Apollo 13 - igen

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 57 times

Re: Apollo 13 - igen

Post by perA2 » 20 Mar 2020 01:06

Här i Texas kör man med kupeluft o värmen på så grillar man sönder eventuella proteiner i luften inne i bilen.

/ perA2

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Post by L3upo » 21 Mar 2020 15:11

L3upo wrote:
16 Mar 2020 20:20
Apollo 13 genomgick en halv grundis idag men körde fast.
Kopplingsjusteringen gick som på räls. Jag började från 2,85V och spände till rätt värde. Jag fick dra några gånger så det satte sig och finjustera men exakt 1.85V var inte någon konst och knappa 4V vid dragen koppling.

Växeladaptionen (Transmission/Basic Setting 04/Block 014) går igenom alla 28 stege, minusläge, STOP, Kick down o s v. Motorn hoppar igång på Startmot men sedan fastnar den på Searching och det kommer ingen IGN.OFF.

Misstankarna går väl åt slavcylindern antar jag?
Vad är det den gör under Searching? Värdet på cylindern står oförändrat på 3.89 V medan den letar så kopplingen är ju dragen.

Instruktionen säger att den "hittar kopplingspunkten" men kan det handla om luftning?
Cylindern har visserligen varit av men aldrig vänd upp&ner men det kanske inte behövs så mycket?

Finns det någon annan sten jag borde leta under?
Slavcylindern fungerade utan anmärkning innan den åkte ut.
Det kom ju aldrig några tips som tog mig vidare men jag har i alla fall kommit i mål.
Jag kom vidare från SEARCHING genom att gå tillbaka och ställa kopplingen med lite offset. Testade med 1,95V och då hittade den kopplingen och tackade med IGN.OFF.
Då började jag om igen och ställde tillbaka justeringen på 1,85V och nu funkar även det, svårare än så var det inte.

Säg den glädje som varar, när jag skulle gå vidare och köra draglägesadaption ville den inte börja räkna ner från 5.
Jag testade flera varianter på kopplingsjustering utan framgång så jag gjorde några åtgärder för säkerhets skull (jo jag vet man skall bara ändra en parameter i taget men så blev det inte)
Luftade slaven, kanske lite pys, svårt att säga - OK
Oljenivån kollades, en cm under markeringen, påfyllning - OK
Kopplade in laddare eftersom spänningen började droppa under 12V efter alla försök - OK

Fortfarande gick den inte igång med adaptionen, inga felkoder ... eller vänta. Inga felkoder på växellådan i alla fall. Motorn var påtagligt orolig direkt efter start så jag kollade efter koder även i den. Där hittade jag två stycken, jag hade glömt trycka fast kylvätske- respektive oljetempgivarnas kontakter.
Med båda på plats och nytt försök så blev världen en lite bättre plats att leva på, i alla fall min lilla värld runt denna bilen, när allt ramlade igenom som det skulle.

Lite oklart men kan det vara så att den inte vill köra adaption om den saknar uppgifter som temperatur? Oavsett det så finns nu i alla fall en noteringen i evigheten som går att hitta framåt.
Bilen står fortfarande uppallad så det sitter skruvtvingar runt bromsbeläggen och träklotsar i oken men det funkar utmärkt för att hitta drag- och slir-punkt.

Därmed kan jag sätta punkt för den urgamla kampen som utspelat sig sedan 2015 då jag köpte bilen med en koppling precis över gränsen för byte.
Drygt 9000 mil och en havererad kopplingsarm senare är nu allt återställt.
Bytt och förstärkt kopplingsarm, ny koppling och genomgången grundis ovanpå så fungerar det igen.

Listan med saker som skall gås igenom är långt ifrån slut men det tar vi en annan gång.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 184 times

Post by irover » 21 Mar 2020 18:40

inte illa.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 234 times
Been thanked: 287 times

Post by L3upo » 05 Apr 2020 10:21

Av någon anledning verkar även snålforumet gå på halvgas så i väntan på normalisering så får vi leva på gamla minnen.
T ex från februari. :D

Man kan spara in på den där lyftbalken för att hålla upp motorn när man tar ner lådan
20200209_115252.jpg
20200209_115252.jpg (361.21 KiB) Viewed 881 times
Se bara till att bilen är stumt uppallad så att inte motorn vickar på flexrör och sånt, beslagen är skitsmidiga att bara trycka ihop utan en enda skruv och efteråt är de smidiga att förvara.
Det kräver ju förstås även att man har en Lupo som man kan låna lyftöglan i toppens bakre vänstra hörn ifrån... ;)

Ta ner lådan går ju rätt bra för hand även för oss som har kontorsfysionomi men att få tillbaka lådan tycker jag är bökigare.
Då kan man ju ta lite lyfthjälp av samma träbock
20200225_202605.jpg
20200225_202605.jpg (281.86 KiB) Viewed 881 times
Då kan man sakta lyfta lådan uppåt medan man håller undan styrservoslangar, kablage och annat som kan hamna fel.
Det finns utrymmen att dra ner remmarna mellan alla rör, slangar och kablar.
När den hänger i rätt höjd blir det lätt att vicka den på plats för att få splinsen rätt.

Det sitter ju ingen centrumlagring för lamellaxeln men jag hittade en kombo av långhylsa och 3/8" hylsadapter som jag satte i lamellcentrum för att få lamellen hyggligt mitt i. Tur eller skicklighet vet jag inte men lådan gled snällt in på sin plats efter att jag vridit den några grader.

Däremot är det lite märligt att drivpaketet när det hänger fritt i de två fästena inte linjerar så att nedre fästet passar direkt. Man får ju helt enkelt knuffa motorn framåt för att skruvarna skall passa. Eller räcker tyngden från drivaxlarna för att det inte skall balansera? Jag har haft borta framvagnsbalken på en annan bil med axlarna kvar men tyckte det var lite samma sak där, motorn vill vicka bakåt utan nedre fästet.
Det känns om onödig påfrestning på nedre fästet, eller...?

Post Reply