L3upos första FSI

Här diskuteras alla bilfrågor oavsett märke!
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2696
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 283 times

L3upos första FSI

Post by L3upo » 23 Mar 2020 22:09

Jo... så har det råkat bli. :?
L3uposFSI.jpeg
L3uposFSI.jpeg (227.95 KiB) Viewed 1606 times
En FSI har släpats hem och nu skall jag se om jag kan få liv i motorn.
Misstankarna pekar på topplockspackning så motorn skall öppnas så får jag ta det därifrån.

Nu kanske inte detta är av så stort intresse för detta forum men frågan är hur många här som har erfarenhet av att skruva med 1.6FSI-motorn?
Jag kan nämligen behöva lite tips framåt.

Ännu har jag bara tömt motorn på kylarvätska och börjat frilägga toppen så sakta.
Återkommer.


Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: L3upos första FSI

Post by Axel Andersson » 24 Mar 2020 07:12

Keep up the good work - Man kan ju inte ha för många av dessa vagnar!

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 427
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 161 times
Been thanked: 40 times

Re: L3upos första FSI

Post by Cabbe » 24 Mar 2020 07:51

Du har fått ihop förstafemman och 2 reserver! Nåt för Linköpings HC?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2696
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 283 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 24 Mar 2020 08:10

Cabbe wrote:
24 Mar 2020 07:51
Du har fått ihop förstafemman och 2 reserver! Nåt för Linköpings HC?
Naturen ger och naturen tar, en Audi är på patologen tyvärr.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2696
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 283 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 24 Mar 2020 08:20

Axel Andersson wrote:
24 Mar 2020 07:12
Keep up the good work - Man kan ju inte ha för många av dessa vagnar!
Exakt. Jag tänkte att man borde ha en av varje motoralternativ utöver en knippe 1.2:or.
Egen bilpool is da shit. 8-)


Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: L3upos första FSI

Post by Axel Andersson » 24 Mar 2020 08:26

L3upo wrote:
24 Mar 2020 08:20
Axel Andersson wrote:
24 Mar 2020 07:12
Keep up the good work - Man kan ju inte ha för många av dessa vagnar!
Exakt. Jag tänkte att man borde ha en av varje motoralternativ utöver en knippe 1.2:or.
Egen bilpool is da shit. 8-)
Låter som en plan, minst en av varje.
Egen bilpool med endast en brukare........... ;)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2696
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 283 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 24 Mar 2020 08:46

Axel Andersson wrote:
24 Mar 2020 08:26
L3upo wrote:
24 Mar 2020 08:20


Exakt. Jag tänkte att man borde ha en av varje motoralternativ utöver en knippe 1.2:or.
Egen bilpool is da shit. 8-)
Låter som en plan, minst en av varje.
Egen bilpool med endast en brukare........... ;)
Nja, vi är periodvis fem brukare i familjen om man räknar körkortsinnehavare som dyker upp och undrar vad det finns för bil tillgänglig.
Lägger man därtill en viss buffert för stillestånd i depå och att det bör finnas en viss variation av säsongs- och lastegenskaper så går det åt ett tiotal fordon ungefär.


Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: L3upos första FSI

Post by Axel Andersson » 24 Mar 2020 08:54

L3upo wrote:
24 Mar 2020 08:46
Axel Andersson wrote:
24 Mar 2020 08:26


Låter som en plan, minst en av varje.
Egen bilpool med endast en brukare........... ;)
Nja, vi är periodvis fem brukare i familjen om man räknar körkortsinnehavare som dyker upp och undrar vad det finns för bil tillgänglig.
Lägger man därtill en viss buffert för stillestånd i depå och att det bör finnas en viss variation av säsongs- och lastegenskaper så går det åt ett tiotal fordon ungefär.
Låter mycket rimligt med ett snitt på två bilar per förare, lite som gamla F1 med reservbil om det strular.

Vad är det för huvudfel på FSI bilen?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2696
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 283 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 24 Mar 2020 09:06

Axel Andersson wrote:
24 Mar 2020 08:54
L3upo wrote:
24 Mar 2020 08:46


Nja, vi är periodvis fem brukare i familjen om man räknar körkortsinnehavare som dyker upp och undrar vad det finns för bil tillgänglig.
Lägger man därtill en viss buffert för stillestånd i depå och att det bör finnas en viss variation av säsongs- och lastegenskaper så går det åt ett tiotal fordon ungefär.
Låter mycket rimligt med ett snitt på två bilar per förare, lite som gamla F1 med reservbil om det strular.

Vad är det för huvudfel på FSI bilen?
Det har blivit lite kö dessutom. Lupon som gick sönder när jag var på väg till Kuala Lumpur väntar fortfarande på transplantation.

Mycket pekar på topplockspackningen på FSI:n eftersom den har dåligt komp och har slukat stora mängder kylvätska.
Dessa går med hög kompression och förhöjd motortemp, två rejäla riskfaktorer, så toppen skall av till att börja med men det är ett jäkla rörmokeri runt den. VI kan tycka det är trångt kring trepiparna men detta är värre tror jag.


Axel Andersson
Skiftnyckelslangare
Posts: 58
Joined: 19 Mar 2020 14:30
Stad:: Nybro
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Re: L3upos första FSI

Post by Axel Andersson » 24 Mar 2020 09:17

L3upo wrote:
24 Mar 2020 09:06
Axel Andersson wrote:
24 Mar 2020 08:54


Låter mycket rimligt med ett snitt på två bilar per förare, lite som gamla F1 med reservbil om det strular.

Vad är det för huvudfel på FSI bilen?
Det har blivit lite kö dessutom. Lupon som gick sönder när jag var på väg till Kuala Lumpur väntar fortfarande på transplantation.

