I går kom jag fram till slutsatsen att jag nu uppnått optimum. This is it och bättre blir det inte, nu kan det bara bli sämre.
Nu är inte utgångsläget så himla illa men ändå, nu är alla kort spelade och mer finns knappt att hämta.
Det handlar naturligtvis om milkostnad för att transportera sig och triggad av att jag lyckades få ytterligare en av mina bilar under 3-Litersgränsen, på landsväg, mätt vid pump och med billigt bränsle.
En bränslekostnad på 3,95 SEK/mil på långresa är svårslaget 2019 men även om jag lägger till ALLA kostnader så är det tufft att utmana.
Skatt och försäkring lägger på ytterligare en dryg krona. Årlig besiktning kostar några tioöringar till.
Däck drar minst 75 öre milen, antingen de dyrare Ecopia eller Kinadäck plus en skvätt extra soppa.
Så långt summerar det till ca 6 kronor/mil.
Till det kommer oundviklig service. Oljebyten, kamremsbyten, glödlampor och lite nya bromsdelar då och då kostar typ en krona milen och då hamnar vi på 7 kronor/mil.
Rent statistiskt krävs en del mer svårplanerade reparationer och någon ny vindruta då och då men låt oss säga att det går att hålla på 1 krona milen det också, jag tror det är ganska nära sanningen om man inte har alltför mycket otur och kan skruva lite själv. 8 kronor/mil.
För oss lantisar återstår då värdeminskningen (vi parkerar ju gratis). Långt nere i bottenskrapet på begbilsmarknaden är bilar rätt billiga men avskrivningen ser ut att landa på 1-2 kronor/mil. Det går att alltså att klara sig under 10 kronor/mil tottitotti.

Handlar man aktivt med att köpa och sälja bilar så kan man ta bort värdeminskning men det är alltid något som måste fixas när man köpt bil i lingonserien. Det är ofta lugnare att bara köra vidare med den man fått till användbar status.
Vad krävs för att slå det?
De flesta bränslebilar går fetbort. Även om man får en skattefri gammal diesel av snål typ så skall den ju också ha däck, oljeservice och någon form av försäkring så det faller långt innan målsnöret.
Få riktigt billiga bensinbilar klarar sig ens på 10 kronor i enbart bränsle (0,65 liter/mil), nyare bilar straffar ut sig med värdeminskning och underhållskostnader.
Elbil då? Tja, ännu är de intressanta alternativen så pass nya att värdeminskning och kapitalkostnad spräcker alla kalkyler även om man kan stjäla ström från sin arbetsgivare/granne/miljöaktivistgranne. Åker man långt så sticker själva laddkostnaden utmed motorväg uppåt 5-9 kronor/mil och även elbilar skall ha däck, försäkring och lite underhåll.
Motorcykel då? Jag har inte hittat något exempel som är ekonomioptimerade i närheten av våra åk, alla är antingen för klena eller optimerade på fart/motorstyrka.
Tåg är i regel dyrare än 10 kronor/mil så det enda som finns på kartan är väl buss, typ Flixbus, men man skall ha lite tur med anslutningarna i ändarna för att det skall bli avsevärt billigare. Pendel + Flixbus + Tunnelbana pressar sig ner till 9 kronor milen totalt på min standardresa (med värdekort) men då kommer jag för sent till mina möten som Director of Many Important Things.

Jag vet inte vad Hippieexpressen tar när de åker runt och strör ut vagnar på svenska stambanor men det kanske är något billigare än gamla monopoltågen?