Ankan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2602
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 175 times

Re: Ankan

Post by irover » 17 Jan 2019 02:44

Kan kåpan ha slatt sig?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2695
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 282 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 17 Jan 2019 07:58

irover wrote:
17 Jan 2019 02:44
Kan kåpan ha slatt sig?
Fullt möjligt. Den gamla packningen satt guckad i toppen så jag gjorde rent och satte en ny. Jag får undersöka att distansbrickorna sitter rätt i urtagen i packningen, packningen ska ju hänga i kåpan.
Fast en plastkåpa med såpass många skruvar och gummipackning borde gå att dra plan. Jag tänker låna en från en annan bil och prova.


Freeburner
Oljenisse
Posts: 128
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 104 times
Been thanked: 9 times

Re: Ankan

Post by Freeburner » 12 Feb 2019 22:20

lupobupo wrote:
19 Aug 2018 22:10
L3upo wrote:
19 Aug 2018 21:26
Vad har jag då åstadkommit? Tja, egentligen bara flyttat tillbaka klockan till början av juni då jag "bara" skulle skifta givare.
När jag klappat ihop allt med ny ABS-givarskruv i rensade gängor, ny givare, nollat felkoderna och provkört så verkar problemet ha försvunnit.
Att åstadkomma en tidsmaskin är väl inte så illa pinkat? :) Tack för update!
General Consensus:
Prepare the flux capacitor.;)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2695
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 282 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 17 Jul 2019 21:42

Dagens pyssel:
Plattan för handbromsspaken hade släppt i punktsvetsarna i framkant = hela spaken kändes som om den satt i ett paket Bregott.
DSC_5610.jpg
DSC_5610.jpg (841.39 KiB) Viewed 1984 times
Lösning: svetsa fast skiten uten att plocka ur för mycket inredning.
DSC_5613.jpg
DSC_5613.jpg (994.27 KiB) Viewed 1984 times
Nej, det blev inte flamberad Anka. Med lite färg och epoxikitt i fulhålen ser det helt OK ut.
DSC_5614.JPG
DSC_5614.JPG (274.64 KiB) Viewed 1984 times
Nu återstår att se varför självjusteringen i höger trumma tycks vara på långsemester.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2695
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 282 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 23 Mar 2020 11:28

L3upo wrote:
08 Dec 2018 19:18
Saltperioden är här och det är dags att ställa undan stålplåtsnålisarna för lite underhåll tills vägarna torkat upp till våren.
Ankan läggs in på veterinärmottagningen för att beta av alla småkrämpor.
DSC_4347.JPG
Jag ger mig en klapp på axeln och rapporterar att Ankan återfått hälsan och nu åter befinner sig på vägarna även om det tog ett år längre än planerat.
Besiktning200323.jpg
Besiktning200323.jpg (217.69 KiB) Viewed 1421 times
En del ny fräsch plåt under midjan, fast och fin handbroms, tätade läckage, nya strålkastare och en lång rad andra små och stora fix gör den redo för seriöst milätande. Det borde vara en mänsklig rättighet att ha en Lupo 3L, som att köra gocart men till enormt mycket lägre timpris. :lol:

Blinka&vinka om vi ses i trafiken.

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 427
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 161 times
Been thanked: 40 times

Re: Ankan

Post by Cabbe » 23 Mar 2020 16:02

L3upo wrote:
23 Mar 2020 11:28
L3upo wrote:
08 Dec 2018 19:18
Saltperioden är här och det är dags att ställa undan stålplåtsnålisarna för lite underhåll tills vägarna torkat upp till våren.
Ankan läggs in på veterinärmottagningen för att beta av alla småkrämpor.
DSC_4347.JPG
Jag ger mig en klapp på axeln och rapporterar att Ankan återfått hälsan och nu åter befinner sig på vägarna även om det tog ett år längre än planerat.Besiktning200323.jpg

En del ny fräsch plåt under midjan, fast och fin handbroms, tätade läckage, nya strålkastare och en lång rad andra små och stora fix gör den redo för seriöst milätande. Det borde vara en mänsklig rättighet att ha en Lupo 3L, som att köra gocart men till enormt mycket lägre timpris. :lol:

Blinka&vinka om vi ses i trafiken.
Är du på bilprovningen, eller har du uppgraderat garaget?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2695
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 282 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 23 Mar 2020 16:03

Cabbe wrote:
23 Mar 2020 16:02
L3upo wrote:
23 Mar 2020 11:28


Jag ger mig en klapp på axeln och rapporterar att Ankan återfått hälsan och nu åter befinner sig på vägarna även om det tog ett år längre än planerat.Besiktning200323.jpg

En del ny fräsch plåt under midjan, fast och fin handbroms, tätade läckage, nya strålkastare och en lång rad andra små och stora fix gör den redo för seriöst milätande. Det borde vara en mänsklig rättighet att ha en Lupo 3L, som att köra gocart men till enormt mycket lägre timpris. :lol:

Blinka&vinka om vi ses i trafiken.
Är du på bilprovningen, eller har du uppgraderat garaget?
Jag önskar jag kunde svara b) men det blir tyvärr a).

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 427
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 161 times
Been thanked: 40 times

Re: Ankan

Post by Cabbe » 23 Mar 2020 20:46

Om du blir kaffesugen i trakterna, så bara att svänga in....

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2602
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 175 times

Re: Ankan

Post by irover » 24 Mar 2020 09:19

Har du verkligen köpt den där nummerskylten?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2695
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 282 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 24 Mar 2020 09:21

irover wrote:
24 Mar 2020 09:19
Har du verkligen köpt den där nummerskylten?
8-)

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2602
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 175 times

Re: Ankan

Post by irover » 24 Mar 2020 23:59

Nä det var en BMW M3 från -87. Synd att du inte hann före
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2695
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 282 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 26 Mar 2020 08:06

irover wrote:
02 Jan 2018 06:41
Vanligt att kolen i elmotorn geggar igen vilket leder till att den slutar gå. Ta å kika på den först. Den går att skruva av.
Ett spöke har dykt upp från det förflutna - tror jag.
Trots att Ankan sprätter runt i glädje på vägarna har den busat lite två gånger genom att helt sonika lägga ur växeln och gå i nödläge vilket fick mig att tänka på att jag ju aldrig fixade pumpen. Den har funkat sedan början av 2018.

När man micklat lite med tändning på och av så brukar pumpen vakna och så fort trycket är OK så funkar allt som vanligt igen.
Tyvärr är min enda fungerande VCDS-dator fast i karantän i en annan kommun så jag kan inte läsa eller nolla koder just nu.

Jag skulle kunna kasta i en annan hydraulenhet och öppna den gamla senare. Inte borde väl bilen bry sig om ett pumpbyte om man bryter strömmen innan man kopplar ur kontakten?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2602
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 175 times

Re: Ankan

Post by irover » 27 Mar 2020 00:54

Det är väl bara kollektorn i motorn som geggat igen?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2695
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 282 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 27 Mar 2020 05:05

irover wrote:
27 Mar 2020 00:54
Det är väl bara kollektorn i motorn som geggat igen?
Antagligen. Frågan är om man kan plocka ur pumpen och fixa/byta utan att behöva släcka koder efteråt.
Med bortkopplad batteri borde det väl gå?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2602
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 175 times

Re: Ankan

Post by irover » 27 Mar 2020 07:50

Ja
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply