Min 3L lastbil med skyddsbur
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 48
- Joined: 10 Nov 2020 14:31
- Stad:: Horby
- Bil: 2000 Lupo 3L
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 17 times
Min 3L lastbil med skyddsbur
Jodå, jag har ju tjatat på min fru sedan 2000 då hon köpte sin bil att det var en liiiiten och farlig bil om man kör på kaniner eller annat lös springande på vägarna.
Nu är vi skilda sedan några år och hon köpte sig en ny fin Mini.
Jag har nu monterat skyddsbur och pendlar 14 mil varje dag och ofta till Skåne - Stockholm. (325kr enkel resa)
Men, både till mig själv och andra transporteras det mycket bildelar/lådor.
Började med att lyfta in en Honda CB750 motor där högersätet suttit. Fyra nya hjul och däck till en jänkare, tre lådor från Summit i USA, plus fyra fyllda IKEA kassar med eget i. Ja, lite annat bra och ha också.
Kylbox och matkasse är ju ett måste på långtur.
För några veckor sedan hämtades en VR6 motor på en ö i Mälaren. Säljaren och jag blev bra kompisar och han lyfte in motorn med en truck.
Nej, jag är ingen originalpurist men jag gillar bilen bättre och bättre. En av mina andra bruksbilar är BMW X5 diesel.
Sitter lika bra numera i denna efter lite icke original modifikationer. Skumkudde i dörren och stort vadderat centrumstöd (snabbfäste så jag kan ta borts det) för högerarmen.
Taklucka från en Twingo monterades.: Det var ett Misstag! Från att ha varit hyfsat tyst, så blev det brus i bilen. Ljudämpningsmattor är nu klistrade i taket mot luckan.
Regbesiktningen godkände detta men fattade inte mina motiveringar att jag bara ville öka säkerheten. Inte trimmat? Inte köra racing?
Men det har jag andra bilar till.
Nu är vi skilda sedan några år och hon köpte sig en ny fin Mini.
Jag har nu monterat skyddsbur och pendlar 14 mil varje dag och ofta till Skåne - Stockholm. (325kr enkel resa)
Men, både till mig själv och andra transporteras det mycket bildelar/lådor.
Började med att lyfta in en Honda CB750 motor där högersätet suttit. Fyra nya hjul och däck till en jänkare, tre lådor från Summit i USA, plus fyra fyllda IKEA kassar med eget i. Ja, lite annat bra och ha också.
Kylbox och matkasse är ju ett måste på långtur.
För några veckor sedan hämtades en VR6 motor på en ö i Mälaren. Säljaren och jag blev bra kompisar och han lyfte in motorn med en truck.
Nej, jag är ingen originalpurist men jag gillar bilen bättre och bättre. En av mina andra bruksbilar är BMW X5 diesel.
Sitter lika bra numera i denna efter lite icke original modifikationer. Skumkudde i dörren och stort vadderat centrumstöd (snabbfäste så jag kan ta borts det) för högerarmen.
Taklucka från en Twingo monterades.: Det var ett Misstag! Från att ha varit hyfsat tyst, så blev det brus i bilen. Ljudämpningsmattor är nu klistrade i taket mot luckan.
Regbesiktningen godkände detta men fattade inte mina motiveringar att jag bara ville öka säkerheten. Inte trimmat? Inte köra racing?
Men det har jag andra bilar till.
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 48
- Joined: 10 Nov 2020 14:31
- Stad:: Horby
- Bil: 2000 Lupo 3L
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 17 times
Re: Min 3L lastbil med skyddsbur
Som brorsan utryckte det när han såg min surrning av VR6 motorn,: " Du har verkligen monterat bra surrningsställen i bilen!"
Tre span-set låste motorn mot träbrädor i golvet och bur.
Tre span-set låste motorn mot träbrädor i golvet och bur.
-
- Forumsorakel
- Posts: 3490
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Linköping
- Bil: 6 x A2+2 x 3L
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 377 times
Re: Min 3L lastbil med skyddsbur
Lurigt område det där. Å ena sidan vill man skydda sig mot inträngande mottrafikanter men å andra sidan hålla nere G-kraften av det snabba stoppet. Idealet är ju att de delar där ingen sitter konsumerar mycket energi men att det tar stopp innan man kläms.
Alternativet är att ha så spretig struktur att man tränger in mottrafikantens deformationszoner (Mercedes-style) men det funkar ju inte mot fasta hårda hinder.
Antagligen har du hittat en bra kompromiss om stolen pallar med krockvåldet.
Alternativet är att ha så spretig struktur att man tränger in mottrafikantens deformationszoner (Mercedes-style) men det funkar ju inte mot fasta hårda hinder.
Antagligen har du hittat en bra kompromiss om stolen pallar med krockvåldet.
Passiv forumläsare sedan 2022-01-03
-
- Hedersmedlem
- Posts: 2977
- Joined: 25 Nov 2014 22:04
- Stad:: Borttagen användare
- Bil: Borttagen användare
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 219 times
Re: Min 3L lastbil med skyddsbur
Sätt lastförskjutningskydd istället för bur så får du ett stort härligt lasutrymme och väggen skyddar dig mot bagage. Tror faktiskt inte buren hjälper så mycket om du frontar en SUV i alla fall. Men fräsigt är det ju. Coola stolar, vad är det för panel?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 48
- Joined: 10 Nov 2020 14:31
- Stad:: Horby
- Bil: 2000 Lupo 3L
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 17 times
Re: Min 3L lastbil med skyddsbur
Vad menar du med din fråga "Vad är det för panel" ?
SUV, nä jag vet. Kör ju själv en och jag tänker på det ibland. Så är det.
Men att fronta ett vildsvin, eller rådjur, hjälper detta nog mot på ett bättre sätt.
Rör svetsat i golvet vid pedalstället. Tvärliggande rör över benen och ett över bländskydden.
Tror på (det räcker ju långt) att det skyddar en del från att få motorn rakt in.
Väjer jag mot djur eller annat och rullar, så skyddar detta helt klart på ett bra sätt.
Där jag bor uppe på Linderödsåsen ser jag dagligen djur och på nätterna, ja då har jag väjt mer än en gång.
Låt mig tro på detta, så mår jag bra

