L3upo wrote: ↑26 Mar 2021 06:08
De fick jag en vecka innan kamremmen rasade på motorväg en augustidag 2019 men bilprovningen glömmer inte sånt så de kommer garanterat att återkomma.
Dock är min lista mycket längre än så, lika bra att göra en makeover nu när den har motor igen. Det finns inte så många gröna kvar i Sverige.
T ex råkade den bli av med ett hjullager bak när jag var på väg på tjänsteresa i A2. Första gången hann jag bara 200m när jag insåg att det var för dåligt för ytterligare en resa så jag vände hem och kastade på ett nytt på en kvart. När jag åkte andra gången insåg jag att b-å-d-a lagren låtit illa och jag hade inga flera hemma. Således vände jag hem igen, rotade fram två domkrafter och skiftade så det nästan nya lagret från Returglasigloon fick göra tjänst på resan .
Den skall få nya damaskar på en inre och en yttre drivknut, båda bakfjädrarna är av, det kluckar om övre dämparfästena bak, en spindelled glappar. Tiden i vila har dessutom lett till att rostskivorna fram är lite bromsiga så det kanske får bli nya sådana också om de inte går att snygga till.
Denna bilen är pensionär så tillvida att den inte längre rullar i salt men några mindre fläckar skall skyddas mot mer seriöst förfall och kommer inte att rulla så våldsamt många mil de kommande somrarna utan stå rätt mycket undanställd.