinjongaxeln.
Dock ska man byta båda lagren på samma axel samtidigt för att kunna ställa in axeln ordentligt.
Ser pinjonglagret ut så här är det defenitivt färdigt: Det var endå förvånansvärt lite missljud i den här lådan.
Det här var inte tänkt som en guide hur man renoverar en växellåda, utan bara hur man fixar växellägena.
Det finns säkert många guider hur man går vidare i ett sådant här läge, andra 085 lådor i polo etc. är i princip lika.
Dock verkar man få inspektera synkringarna lite annorlunda på 3L, det verkar vanligare att de slår upp sig i läget i synkhylsan än på andra lådor, men inte vanligt att de är slitna på bromsytorna eller att tänderna på dreven eller synkhysorna är slitna.
Det är nog så att man slipper mycket sådant när det är någon som kan växla som sköter spaken