-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 48
- Joined: 10 Nov 2020 14:31
- Stad:: Horby
- Bil: 2000 Lupo 3L
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 17 times
Re: Min 3L lastbil med skyddsbur
Glastaket är Renault Twingo.
Du får det gratis av mig.....
Besvikelse!
Våra 3L är hyfsat tysta bilar. De flesta bilar med glastak har ett inre skydd mot ljus och ljud. Men Twingo har bara små gardiner. Ljudbruset över 100 km/t är inte kul.
Jag provade att tejpa och mickla med olika lösningar.
Det är inte brus från monteringen som är dålig. Det är brus som går genom glaset.
Ett tag var jag inne på att gjuta ett nytt tak i kolfiber för att ta bort takluckan. (Jobbar på Composite Design) Men det slutade med snikvarianten. Köpte de tjockaste isolerplattorna de har på Biltema och klistrade upp inifrån. Så det får sitta kvar ett tag till.
Då blev det tyst.
Synd, för glastaket med motor osv. var nog 10-15 kg mer tungt än det jag tog bort.
Du får det gratis av mig.....

Våra 3L är hyfsat tysta bilar. De flesta bilar med glastak har ett inre skydd mot ljus och ljud. Men Twingo har bara små gardiner. Ljudbruset över 100 km/t är inte kul.
Jag provade att tejpa och mickla med olika lösningar.
Det är inte brus från monteringen som är dålig. Det är brus som går genom glaset.
Ett tag var jag inne på att gjuta ett nytt tak i kolfiber för att ta bort takluckan. (Jobbar på Composite Design) Men det slutade med snikvarianten. Köpte de tjockaste isolerplattorna de har på Biltema och klistrade upp inifrån. Så det får sitta kvar ett tag till.
Då blev det tyst.
Synd, för glastaket med motor osv. var nog 10-15 kg mer tungt än det jag tog bort.
-
- Forumsorakel
- Posts: 3490
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Linköping
- Bil: 6 x A2+2 x 3L
- Has thanked: 308 times
- Been thanked: 377 times
Re: Min 3L lastbil med skyddsbur
Ahh, det stod ju faktiskt längre upp i tråden...FrallanVW wrote: ↑12 Apr 2021 10:23 Glastaket är Renault Twingo.
Du får det gratis av mig.....Besvikelse!
Våra 3L är hyfsat tysta bilar. De flesta bilar med glastak har ett inre skydd mot ljus och ljud. Men Twingo har bara små gardiner. Ljudbruset över 100 km/t är inte kul.
Jag provade att tejpa och mickla med olika lösningar.
Det är inte brus från monteringen som är dålig. Det är brus som går genom glaset.
Ett tag var jag inne på att gjuta ett nytt tak i kolfiber för att ta bort takluckan. (Jobbar på Composite Design) Men det slutade med snikvarianten. Köpte de tjockaste isolerplattorna de har på Biltema och klistrade upp inifrån. Så det får sitta kvar ett tag till.
Då blev det tyst.
Synd, för glastaket med motor osv. var nog 10-15 kg mer tungt än det jag tog bort.

Passiv forumläsare sedan 2022-01-03
Re: Min 3L lastbil med skyddsbur
Bumpar tråden igen. Är bakre sätesbältena avlägsnade? Hur mycket betalar du i fordonsskatt och försäkring när den är omreggad som lätt lastbil?