Mycket pekar på topplockspackningen på FSI:n eftersom den har dåligt komp och har slukat stora mängder kylvätska.
Dessa går med hög kompression och förhöjd motortemp, två rejäla riskfaktorer, så toppen skall av till att börja med men det är ett jäkla rörmokeri runt den. VI kan tycka det är trångt kring trepiparna men detta är värre tror jag.
Ok, låter ju mycket troligt att det är topplockspackningen.
Några i kretsen som har denna motor i andra VW/Audi har nämnt att dessa motorer tar lite mer olja än normalt, men jag har inget belägg för detta.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2696
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 283 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 24 Mar 2020 10:02

Axel Andersson wrote:
24 Mar 2020 09:17
L3upo wrote:
24 Mar 2020 09:06


Det har blivit lite kö dessutom. Lupon som gick sönder när jag var på väg till Kuala Lumpur väntar fortfarande på transplantation.

Mycket pekar på topplockspackningen på FSI:n eftersom den har dåligt komp och har slukat stora mängder kylvätska.
Dessa går med hög kompression och förhöjd motortemp, två rejäla riskfaktorer, så toppen skall av till att börja med men det är ett jäkla rörmokeri runt den. VI kan tycka det är trångt kring trepiparna men detta är värre tror jag.
Ok, låter ju mycket troligt att det är topplockspackningen.
Några i kretsen som har denna motor i andra VW/Audi har nämnt att dessa motorer tar lite mer olja än normalt, men jag har inget belägg för detta.
Vänta förresten :o
Hosta...förhöjd temperatur...andningssvårigheter...

Man kanske borde börja med att sätta den i 14 dagars karantän?

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 427
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 161 times
Been thanked: 40 times

Re: L3upos första FSI

Post by Cabbe » 24 Mar 2020 10:46

Lupo till Kuala Lumpur?? Varit på utflykt?

Nya objektet, var det den 1,6an som du satte nya stift o kablar på?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2696
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 283 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 24 Mar 2020 11:21

Cabbe wrote:
24 Mar 2020 10:46
Lupo till Kuala Lumpur?? Varit på utflykt?

Nya objektet, var det den 1,6an som du satte nya stift o kablar på?
Nej, musboet var en bekants 1.4 benzin, FSI:n är ett impulsköp för några veckor sedan till ett extremt vrakpris.
Jättefin på de allra flesta sätt förutom då att den inte går att starta men finns chansen att lära sig något nytt så tar jag den.

Kuala Lumpur var en tjänsteresa, typ. Skulle hålla föredrag i 20 minuter så jag tog fram kartan och började planera hur man kan åka Grön Lupo dit. 8-)
Orkar man 60 mil om dagen (och det gör man ju lätt i en Lupo) så tar det bara 40 dagar ToR och måste klaras på 44KSEK i milsersättning - plättlätt!

Det var dock lite knepigt att hitta en bra väg. Norr eller söder om Kaspiska havet var frågan?

Det är inte självklart vilken väg som är bäst.
Lettland, Vitryssland, Ryssland, Kazakstan, Uzbekistan, Tadzjikistan, Pakistan, Indien, Bangladesh, Burma, Thailand är förmodligen den tryggaste vägen.
Den lite mer äventyrliga åker längre söderut och siktar på Polen, Ukraina, Rumänien, Bulgarien, Turkiet, Iran, Pakistan, Burma, Thailand. Bäst att skippa Afghanistan kanske.

Med beaktande av den akuta rånrisken, någon kunde ju stjäla min älskade gröna Lupo under resan, så bokade jag flyg från Arlanda varvid kamremmen havererade 400 meter ut på E4... :o

Men visst låter det mer intressant att den gick sönder när jag var på väg till Malasya? :lol:

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 427
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 161 times
Been thanked: 40 times

Re: L3upos första FSI

Post by Cabbe » 24 Mar 2020 13:36

Hade blivit en fantastisk reseskildring av dig! Nästa gång kanske? Vi väntar! Du kan ju ta släpkärran med en reservlupo? Då är det ju bara att växla om den trilskas?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2696
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 283 times

Re: L3upos första FSI

Post by L3upo » 24 Mar 2020 20:40

Cabbe wrote:
24 Mar 2020 13:36
Hade blivit en fantastisk reseskildring av dig! Nästa gång kanske? Vi väntar! Du kan ju ta släpkärran med en reservlupo? Då är det ju bara att växla om den trilskas?
Tja, släpvagn är nog mest till besvär men nog borde man kunna hålla liv i en 3L i 1200 mil?
Det går ju att lämna kvar den och flyga hem.

Lite intressant om man räknar vad det skulle kosta med tanke på att soppan är nästan gratis. Att korsa Iran skulle väl kosta typ 180SEK i bränsle, tankar man innan gränsen kan man passera hela Pakistan på en tank och ta sig till Indien. Tankar man före gränsen tar man sig genom halva Indien på lite billigare pakistansk soppa men det kostar ändå en femhundring att passera Indien.
Bangladesh är vara knappt 40 mil så det är ändå mindre än 200SEK, Burma passerar man för 250SEK och följer man kusten och åker sent in i Thailand så bör man tanka före gränsen men då tar man sig in i Malaysia där dieseln åter kostar under femman.

Allt räknat på 34-liters Lupotank och normala priser när världen inte är galen. (Mad Max har gratis soppa men dödar för toapapper).
Poängen är att det bara kostar småpengar att bila från Turkiet till Kuala Lumpur, man borde nästan prova...
Sverige-Turkiet blir den dyraste etappen med sina 400 mil till Europapris men lite går det ju att spara genom att tanka i rätt länder.

Post Reply